Konijn.reismee.nl

2e dag op Monza

Vanmorgen vroeg op gestaan omdat de 1e vrije training om 10 uur begint. In het hotel ontbeten, en daarna meteen door naar het station. Kaartjes kopen aan de automaat lukt weer eens niet met munten, beetje irritant. Ook weer vertraging van de trein dus iets later in Monza. Dat betekent dat we wat moeten door lopen om op tijd bij het circuit te komen. Eigenlijk ging dat sneller als gedacht en konden we 20 minuten van tevoren op de hoofdtribune plaats nemen.

Op vrijdag mag je zelf kiezen op welke tribune je zit, dus we kijken de eerst training hoog op de tribune tegenover de pitbox van Red Bull. Leuk om alle activiteiten in de pitstraat te volgen. Sainz vliegt van de baan, dat kunnen we net niet zien vanaf onze plek. Voor de rest gebeurde er niet zoveel bijzonders. Wel is het voor een vrijdag erg druk op het circuit, de tribunes zijn goed gevuld.

Na de training gaan we in de F1 village rondkijken bij de merchandise van de teams. Bij McLaren lukt het met moeite om een petje te kopen, want de kassa's vallen uit en daarna werkt de pinmachine niet. Dan maar contant. Uiteraard bij Red Bull een petje van Max Verstappen aangeschaft. Omdat het lekker zonnig en warm is, gaan we picknicken op het grasveld. We kleuren meteen een beetje op.

We maken ook nog een wandeling langs de paddock. Daar is net als op andere gedeeltes van het circuit meer afgezet en alleen toegankelijk met bepaalde pasjes als in andere jaren. Sowieso is het allemaal wat minder losjes en meer geregeld als voorgaande jaren. Dat is toch een beetje jammer, want daardoor kun je niet makkelijk meer overal komen.

De tweede vrije training kijken we vanaf de tribune bij de 1e chicane. Het zit er lekker vol, en e gebeurt genoeg met coureurs die rechtdoor schieten. Het geluid van de auto's klinkt ietsje harder als vorig jaar, zeker als er veel op de baan rijden weer wat mooier om te horen. Al klinken sommige auto's nog wel eens als een pruttelende koffiemolen.

Na deze training kijken we nog naar de kwalificatie van de GP2 auto's. Best lastig te volgen als je niet goed weet wie in welke auto rijdt. Maar qua geluid en ook hier weer van de baan schietende coureurs wordt het goed gemaakt.

Hierna zijn we even wat gaan drinken bij het tentje achter de paddock. Rond kwart voor 6 ook nog naar de uitgang van de paddock gegaan, om te kijken of we nog bekenden zien. In eerste instantie alleen maar oud coureurs zoals Fisichella en De La Rosa. Daarna ook nog Suzie Wolff, die ruim de tijd neemt voor handtekeningen. Er staat al een tijdje een Mercedes te wachten op wat wij hopen een coureur, maar nee die is voor Lauda. Alonso zien we wel wegrijden, helaas maakt hij geen handtekeningen rondje, voor ons niet zo erg want dat is gisteren al gelukt.

Grosjean heeft het niet makkelijk met weg gaan, want hij moet naar de parkeerplaats lopen door de horde fans. Laten we zeggen dat hij er niet binnen 5 minuten was. Daarna was het vooral lang wachten. Omdat er een Ferrari klaar staat blijven wij ook nog even staan. Na lang wachten komt Raikkonen aanlopen. Die maakt ook tijd voor handtekeningen, ook het boekje van Chantal wordt aangepakt en voorzien van handtekening. Weer eentje erbij.

We houden het daarna voor gezien, en kopen nog wel het programmaboekje bij een stand. Lopend naar de uitgaan komt Hulkenberg nog langs in een Porsche. Daarna is het wel voorbij met coureurs spotten. We zijn snel naar het station gewandeld, met de trein terug. En toen nog even naar de supermarkt om wat proviand aan te vullen. Om 21 uur op de hotelkamer, weer een latertje dus ook maar simpel een broodje gegeten op de kamer. Morgen weer naar het circuit kwalificatiedag.

Chantal en Marjolein