Konijn.reismee.nl

Kwalificatiedag op Monza

Vanmorgen vroeg wakker geworden met het geluid van veel regen en onweer. Heel slecht weer, en dat hadden we niet verwacht. Tot aan het ontbijt werd het niet beter. Op Facebook schreef een Nederlandse F1 fotograaf dat het hevig regende in Monza, en dat de brandweer het water stond weg te pompen. Geen fijn vooruitzicht. We hebben dus maar op het gemakje ontbeten. Toen we naar buiten gingen was het net weer droog en de onweer was ook gestopt.

Met de 5 minuten treinrit snel in Monza, ook daar was het droog. Veel F1 fans gingen met de busshuttle, wij gingen weer wandelen. Het was nog erg stil in Monza, bijna niemand op straat dus dan loop je lekker snel door. Bij het circuit was het al wel lekker druk. Wij zijn middels was modderige paden meteen naar onze plaatsen op de hoofdtribune gelopen. Nog steeds een dreigende lucht, maar uiteindelijk zaten we de meeste tijd gewoon lekker in de zon. Wat wel zo prettig is, want zonder zon is het vandaag een frisse dag. Het is ook erg helder waardoor de bergen achter het circuit heel goed zichtbaar zijn.

We hebben mooie plaatsen tegenover het podium, en kunnen net over de pitmuur kijken. Om ons heen veel Engelse fans, en ook Japanners. Uiteraard is de tribune weer volop versierd met Ferrari vlaggen en banners. Dit jaar delen ze alleen geen vlaggen aan de hele tribune uit. Maakt niet uit want dan kan er lekker met de meegenomen Verstappen vlag gezwaaid worden.

Na de vrije training lopen we wat rond en shoppen nog wat bij de merchandise stands. Ze hebben leuke kleine vlaggen van coureurs, maar niet van allemaal. Ik neem dan toch maar een Button vlag mee. Alleen zit daar standaard een stok aan vast, dus nu hebben we 2 vlaggen om mee te zwaaien. Alleen op de luchthaven nog even kijken hoe we dat gaan oplossen met meenemen.

Ondertussen was er een band enthousiast maar zonder geweldige muziek te spelen. De rest van de middag spelen ze vaker en steeds hetzelfde, niet geweldig. Nog even in de zon gezeten, daarna terug naar de tribune. Jackie Stewart rijdt een ronde in de oude F1 auto waarmee hij zijn race hier ooit heeft gewonnen. Morgen zal dit nog eens gedaan worden, in combinatie met de geplande vliegtuigen wordt het waarschijnlijk een leuke voorbereiding op de race.

De pitstraat was voor de kwalificatie nog open voor mensen met een paddock pas. Dat zag er heel druk uit, ook de BBC en RTL tv-ploegen daar nog tussen zien lopen. Wel wat last van mensen die voor het hek bij onze stoelen gaan hangen en kijken. We zitten op de 2e rij, en dan zie je niks als er mensen bij het hek staan. Dus maar wat mensen aangesproken, ook de Engelsen voor ons doen daar gelukkig goed aan mee. En er loopt een beveiligingsmannetje rond die ervoor moet zorgen dat niemand bij de hekken blijft staan.

Om 14 uur was het tijd voor de kwalificatie. Max Verstappen kwam helaas maar zeer kort in actie wegens technische problemen en toen vloog ook zijn bodywork er nog af. We zagen hem terug de pits in komen, met een wel heel aparte auto. Ook Alonso en Button lagen er snel uit, die konden we nog zien lopen naar het weegpunt, veel applaus en ze zwaaiden nog even.

De rest van de kwalificatie was erg spannend, heel anders als wanneer je het thuis volgt. Ook omdat Ferrari goed mee deed. De fans waren al enthousiast maar met plek 2 en 3 zijn ze helemaal dol enthousiast. We konden na afloop de coureurs zien uitstappen en op de foto gaan. Daarna was het tijd voor de GP2 race. Omdat de tribune behoorlijk leeg liep zijn we verplaatst naar een plek dichterbij het scherm.

Oordopjes in gedaan want deze auto's maken echt meer lawaai als de F1. Wel heerlijk om te horen. De race was lastig te volgen omdat we niet iedereen goed uit elkaar konden houden. Podiumceremonie met een Amerikaan als winnaar. Daarna zijn we een rondje gaan wandelen om het circuit heen.

Van de Porsche raceklasse kon je nog een leuk souvenir meenemen, ze stonden banden zonder velg die gebruikt waren uit te delen. Heel veel mensen wilden die wel hebben. Onderweg terug naar het station kwamen we dus veel mensen tegen die een band aan het sjouwen waren. Wij hebben dit maar niet meegenomen, want wat moet je ermee, en hoe neem je dat mee in het vliegtuig?

Bij de uitgang van de paddock nog een uurtje gestaan om coureurs te spotten. Het was er heel erg druk dus stonden we 3e rij. Daardoor konden we geen handtekeningen verzamelen, maar wel foto's maken. Al was dat lastig met allemaal lange mensen voor ons. Grosjean en Maldonado gingen weer tussen de fans door weg. Deze keer met wat begeleiding, zodat het iets makkelijker voor ze was. Rosberg hield een uitgebreide handtekeningensessie, Hulkenberg ook de man was weer zeer enthousiast en nam ook nog een selfie, doordat we aan de zijkant stonden staan wij daar niet op. Verder Massa, Bottas en Raikkonen nog gezien. Die laatste stapte nu niet uit de auto voor handtekeningen, na het resultaat van vandaag was dat niet zo veilig.

Hierna vonden wij het wel genoeg, en zijn we terug naar het station gelopen. Onderweg bij het hotel met coureurs Grosjean weer gezien en David Coulthard. Eenmaal in Monza zelf was het megadruk, vanwege allerlei activiteiten. Wij zijn maar door gelopen naar de McDonalds om even snel wat te eten. Dat eten was echt heel snel want het was er zo druk en lawaaierig dat je niet lang wilde blijven. De hele tent zat vol, veel gillende kinderen en gewoon drukte van mensen. Nog nooit meegemaakt zo'n gekkenhuis bij de Mac. We hebben echt snel gegeten, en zijn toen gauw naar het station gegaan. Daar waren nog meer raceliefhebbers. Met name de Finnen hebben het erg naar hun zin. Drinken daarbij ook een beetje teveel, en zaten zingend in de trein, apart volkje.

Op tijd terug in het hotel, morgen race dag. We hopen op een podium met in ieder geval een Ferrari. Een winnende Ferrari zou helemaal gaaf zijn om mee te maken, maar dat zal wel moeilijk worden. Hopelijk kan Max Verstappen ook nog iets uitrichten, we zijn benieuwd, de sfeer op de tribune zal in elk geval goed zijn.

Chantal en Marjolein