Konijn.reismee.nl

Eerste dag Europapark

Gisteren was het een beetje laat voor het schrijven van een verhaaltje. We waren tot 19 uur in het park, en daarna de F1 race gekeken. Rond 23 uur barste er hier nog een noodweer los. Onweer en heel veel regen. Het is dan ook flink afgekoeld nu, hopelijk blijft het verder droog vandaag. Dan nu de dag van gisteren:

Vanmorgen ontbeten in het appartement. Edwin had broodjes gehaald bij de bakker, en qua beleg of drinken kun je dat in het hotel halen. Je moet dan afstrepen wat je pakt en dan wordt dat later verrekend.

Toen op tijd naar Europapark gelopen, zit hier om de hoek, dat gaat al om 9 uur open. Edwin kan vandaag gratis met zijn Efteling abonnement, Chantal koopt een 2 dagen kaart. Het ziet er heel druk uit maar eenmaal in het park is het wel te doen. Qua wachttijden hebben we nooit langer als 30 minuten moeten wachten, bijna altijd korter zelfs.

Eerste rit was in de Silver Star achtbaan. Gesponsord door Mercedes en dat zul je weten ook in de wachtrij. Auto's en filmpjes, het was zo goed opgezet dat mensen vergaten door te lopen in de wachtrij, goede pr dus. Toen we eenmaal in de baan mochten, ging ons plannetje net niet door. We wilden aan de linkerkant zitten, vanwege het bochtenverloop (aan de linkerkant hang je lager in de baan) maar helaas kregen er andere mensen voorrang. Toch was het een leuke rit, apart om geen schouderbeugels te hebben met die snelheid (130 km/u op z'n snelst) dus je vloog lekker uit je stoeltje. Gave baan.

We besloten daarna om gewoon alle attracties waar we langs liepen in te gaan. En dat waren er een hoop, heel veel ritjes in karretjes of boottochtjes langs gethematiseerde gebieden. Ik ga ze niet allemaal opnoemen want dan wordt het een heel lang verhaal. Het leukst zijn natuurlijk de achtbanen en watercoasters.

Bij die laatste zit je in een bootje en krijg je een combinatie van een achtbaanrit en een vaartocht met grote watergolf op het einde. Bij de eerste coaster viel het qua nattigheid nog wel mee. De tweede geeft zo'n golf dat je van top tot teen gewassen bent. Wel verfrissend met de warmte, maar misschien iets teveel van het goede.

De Euro-Mir achtbaan was ook heel leuk. Je zit in draaiende bakjes waarbij je stukken vooruit of achteruit aflegt met het een ruimtevaart thema. Binnen in het gebouw draai je op een baan rondjes waarbij je steeds hoger op de baan uitkomt. Eenmaal buiten krijg je een wilde achtbaan rit, die wij gelukkig vooruit hadden. De mensen tegenover ons dus achter uit, die vrouw heeft wel zitten gillen. Ook weer een super baan.

In de Blue Fire achtbaan wordt je afgeschoten waarna een geweldige rit met snelheid en over de kop gaan volgt. Ook hier weer geen schouderbeugels waardoor je veel vrijer zit. Voor sommige mensen geven de beugels nog wat problemen want ze passen er niet altijd tussen. Dan kun je bij Silver Star dus niet mee, en bij de Blue Fire moet je naar het achterste bakje, want die zit wat ruimer, lijkt me erg gênant.

We gingen daarna door naar de houten achtbaan Wodan. Daar hadden we de langste wachtrij, maar die was heel mooi gedecoreerd, dus afleiding genoeg. Je mocht helaas je karretje niet kiezen, en toen moesten we dus achterin. Eenmaal de heuvel af was het niet normaal hoe hard de trein door de baan ging. Het was ook in no time over, wat een rit even uitblazen van zoveel snelheid op een houten baantje na afloop. De trein dendert ook boven door het laadstation, maar dat hebben we niet helemaal meegekregen.

Voor het eten zijn we bij een pasta tentje langs gegaan, heerlijk klein bordje pasta simpel maar lekker. Nog een attractie om uit te lichten is Arthur. Daarbij hang je in een karretje onder de baan en ga je door een soorten bloemen en insectenwereld. Eerst rustig en is het vooral kijken, en dan in de hal vlieg je als een soort bij over de mensen. Dit gaat met hele korte bochten dus je hebt echt het idee om als een bijtje rond te vliegen. Ook buiten nog een aantal bochtjes, het was een super rit. Zo leuk dat we meteen nog een keer gegaan zijn. Wel in de single riders rij gaan staan vanwege de wachttijd. Je kan dan wel niet samen maar hebt er wel een rit bij. Er was wel een brutale meneer die met zijn dochter in deze rij stond. Maar ja ze was te jong om alleen te gaan, dus moesten ze samen. Eigenlijk hoor je dan dus niet in deze rij, en noemen we dat gewoon voordringen.

Nog even een ijsje gehaald, er stond een vrouw in de rij, die was gewoon vierkant zo breed. Moet ze zelf weten het is alleen een beetje jammer dat niemand haar vertelt om dan de doorschijnende kleding in de kast te laten. Edwin haalde churros met kaneelsuiker was ook zeer smakelijk.

We hebben Superstar nog een keer gedaan, weer een geweldige rit deze keer wel links gezeten. Aan het einde van de dag nog wat souvenirtjes gekocht en rond 19 uur vonden we het wel tijd om te gaan. Europapark is echt een heel leuk park heel veel kleine attracties ook, waardoor de wachtrijen meevallen. Fijn is ook dat er veel treintjes op de banen zijn, waardoor je eenmaal bij het instap station nooit meer lang hoeft te wachten. Hele park is ook mooi gethematiseerd, dus we zijn blij dat we nog een dagje gaan.

Daarna moeten we nog een rit van 2 uur naar het volgende hotel maken, maar dat is even niet anders.

Chantal en Edwin