Konijn.reismee.nl

Edinburgh

Edinburgh

Vanmorgen een beetje brak wakker geworden van de korte nachtrust. Het ontbijt eten we in het hotel. Een lekker buffet van English breakfast items, broodjes en American pancakes. We eten er meer dan genoeg van.

Buiten is het stralend weer, zon en een blauwe lucht niet wat we gedacht hadden in Schotland. We moeten met de trein naar Edinburgh. Deze keer wel de ticketautomaat gebruikt om kaartjes te kopen. Dat ging ons heel gemakkelijk af, we lopen er vervolgens door een incheckpoortje het verkeerde perron mee op. Lekker onhandig, weer terug dus en een heel klein treintje in die klinkt alsof hij met de hand wordt aangezwengeld.

We hadden gehoopt op een soort toeristische rit door de Schotse highlands. Nou dat was het niet echt, voornamelijk dorpen en industrie langs het spoor. Hier en daar wel wat schaapjes voor het landelijke idee. Op het station in Edinburgh was het ook al niet helemaal wat we verwacht hadden, erg modern maar vooral doodstil. We dachten over toeristen te struikelen maar die komen hier blijkbaar op een andere manier.

Als we uit het station komen steken we de straat over om via een smalle steeg met lange trap naar boven op de meest bekende straat in Edinburgh uit te komen, de Royal Mile. Om de hoek staat meteen een doedelzakspeler, dus er is geen twijfel meer over waar we zijn. We besluiten de straat eerst naar beneden af te lopen waar het Palace of Holyrood House staat. De stad is heel heuvelachtig, en steil op sommige stukken dus dat beloofd nog wat voor de weg naar boven.

Mooi is het wel alle gebouwen zien er zo oud uit als je verwacht in deze stad. Het geeft ons meer het idee alsof we op een filmset lopen ipv in een echte stad. Tijdens het naar beneden lopen kun je ver vooruit kijken, het water ver beneden ons zien we eerst voor een meer aan, maar later vinden we uit dat dit gewoon al de zee is.

Bij het paleis aangekomen wemelt het er van de toeristen. We kopen geen kaartje om naar binnen te gaan, want dat hoeft voor ons niet zo. Wel wat foto's gemaakt voor de deur en de winkel bezocht vol met koninklijke souvenirs. Achter het paleis bevindt zich een groot park met heuvels, mooi voor wat foto's te nemen, maar echt wandelen daar slaan we even over.

We lopen terug via de Royal Mile, nu heuvelopwaarts. Op zich valt het mee qua klimmen en het is een hele leuke wandeling tussen de oude gebouwen. Veel foto's genomen. Veel sneller dan verwacht staan we bovenaan de straat vlakbij Edinburgh Castle. Ook hier weer een doedelzakspeler om de toerist te plezieren. Veel souvenirwinkels en whiskyproeverijen ook.

Bovenop de heuvel bij het kasteel een prachtig uitzicht over de stad. We lopen het eerste stukje het kasteel in waar je de kanonnen in de muren ziet zitten. Ook hier weer een winkel om even door te struinen. Het kasteel zelf is ook te bezoeken, maar voor ons hoeft dat niet zo, dus wij nemen genoeg met het uitzicht van buiten.

Voor de lunch besluiten we de heuvel af te dalen naar Princes street. Dit gaat via wat steile weggetjes en een flinke trap. Onderweg komen we langs een park dat vanwege het mooie weer goed bezocht wordt. Princes street is een grote winkelstraat waar wij bij de Marks & Spenser iets besluiten te eten. Marjolein kiest voor een broodje worst en Chantal voor een broodje ham en gesmolten kaas. De uitgang van de winkel is daarna even zoeken, want die is goed verstopt.

We gaan hierna even naar ons hotel om in te checken. Deze bevindt zich aan de Grassmarket, de wandeling erheen is weer door leuke oude straatjes. Op de hoek van Grassmarket denken we ons hotel te vinden. Onze naam zit echter niet in het systeem, het hotel oogt ook wat alternatief niet echt iets wat we zouden uitkiezen. Na het tonen van onze bevestigingsmail legt de jongen achter de balie uit dat dit niet het goede hotel is. We moeten aan de overkant zijn, beetje suf dus. Als we het moderne Apex hotel inlopen lijkt het meer op wat we geboekt hadden. Navraag aan de balie leert echter dat ook dit niet ons hotel is. We moeten een stuk verderop in de straat zijn. Daar zit namelijk het Apex Grassmarket hotel waar we dus wel geboekt hebben. Lekker ruime kamer waar we onze spullen dumpen. Daarna weer de stad in, langs de Elephant House gelopen waar J.K. Rowling Harry Potter heeft geschreven.

We wandelen terug naar Princes Street en bezoeken wat winkels, vooral fijn dat ze hier ook een HMV hebben en de boekenwinkel Waterstones die verrassend groot is. Het is er druk met tienermeisjes omdat de schrijfster Cassandra Clare er is. Die kennen wij niet, dus we schuiven niet aan de rij voor de signeersessie. De rest van de middag nog wat gewandeld, een taartje gegeten en toen via de Castle terug gegaan naar het hotel. Beetje vroeg dat we daar al waren maar we hebben er al een lange dag opzitten en eigenlijk alles wel zo'n beetje gezien. Edinburgh is een erg leuke stad, lekker ouderwets dus zeker ons bezoekje waard.

Chantal en Marjolein