Konijn.reismee.nl

New York here we come

Vandaag vertrokken voor de 18 daagse reis naar Amerika. Na een paar dagen New York vliegen we door naar San Francisco, en vanaf daar rijden we langs de kust naar Los Angeles, en daarna door naar Las Vegas.

We moesten vroeg naar Schiphol voor de ochtendvlucht. Dat betekende een korte nacht, zeker als je in het donker over je koffer struikelt en 2 tenen kneust, erg pijnlijk. Maar goed op de luchthaven ging het gelukkig allemaal snel, ook leuk dat er tegenwoordig een M&M winkel zit. We vlogen met Delta en kregen onderweg echt heerlijk te eten,men veel te drinken daardoor verliep de vlucht prima. Vlakbij New York mooi uitzicht gehad op Long Island en de Hamptons.

Bij de douane ging het allemaal erg traag, weinig hokjes open dus lang wachten. De man die ons hielp werkte zelf ook niet echt door. Toen we aan de beurt waren, snapten we waarom: de man moest natuurlijk wel zijn What's app berichten bijhouden tijdens het afnemen van de vingerafdrukken en zo. Beetje belachelijk dat iedereen daar op staat te wachten. Onze koffers stonden inmiddels al naast de band te wachten. Konden we tenminste meteen door naar de shuttle trein.

Bij de betaalautomaten vroeg een vrouw om hulp, toen we uitlegden dat we ook niet uit New York kwamen en niet konden helpen, bleef ze toch doorvragen. Uiteindelijk hebben we haar maar naar een medewerker doorverwezen, die kan tenminste wel helpen. Bij de metro aangekomen werden we welkom geheten door een rattenfamilie die over het spoor krioelde, gelukkig gingen ze niet mee de metro in.

Met metro E konden we vlakbij het Skyline hotel komen, waar we logeren. Eenmaal boven de grond is het heerlijk om weer in New York te zijn. Meteen lekker hectisch en druk. Ook lekker warm weer. Eerst naar het hotel gelopen! Maar helaas was de kamer nog niet klaar. We mochten wel onze koffers alvast stallen. Omdat we op loopafstand van Times Square zitten, gaan we daar in de tussentijd alvast even kijken. Erg druk, mede doordat veel voetpaden gerepareerd worden, nog minder ruimte om te lopen.

Bij de Wallgreens halen we broodjes voor een late lunch. Buiten de winkel staan ineens een hoop camera's, uit nieuwsgierigheid even gekeken wat er te doen was. Er stond een politieke meneer te praten, maar toen we mensen om ons heen vroegen wie het was, wisten ze het ook niet. Een politieagent wist uiteindelijk te vertellen dat het de senator was, die een persconferentie gaf. Tja dat doe je natuurlijk midden op straat.

Op een terras hebben we de broodjes gegeten. Een meneer in overall was druk bezig dit terras netjes te houden. Je mag er blijkbaar niet te lang zitten, want mensen met een pizza werden weggestuurd van hun tafel omdat deze wel een halve meter verplaatst moest worden door de man. Daarna kreeg hij ruzie met een andere man over een tafel. We zijn maar meteen weg gegaan toen de broodjes op waren, dan hadden we geen gezeur.

Volgende stop was de Nintendo Store, het is de enige in de wereld. Leuk ingericht met grote Super Mario beelden en zo. Wat souvenirs gekocht, maar omdat op veel dingen geen prijs staat, is het makkelijk om je in te houden. Om de hoek zit de Lego winkel, die was zo druk dat we er niet lang gebleven zijn, we gaan wel een keer in de ochtend dan is het hopelijk stiller. Na een korte wandeling waren we terug bij het hotel. De kamer was klaar, erg groot ook het uitzicht is helaas wat minder met hoge muren en een parkeerplaats.

Na het opfrissen meteen weer naar buiten, gewandeld naar Central Park, ook mooi op loopafstand. Het is inmiddels spitsuur, en ook in het park zelf is het heel druk. Veel picknickers, hardlopers en toeristen. We lopen een korte route door het park en lopen daarna over 5th Avenue. Daar zitten met name chique winkels, niet helemaal aan ons besteed maar qua sfeer is het een leuke wandeling. Bij het Trump gebouw staat extra bewaking want niet iedereen is het eens met zijn politieke standpunten.

Bij Rockefeller centre is helaas de tuin lelijk aangepast, normaal was er veel groen waar je langs kon lopen. Nu staat er een kunstproject wat het oor van Vincent van Gogh moet voorstellen. Erg raar en ook gewoon lelijk. We lopen langs de bibliotheek, en staan dan bij het Empire State Building. We gaan niet naar boven voor het uitkijkpunt, maar gaan eten bij Sbarro's waar ze heerlijke pizza slices hebben en knoflookbrood. Het is er een beetje smoezelig en bij het afrekenen met een kortingsbon gaat ook niet alles goed, maar de smaak van de pizza maakt veel goed.

Na het eten komen we langs Macy's, in het park voor de deur kun je oefenen met een hoelahoep als work out. Dat hebben we overgeslagen maar het was wel leuk om even te bekijken. Bij een supermarkt wat inkopen gedaan en via Penn Station weer boven de grond uit gekomen. In het station veel militairen ter beveiliging. Sinds de schietpartij in Orlando 2 dagen geleden is de beveiliging weer opgeschroeft.

We horen ergens nog muziek vandaan komen, en komen bij een bandje uit dat op een plein optreedt voor best veel publiek. New York blijft toch wel een plek waar op elke straathoek wel iets gebeurt. Op straat is het megadruk, zeker bij Times Square waar we uiteindelijk terug komen. We hebben de M&M winkel bezocht, nog niets gekocht. Daarna naar het hotel terug gelopen want daar zijn de voeten wel aan toe. Eigenlijk zouden we nog uren willen doorlopen, want je verveelt je hier nooit, maar morgen en overmorgen hebben we nog tijd zat.

In de hotelkamer horen we de hele tijd een drilboor gaan van buiten op een werkterrein. Hopelijk is die man er zo klaar mee. Morgen gaan we in ieder geval het WTC bezoeken en misschien met de ferry naar Governeurs Island.

Chantal en Edwin

Marjolein

Goede reis en sterkte met de gekneuste tenen en de ratten ;-)