Konijn.reismee.nl

Formule 1 in Monza een wandeling door de pitsstraat

Vandaag gaan we naar Monza eerste dag van het Formule 1 weekend. Eerst ontbeten in het hotel. Het team van Sky tv zit ook aan het ontbijt, echt veel mensen nemen zij mee naar een grandprix, zou betaaltv daarom zo duur zijn?

Veel keuze bij het ontbijt, vele soorten broodjes en beleg en dat zijn we in Italië niet gewend, ook kun je zelf je eitje koken. Een koekje in konijnenvorm kan natuurlijk niet blijven liggen, niet lekker qua smaak en erg droog, maar ja het ging om de vorm.

Met de trein in 5 minuten naar Monza, ons hotel ligt tegenover het station, dus makkelijke en snel reizen zo. In de trein loopt net als gisteren een man rond die kleine briefjes bij iedereen neer legt. Zo toevallig, ook deze meneer is dakloos, werkloos en heeft 2 kinderen. Gisteren stond er exact dezelfde tekst op de andere meneer zijn briefje. Lekker ongeloofwaardig dus.

In Monza op het gemakje gewandeld naar het circuit. De boel is onderweg wat opgeknapt, makkelijkere oversteekpunten. Als we langs het hotel waar de coureurs vaak logeren lopen, komt net Raikonnen naar buiten. Meteen maar foto's geklikt, voordat hij in zijn Ferrari weg rijdt. Na de resterende wandeling door het bos, komen we op het circuit aan. Daar is deze keer niet alles open. Om op de hoofdtribune te komen moet je helemaal omlopen. Als we dan eindelijk aan de voorkant zijn, zien we meteen Bottas lopen die aan zijn rondje over het circuit begint.

We zoeken alvast onze plaatsen van het weekend op. We zitten vrij laag op de hoofdtribune, maar wel vlak voor het podium, eigenlijk wel goed uitzicht zo. We hebben een tijd gekeken naar alle activiteiten in de pitsstraat. Ook even gegeten en we komen erachter dat ons aangeschafte water prik bevat. Niet echt lekker dus, jammer genoeg hebben we 12 flesjes op te maken.

Na een tijdje komen er ook coureurs aangewandeld, klaar met hun rondje over het circuit. We zien Vettel, Grosjean, Sainz, Verstappen, Perez, Kvyat en Mehri voorbij komen. Hierna willen we de andere kant van het circuit bekijken. Onderweg zien we de BBC verslaggever Tom Clarkson nog staan babbelen.

Veel tribunes zijn niet toegankelijk, andere jaren kon je overal komen maar om onduidelijke redenen mag dat nu niet, beetje jammer. Bij de ingang voor de pitwalk staan al mensen. We vinden het wat vroeg om aan te sluiten dus bekijken we wat winkeltjes en lopen we langs het gedeelte waar Pirelli de banden prepareert en de GP2 de paddock heeft. Daarna sluiten we toch maar aan bij de wachtenden. De pitwalk begint om 16 uur, dus we moeten 2,5 uur wachten.

Best wel lang zeker in de warmte, iedereen staat ook te druk op elkaar of probeert voor je te komen staan. Het waren 2,5 lange en vermoeiende uren. Tussendoor zorgde een vliegtuig nog voor afleiding, waarschijnlijk is er zondag een fly over van vliegtuigen met de Italiaanse vlag in rook erachter.

Als de deuren open gaan is het gedrang echt heel erg. De beveiliging houdt soms de rij tegen als mensen te hard duwen. Marjolein komt er uiteindelijk door omdat de beveiligingsman ook wel ziet dat ze klem zit. Chantal kon er nog niet door, maar uiteindelijk maar net gedaan of ik hard geduwd werd en nergens heen kon, toen mocht ik ook door.

We rennen meteen de pitsstraat in, we willen naar McLaren en hopen op een plekje vooraan. Dat lukt net niet, maar 2e rij moet ook lukken. We komen weer in gedrang terecht als de coureurs na een tijdje naar buiten komen. Zowel Button als Alonso hebben veel fans. We klikken qua foto's maar wat raak, en proberen een handtekening te bemachtigen, dat lukt ons allebei van beide coureurs. Eindelijk, want we proberen dat elke keer als we hier zijn. Het duw en trekwerk van de mensenmassa is echter bijna eng te noemen. Je kan niet normaal staan en wordt alle kanten op geduwd. Chantal gaat er als eerste tussenuit. Daarna komt Marjolein weer in het duw en trekwerk terecht, want Alonso loopt nog eens langs. 'S Avonds komen we er pas achter dat Alonso poseerde voor foto's en Marjolein staat daar dus in beeld.

We zijn door gelopen naar Max Verstappen, die is nog niet buiten geweest. Een aantal Nederlanders daar. Omdat Torro Rosso pitstops aan het oefenen is, is het vrij druk. Verstappen is inmiddels handtekeningen aan het uitdelen. In eerste instantie lukt het niet, maar een Nederlandse vrouw helpt Marjolein bij de handtekening door het boekje even voor haar naar voren te houden. Daarna heeft Chantal ook een handtekening binnen. We staan daarna vooraan en besluiten maar te vragen of we met Verstappen op de foto kunnen. Dat kan dus we hebben nog een foto ook.

We lopen daarna richting Red Bull, daar is Ricciardo net buiten. Het is er echt een gekkenhuis, weer duw en trekwerk in de menigte. Als je er probeert uit te komen omdat het gewoon niet meer prettig is lukt dat amper. Nog nooit hebben we zo'n gekkenhuis in de pittstraat meegemaakt, best een beetje eng zelfs als je in de kluwen mensen beland. Rosberg was inmiddels ook buiten, en liep zover door dat hij ter hoogte van ons bij Red Bull aankwam. Met heel veel rekwerk lukt het Chantal om een handtekening te krijgen. Nummer 4 voor vandaag.

Hierna willen we wat meer rust, dus lopen we terug naar het einde van de pitsstraat. Gewoon wat foto's nemen en kijken bij de pitboxen van de teams. Je kan overal al beter bij nu de coureurs weg zijn. Bij Williams staan wat uitgelaten Engelsen te roepen en te zingen. De monteurs vonden het allemaal erg grappig, filmden het zelfs. Wij schoven door naar Red Bull want die gingen pitstops oefenen. We konden op een gegeven moment zelfs dichtbij komen en vooraan staan. Mercedes was ook aan het oefenen, maar daar was het druk, dus bleven we hier staan.

Om kwart over 6 was het uit met de pret en moest iedereen de pitsstraat weer uit. Jammer want je kan blijven kijken. Het kost de beveiliging dan ook moeite om de uitgelaten fans weg te krijgen. Eenmaal buiten belanden we bij de uitgang van de paddock waar de coureurs na afloop van het circuit vertrekken. Zo ook Lewis Hamilton, we zien hem op de motor langs komen.

Hierna gaan we weg, we willen niet echt meer in de drukte wachten op wie weet wie er nog naar buiten komt. Tijdens de wandeling teug begint het heel erg te regenen. We kunnen gelukkig schuilen bij een gebouw. Na de bui gauw doorgelopen naar het stadje. Voor de makkelijke maaltijd naar de McDonalds gegaan. Daarna de trein naar het hotel genomen. Een uiterst trage kaartverkoop machine helpt niet echt met het halen van een trein. Maar goed die had vertraging dus maakt het niets uit. Nu even foto's en filmpjes kijken. Het was weer erg leuk in de pitstraat, jammer dat het er alweer op zit, maar gelukkig mogen we morgen weer vrije trainingen bekijken.

Chantal en Marjolein