Konijn.reismee.nl

Manchester dag 2

Vanmorgen gestart met een Engels ontbijt in het hotel. Deels buffet en daarnaast een warme 'maaltijd'. Inclusief black pudding, 1 hapje geprobeerd het is niet zo vies als je zou denken maar om daar nou een dik plak van op te eten, nee.

Na het uitchecken lopen we de stad in, het begint droog maar al gauw breekt het Engelse weer los. We lopen nog wel even rond, maar als de slagregens komen wordt het tijd om te schuilen. We lopen eerst nog even city hall in. Een mooi gebouw dat van binnen een soort Harry Potter stijl heeft. Je kunt alleen even in de entree hal kijken, de rest is natuurlijk officieel in gebruik.

Door de regen lopen we naar het winkelcentrum want er zit niets anders op dan te schuilen. We hebben gisteren nog niet alles bekeken, dus we vallen niet in herhaling. Er zitten hier dan ook genoeg leuke snuisterwinkels met boeken, Lego en flauwekulletjes. We schaffen dus nog wat aan, de rugtassen beginnen wel vol te raken dus vanaf nu is het goed nadenken of het mee kan met de handbagage vanavond. Als we langs een uitgang lopen zien we dat het zelfs flink is gaan sneeuwen, nog maar even binnen blijven dus.

Bij de Marks & Spencer gaan we thee drinken en nog maar eens van een heerlijk gebakje smullen. Ondertussen herpakken we onze rugtassen, zodat alles weer goed past. Het regent iets minder dus lopen we naar het voetbal museum om de hoek. Dat is gratis maar een kleine donatie wordt op prijs gesteld, wij gaan eerst maar eens kijken voordat we de portemonnee trekken.

Er valt natuurlijk heel veel te vertellen over het Engelse voetbal, maar saai is het gelukkig niet. Hier en daar zijn spelletjes, en verder is er veel memorabilia te zien. Op de 2e etage staan historische spelletjes die je met muntjes kan spelen, dat kost een paar cent dus we hebben onze donatie bij deze gemaakt. Een verdieping hoger gaat het over computerspelletjes, ook hier weer even gespeeld onder andere met een oude Nintendo.

We gaan met de lift weer naar beneden, niet dat we lui zijn, maar het is een glazen schuine lift dus voor ons gewoon een attractie. Buiten is het nu echt droog en zonnig geworden. We dwalen door wat straten, die soms aan doen als een filmset. Van die smoezelige steegjes waar ze meestal iemand vermoorden, we passeren die steegjes dus maar zonder erin te lopen.

Nat wordt je ondertussen wel want in deze stad liggen onvoorstelbaar veel losse stoeptegels, met al die gevallen regen ben je na het erop stappen soms tot aan je knieën nat. De stad is erg leuk om doorheen te lopen met een mix van oude en nieuwe gebouwen.

Als we bij het warenhuis Debenhams aankomen stoppen we voor de lunch. We hadden daar gisteren een American Diner zien zitten genaamd Ed's Easy Diner dan moeten we daar eten natuurlijk. De inrichting is compleet jaren 50 met rode banken en een zwart wit geblokt vloertje. Als we een tafel krijgen toegewezen, geven we maar meteen aan dat we er eigenlijk eentje willen met een mini jukebox op tafel, om het even helemaal af te maken. Gelukkig mag dat en kunnen we ook nog bij het raam zitten.

Met een muntje van 20 cent die je in de jukebox gooit kun je een nummer uitkiezen. Die wordt vervolgens door het hele restaurant gespeeld. Omdat het zo leuk is kiezen we wel 4 swingende ouderwetse plaatjes aan, onder andere van Elvis en Little Richard want dat past leuk bij het sfeertje. Het eten is ook van Amerikaanse omvang. Bij de bestelde hamburger / hot dog krijg je patat, uienringen en koolsalade, een milkshake mag hier ook niet ontbreken.

We hebben er heerlijk gegeten. Na afloop lopen we nog even door het warenhuis. Op de afdeling huishoudelijke spullen zijn er hele leuke items te koop met konijnen erop of in de vorm van een konijn. Aangezien we dat niet allemaal kunnen meenemen, blijft het bij een grappig peper&zoutstel.

Tijdens het afrekenen horen we een oproep dat er een gratis artikel is af te halen. Uit nieuwsgierigheid gaan we kijken. Er komt een zeer enthousiaste man aangelopen die het groepje verzamelde mensen verteld een gratis item te geven als we zijn korte praatje van 2 minuten willen aanhoren. Het gaat over een soort magische plakroller en het praatje loopt uit tot 10 minuten. Het andere luisterpubliek is makkelijk te beïnvloeden en herkent zich ook in de frustrerende voorbeelden van de man. Uit amusement blijven we plakken. Als hij eindelijk klaar is, levert het voor iedereen een magisch schoonmaakdoekje op voor je bril of telefoon. Wonderlijk genoeg worden er wel 6 magische rollers aangeschaft, heeft de man het niet voor niets gedaan. Het was volgens hem dan ook een koopje.

We hebben nog een beetje tijd voordat we naar de trein moeten. Dus lopen we nog wat door de stad. Op het station kunnen we met enige moeite een treinkaartje kopen. Goedkoper als gisteren, want ook al schreef ik dat het toen zo makkelijk was, blijkbaar hadden we een kaartje 1e klas gekocht. Het kan ook echt zelden goed gaan als het in het buitenland om OV-kaartjes gaat.

De treinrit verloopt snel, maar op de luchthaven is het megadruk vanwege de vakantie periode. We staan voor de controle wel 3 kwartier in de rij. Eenmaal aan de andere kant is het net een pub, iedereen aan de alcohol en veel te uitgelaten. Veel vrijgezellenfeestje ook die over de grens vertier gaan zoeken. Dat worden gezellige vluchten.

Ook onze vlucht heeft flink wat aangeschoten mensen mee. Bij de KLM krijg je altijd gratis een kleine snack en drinken. Dat is nieuw voor de Britten die enorm verbaasd zijn over de gratis bier en wijn, gelukkig is de vlucht kort.

Na 2 dagen zit het er al weer op voor ons, maar Manchester was zeker een hele leuke stad om te bezoeken, we hebben ons er goed vermaakt.

Chantal en Edwin