Konijn.reismee.nl

Glasgow bezoek concert Muse

Glasgow

Vandaag vliegen we naar Glasgow voor het concert van Muse. Omdat er geen vluchten terug zijn de volgende dag, bezoeken we Edinburgh nog 2 dagen voordat we weer terug gaan. Chantal had zich vergist in afspreektijd op centraal station, dus een half uur onnodige wachttijd. Op Schiphol wat te drinken gehaald bij de Starbucks. Daarna een korte vlucht naar Glasgow, de luchthaven daar is erg klein, maar toch een lange rij wachtenden voor de paspoortcontrole. Nadat de wegwijs mevrouw er van overtuigd is dat Marjolein ouder is dan 18 mogen wij ook door naar deze zelfservice.

De bus naar het centrum van de stad was gelukkig snel gevonden. Wel even wennen dat ze hier links rijden. Eenmaal in de stad eerst naar het hotel gelopen om de rugtassen af te zetten. We zitten midden in het centrum bij de Premier Inn nabij George square. Inchecken kan electronisch, er komt nog iemand van het hotel informeren of het lukt. Hij vraagt ook meteen of we voor het concert komen, ja dus maar hoe zou die man dat weten? Misschien trekken ze hier normaal een ander publiek.

We hopen op een kamer op een hoge etage voor wat uitzicht maar helaas krijgen we een begane grond kamer met uitzicht op een muur. Omdat je met de trap naar beneden moet voelt het als of we in de kelder zitten. Het is maar voor 1 nacht dus niet zo heel erg. Meteen daarna de stad ingelopen, eerst maar wat eten. Al snel zien we het tentje van 5 Guys, waar ze heerlijke milkshakes, patat, hot dogs en hamburgers verkopen. De pindakaas/oreo en pindakaas/vanille milkshakes smaken weer erg goed. De rest ook, al krijg je genoeg patat mee voor een heel gezin. Dat hebben we dus niet allemaal opgegeten.

Wandelend hebben we de stad verkend, lekker heuvelachtig. Veel leuke straatjes, doordat we niet echt willen verdwalen gebruiken we een kaart waar we gelukkig goed mee uit de voeten kunnen. Al staan we soms bij verkeerslichten te wachten en besluiten bij groen toch de andere kant uit te lopen. Als je ons van bovenaf volgt lopen we vast een onhandige route. We hebben nog wat winkels bezocht waaronder de HMV. Een hele leuke winkel met dvd's, cd's etc. We kopen niet zoveel, want we hebben alleen maar een rugtas bij ons waar alles in moet, maar alleen kijken is ook leuk.

Na een korte stop in het hotel gaan we nog iets drinken en eten bij de McDonald's. De tijd vliegt opeens want het is al rond half 8, de tijd dat het voorprogramma van het concert begint. Niet dat we de band Nothing but thieves nog eens willen zien, want die viel bij de vorige concerten wat tegen.

Het centraal station van Glasgow is om de hoek, een kaartje voor de trein kopen we maar bij een loket voor het geval we de automaat weer eens niet snappen. Perron 17 van de trein bevindt zich in de krochten van het station, een lange weg naar beneden, waar we veel concertgangers treffen. De trein is in 4 minuten bij onze bestemming de Hydro hal. Er volgt nog een wandeling over een overdekte brug, een soort glazen buis. Daarna aanschuiven voor tassencheck een kaartcontrole. Het gaat allemaal heel vlot, bij de merchandise stand is het wel druk. Marjolein koopt nog een shirt en daarna is het door naar de plaatsen.

We hebben goed zicht op het podium, en zitten gelukkig niet te hoog. Het concert van Muse is zoals gebruikelijk genieten geblazen. We zijn wel gewend dat de meeste mensen op de tribune gaan staan, maar hier is dat blijkbaar niet gebruikelijk want iedereen blijft zitten. Op zich kijkt dat wel zo makkelijk. Ook het geluid is erg goed, keihard maar dan komen de nummers ook wel goed tot zijn recht. Halverwege het concert wordt er nog een Schots tintje aan het optreden gegeven met een doedelzakspeler en Schotse danseressen die samen met de band optreden. Ook wordt er nog wild met de Schotse vlag gezwaaid. Het concert is veel te snel voorbij, wel heel erg van genoten weer.

Eenmaal buiten is het in een lange optocht van mensen terug lopen naar het station. Iedereen is lekker uitbundig dus in de overdekte brug heb je het idee dat je tussen de voetbalsupporters loopt. Bij het station is de deur naar het spoor gesloten en iedereen moet in een lange rij aanschuiven om bij aankomst van de trein naar binnen te mogen. Er lopen ook veel mensen door de andere kant op. We hadden wel het idee dat terug lopen naar het idee mogelijk was, maar twijfelen wel omdat we niet helemaal zeker zijn van de route. Omdat er maar geen beweging in de rij komt, besluiten we het er toch op te wagen en lopen we achter de andere mensen aan. We weten natuurlijk niet waar die heen lopen, maar gokken erop dat ze ook de stad in gaan.

Uit ons hoofd weten we wel wat te volgen straatnamen, dus eigenlijk gaat het ons makkelijk af. Na een half uurtje zijn we in de buurt van het hotel, nog even wat te drinken en een snack gehaald. Op de hotelkamer foto's en filmpjes van het concert gekeken, maar om 1 uur dan toch maar gaan slapen. Goed slapen lukt echter niet omdat er regelmatig een duister geluid in de kamer klinkt, alsof er ergens water naar beneden stort. Daar worden we allebei een paar keer van wakker, dus gelukkig is deze kamer maar voor 1 nacht, anders zou je echt een andere kamer aanvragen. Morgen met de trein naar Edinburgh, om daar de toerist uit te hangen.