Konijn.reismee.nl

Racedag in Monza

Vanmorgen een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje, start van een warme dag (sorry voor de mensen die het in Nederland niet zo warm hebben). Na het hotelontbijt naar de trein, zonder vertraging en snel in Monza. Al heel veel race liefhebbers op pad. De meesten gaan met de shuttle bus naar het circuit, wij gaan zoals gewoonlijk lopen.

Bij het hotel waar de coureurs logeren staan veel fans te wachten, dus wij sluiten ook even aan. Grosjean komt net langs lopen en daarna zien we Maldonado, Raikkonen, Massa en Alonso vertrekken. Een aantal coureurs doet het autoraampje even open voor het zetten van handtekeningen, daardoor komen ze niet makkelijk weg. Grosjean komt sowieso niet makkelijk weg. Er moeten veel spullen mee in zijn Jaguar en dat gaat niet in combinatie met het kinderzitje achterin. Na wat puzzelen kan alles toch mee, grappig om te zien.

Hotelpersoneel zegt dat alle coureurs vertrokken zijn, dus lopen wij en met ons de andere fans naar het circuit. Daar is het al lekker druk, ook nog erg drassig op sommige plekken van de regen. We gaan maar meteen op onze tribuneplaatsen zitten. Eerst nog even bij de cameraman van de BBC door het beeld gelopen, je weet maar nooit. Toen lang gewacht in de rij om een armbandje voor de tribune te krijgen. Eenmaal op onze plek is de GP2 race is nog bezig dus we kunnen de laatste rondes zien. We smeren ons wel goed in want we zitten in de volle zon en zijn gisteren al wat verbrand.

Na deze race is het tijd voor de Porsche race, daar doen wel 37 auto's aan mee, een enorme startgrid. De race is niet zo bijzonder, maar er is genoeg afleiding op de tribune. De lagere tribune onder ons wordt bijvoorbeeld omgetoverd in Ferrari rood, met vlaggen en veel rood gekleurde mensen. Een Aziatische dame die gisteren ook al irritant was, is dat vandaag ook. Ze heeft wel 4 vlaggen van Rosberg bij zich, 2 heeft ze er opgehangen over een Ferrari vlag van Jules Bianchi, dat valt natuurlijk niet goed dus een geruzie tussen de Ferrari fans en deze mevrouw. Later krijgt ze het met de beveiliging aan de stok omdat ze niet op haar plek wil zitten en maar bij het hek voor iedereen blijft staan met haar andere 2 vlaggen. Het gaat een tijd zo door totdat ze met vlaggen en al verwijdert wordt van de tribune, erg dom van haar.

Ondertussen begint de minuut stilte voor Justin Wilson (die mevrouw ruziet daar overigens door heen). De coureurs komen daar voor bijeen en bij Red Bull staan de monteurs buiten. Daarna is het tijd voor de Drivers Parade. Die start deze keer aan het eind van de pitstraat, meestal is dat aan het begin waar wij nu zitten, beetje pech dus. Na de hele ronde met diverse interviews onderweg (waarbij Ricciardo erg grappig is met Italiaanse woorden die hij keent pizza en pasta) komt de vrachtwagen bij ons langs. Wij zwaaien met de Max Verstappen vlag. Hij kijkt wel richting onze tribune dus wie weet heeft hij het gezien.

In de pitstraat gaan vervolgens de tv-ploegen weer aan de slag. We zien bij Sky Damon Hill en Johnny Herbert lopen en de BBC loopt vooral veel heen en weer met Suzi Perry en David Coulthard. Als de pitstraat open gaat zien we de coureurs na een tijdje 1 voor 1 op de grid arriveren. Mika Hakkinnen loopt ook nog langs, is vast ergens te gast.

De tijd gaat vervolgens erg snel, het Italiaanse volkslied volgt waarna er 9 straaljagers over vliegen met rook in de kleuren van de Italiaanse vlag. Supergaaf, ze vliegen nog eens langs met de rookpluimen. Op een tribune in de verte doen fans mee door ook wat rode rook te verspreiden, goed voor de sfeer. Als het bijna tijd is voor de monteurs om van de grid af te gaan komt Ricciardo nog langs rennen op weg naar zijn auto. Hij wordt hard aangemoedigd en zwaait zelf ook even mee.

Dan begint de race, jammer dat Raikkonen niet van zijn plaats komt, na een paar rondes is de race dan ook niet zo spannend meer. We kunnen het op zich aardig volgen via de pitborden en een beetje op het scherm. De pitstops van Mercedes, Red Bullen, Williams en Ferrari kunnen we vanaf onze plek goed zien. Die van Kvyat lijkt veruit de snelste. Ook Verstappens inhaalacties kunnen we soms voor onze neus zien, altijd leuk.

Acht rondes voor het einde beginnen vele fans zich voor de hekken te verzamelen voor de podiumceremonie. Groot gejuich stijgt ineens op als 1 van de Mercedessen naast de baan staat. Wij kunnen het niet goed zien dus denken even dat het Hamilton is, het publiek juicht namelijk zo hard. Maar nee het is Rosberg, dat betekent een podium met Hamilton, Vettel en Massa. Na de finish zijn de hekken vlot open en stroomt het publiek heel snel toe voor het podium. Altijd mooi als er een Ferrari coureur op staat. Als de coureurs op het podium komen is het gejuich voor Vettel natuurlijk het hardst.

Podium van dichtbij zien was heel gaaf, zoveel mensen onder het podium en coureurs die zich uitleven met champagne en vlaggen. Elk jaar weer geweldig om mee te maken. Na afloop komt de Japanse meneer die voor ons zit terug van het circuit. Hij had zich in de menigte gestort en dat was druk en warm, beetje buiten adem en met feestsnippertjes komt hij weer terug.

Wij blijven nog een tijdje op de tribune want om op het circuit te komen is het zo druk. Iedereen staat klem en sommige mensen klimmen meters hoog in de hekken om weg te komen, best link. Als het wat rustiger wordt gaan wij naar beneden en maken wat foto's. Het is bloedheet daar, maar super om op het circuit te lopen. We gaan richting eerste chicane, onderweg zien we de mogelijkheid om op het oude circuit te komen, de kombaan. We klauteren een stuk naar boven, maar het is zo steil dat helemaal naar boven niet lukt. Misschien kan het wel maar hoe kom je dan weer beneden. Er staat een hek op de baan om te voorkomen dat je verder gaat, maar we zouden daar gewoon door een opening hebben kunnen kruipen want er is ruimte zat. Wat Nederlanders moedigen ons aan om dat te doen zodat je daarna in de 1e chicane uitkomt, maar wij slaan dat even over.

Eenmaal terug op het huidige circuit krijgen we vanaf de camping ook nog het aanbod om langs te komen voor een biertje. Tja als je een Verstappen vlag draagt ben je opeens heel herkenbaar voor je landgenoten. Uiteraard slaan we dit aanbod maar af. In de chicane nemen we wat foto's, en daarna lopen we terug. Weer Nederlanders die ons van alles toeroepen wat we niet goed verstaan, we steken onze duimen maar op, zal wel goed zijn.

Voor de pitstraat moeten we het circuit af. We hangen nog even rond bij de paddock, aan de uitgang zien we coureurs die we al 2 dagen zien gaan en komen, Maldonado, Bottas en Alonso. Daarna komen er een hoop vrachtwagens, dus we gaan maar weg. We hebben het idee dat veel coureurs al weg zijn want er wordt volop afgebouwd. Wat we dan nog niet weten is dat er een onderzoek was naar de Mercedes banden, dus sommige mensen waren wat langer op het circuit. Via de social media zien we een foto van Hamilton die een showtje geeft met zijn motor bij de uitgang. Dat hebben we dus jammer genoeg gemist, beetje balen maar ja je weet nooit wie er nog zijn en hoe lang het duurt.

Na terugkomst uit de trein willen we nog wat eten halen bij de supermarkt maar die is al dicht. We willen dan maar bij een fastfoodtentje langs gaan ookal hebben we daar geen trek in. Op weg daarheen zien we Engelsen met pizza lopen. Dus dat tentje maar gezocht en gevonden, een simpele verse pizza mee naar de hotelkamer genomen. Simpele maaltijd, maar het heeft gesmaakt. Morgen vliegen we pas 's avonds terug dus even kijken wat we gaan doen. Met het weerbericht van Nederland in het achterhoofd denk ik dat we nog even van het zonnetje gaan genieten.

Chantal en Marjolein