Konijn.reismee.nl

Manchester

Vanmorgen vroeg vertrokken vanaf Schiphol naar Manchester. Een korte vlucht van een uurtje maar qua weer een totaal andere wereld. Vanuit de lucht konden we velden vol sneeuw zien, bij het landen kwamen we ook in een sneeuwbui terecht. Eenmaal aan de grond was het gelukkig droog, wel koud.

Op de luchthaven was het erg rustig maar wel een flinke wandeling naar de trein. Treinticket kopen aan de automaat was heel makkelijk dus we konden snel op weg. Onderweg wat mistroostige woonwijken, en daken bedekt met sneeuw, vreemd gezicht. Op Manchester Picadilly uitgestapt, en dan sta je meteen in de stad. Het was nog erg vroeg, dus maar even wat rond gedwaald in het centrum. Een mengeling van oude en nieuwe gebouwen, en heeeeel veel winkels.

In een overdekt winkelcentrum een ontbijtje gegeten, simpele croissant met thee, en hele sterke koffie, goed voor het wakker blijven. Daarna naar de bushalte gelopen om met bus X50 naar Trafford te gaan. De buschauffeur legt uit dat het gekochte kaartje de hele geldig is op alle bussen, en dat voor slechts 4 pond, ideaal.

De bus is een dubbeldekker, dus het is weleens leuk om boven te zitten op het voorste bankje. Je ziet de stad dan wel heel goed en op een andere manier. Na ongeveer 20 minuten zijn we bij het winkelcentrum. De trap aflopen in de nog rijdende bus is een kunst op zich zeker als hij in de remmen gaat. Het winkelcentrum is heel protserig opgezet met nep marmer en grote overdreven beelden en zuilen.

Wij lopen door naar Sea Life. In een uurtje hebben we het centre rond gelopen. Leuke aquaria, en veel interactieve dingen zoals een spel waarbij je voor een scherm staat en dingen weg moeten tikken voordat ze bij de schildpadden komen. Edwin wil eigenlijk de wandeling met duikhelm in de tunnel maken, maar dat is vandaag niet mogelijk, beetje teleurstellend want dat staat nergens aangegeven. Het centre is vrij klein en voor we het weten staan we aan het einde van de route. De aquaria zijn erg divers veel mooie decoratie ook, maar daar mag best meer van zijn.

Een stukje verderop zit een Lego Discovery centre, maar we mogen er niet in. Deze is alleen te bezoeken als je kinderen bij je hebt dus zonder mag je er niet in, ook niet na wat aandringen erg jammer. Nog wel even in de winkel gekeken, maar niets gekocht.

Via een enorme gang met nog meer nep marmer en protserige beelden komen we in het winkelcentrum terecht. Deze is echt van enorme afmetingen, verdeeld over 2 etages. Alles gedecoreerd in kitsch stijl en in landen thema's. Via een food court dat eruit ziet als een cruiseschip, komen we aan bij de hamburgertent 5 Guys. Heerlijke hamburgers gegeten, een Oreo pindakaas milkshake gedronken en de patat gedeeld, want daar krijg je zo'n onmogelijk grote portie van. Gemaakt trouwens van aardappels uit Dronten staat er op het bordje. Alles smaakt weer heerlijk.

Na deze lunch struinen we wat langs de winkels, en bezoeken de HMV (grote media winkel) en 2 boekenwinkels. Daarna weer op de bus gestapt. Daar kwam een rare man voor ons zitten, die niet alleen vieze geluiden maakte maar ook telkens met een krant de beslagen ramen schoon veegde.

We zijn uitgestapt bij het stadion van Manchester United, wat foto's buiten gemaakt en de winkel bezocht. Echt een enorme winkel met voornamelijk club kleding. Ook een enorm aantal kassa's voor een voetbalwinkel, wel 3 rijen kassa's zo'n 30 in totaal, misschien hebben ze die weleens nodig, vandaag niet want het is erg stil. De stadiontour hebben we jaren geleden al eens gedaan, dus we lopen weer terug naar de bus.

Terug naar de stad en daar bij een bakkerijtje in het winkelcentrum een heerlijk stukje taart gegeten, met koffie en thee. Hier krijg je gewoon standaard melk bij je thee, ook erg lekker. Daarna nog wat winkels bekeken, en toen door de zeik regen naar ons hotel gelopen. Sportschoenen zijn niet ideaal in dit weer. Drijfnat aangekomen in een chique uitziend hotel. We hebben een kamer op de 5e etage met leuk uitzicht over de stad.

Na een uurtje niksen en wachten tot het droog is, naar de supermarkt gelopen voor ons avondeten. De zon schijnt nu zelfs, Na alle snoeperijen van vandaag willen we iets simpels meenemen om lekker op de kamer te eten. Het wordt een simpele sandwich en wat kleine snacks. Morgen ontbijt in het hotel, en nog een dagje rond dwalen, 's avonds vliegen we weer terug.

Chantal en Edwin