Konijn.reismee.nl

Door de Alpen naar Lugano

Vanmorgen voelde Edwin zich gelukkig al een stuk beter als gisteren, de koorts is aardig gezakt. De kuitspier van Chantal voelt nog niet beter, misschien iets verrekt of zo. Gisteravond nog even op internet wat opgezocht, want we rijden vandaag naar Lugano en daar finisht de etappe van de Giro d' Italia. Als het goed is zijn wij er ruim voordat de renners aankomen dus hopelijk weinig verkeersoverlast.

In het hotel lekker gegeten van een ontbijtbuffet, hoewel het brood niet helemaal een aanrader was. Daarna met de auto op weg naar de Alpen. De autorit is vandaag minder lang als de afgelopen dagen en een stuk interessanter. We rijden vrijwel direct bergachtig gebied in. Onderweg mooie uitzichten op bergdorpen en watervallen.

We worden ingehaald door een Ferrari, als we later achter de Ferrari door een tunnel rijden is dat best wel genieten van het geluid. We moeten door best veel tunnels, lang en kort en bij het uitrijden van de tunnels is het uitzicht elke keer weer mooi. We kijken onze ogen uit want het is hier echt heel mooi. De groene weilanden met dorpjes zijn sneeuwvrij maar hoog boven ons zien we besneeuwde bergtoppen waar vandaan watervallen beginnen.

We wilden eigenlijk via de Gotthard pass naar Lugano, vanwege de mooie route en het uitzicht. Helaas is daar wat rotswerk naar beneden gekomen, en is de weg dus afgesloten. We zijn verplicht met de Gotthard tunnel te gaan, die is bijna 17 kilometer dus niet echt iets waar we naar uit keken. Voordat we de tunnel in gaan hebben we nog wat stopjes gemaakt om watervallen en bergen te bekijken.

Bij de tunnel zelf wordt het verkeer gedoseerd, met name de vrachtwagens want er mag maar een bepaald aantal voertuigen per uur door de tunnel. Eenmaal in de tunnel vinden we het best claustrofobisch. Beide rijrichtingen hebben 1 rijbaan die zonder tussenberm naast elkaar lopen. Het is er warm en we zijn blij als we er uit zijn. Bij de eerstvolgende rustplek even gestopt voor wat frisse lucht.

Na de korte stop is het nog een eindje over de snelweg naar Lugano. Eenmaal daar is het zoeken maar het hotel, want niet alle wegen bestaan meer zoals op de Tomtom. Het is hier zonnig en heerlijk warm, dus we zijn blij als we eindelijk de auto uit kunnen. Het hotel is mooi, we hebben zelfs een klein balkonnetje, wel een doolhof naar onze kamer door veel gangen, en gelukkig ook een lift.

We zetten gauw onze spullen af op de hotelkamer en lopen dan de stad in. Ons hotel is vlakbij de waterkant en daar vanaf heb je een heel mooi uitzicht over het meer en de oevers en bergen aan de andere kant. We zijn in Zwitserland maar het lijkt meer op Italië qua bouwstijl. De finish van de Giro laat nog even op zich wachten, dus wij vermaken ons op het evenementen plein. Waar je allerlei gratis spulletjes in handen krijgt. Waaronder kleine pakjes koekjes, ook is er een soort ijsthee te proeven (niet lekker) of als je er van houdt een biertje.

We hebben de rest van de middag gewandeld langs het water en het finishterrein van de Giro. Bij de finish werd het al druk dus daar gaan wij de renners niet op wachten. We lopen eerst een parkje in en bekijken de binnen komende reclamekaravaan. Op een scherm zien we dat de renners op 15 km afstand zijn, dus we zoeken een plekje. We gaan vlak na de boog van de laatste kilometer staan in de bocht. Een mooie plek want de wielrenners rijden er vlak langs het hekje, je moet dus zeker geen arm uit steken want dan raak je ze.

Het veld vliegt langs, met daarna nog groepje achterblijvers, we herkennen de renners niet maar het is toch leuk om mee te maken. Wat ook snel gaat is het afbreken van de afzetting, de laatste wagen is er net langs als alles al wordt afgebroken, borden en hekken weg alsof er niets gebeurt is. Wij lopen naar de McDonalds om te eten. Dat was niet onze eerste optie, maar het zit in een mooi pand met geweldig uitzicht op het meer, dus toch maar de 1e Mc van de vakantie gedaan.

Na het eten nog wat gewandeld en een ijsje gehaald. Ook achter door het beeld bij TV Rai gelopen, al was de uitzending hopelijk niet live want er moest weer zo nodig iemand struikelen in de achtergrond (je mag zelf invullen wie dat was). Daarna terug naar het hotel, nog even kort op het balkon gezeten en daarna rommel gemaakt op de hotelkamer. De meegebrachte waterflesjes blijken namelijk koolzuur te bevatten, en dat is echt niet te drinken. Dus voegde Chantal er siroop aan toe niet wetende dat de boel dan flink opschuimt dus een kastje en de vloer onder de limonade. Het water smaakt wel een stuk lekkerder hierna, maar de volgende keer maar even boven een wasbak doen.

Morgen gaan we Italië in, we stoppen in Monza en Bergamo. De weersvoorspelling is warm en zonnig, en daar zijn we na het weer van gisteren en eergisteren wel blij mee.

Chantal en Edwin

Marjolein

Zou dat familietrekje zijn struikelen en knoeiboel maken haha