Konijn.reismee.nl

Racedag in Monza

Vandaag is het race dag. Bijtijds opgestaan om nog een ontbijtje te eten in het hotel. In de lift naar beneden kregen we gezelschap van 3 McLaren teamleden. Die gingen al naar het circuit. Wij iets later ook volgens dezelfde route van trein en wandeling. Het valt ons wel op dat er heel weinig mensen lopend naar het circuit gaan. Iedereen duikt op de overvolle shuttlebussen af, terwijl je er lopend in een uurtje ook bent, en onderweg valt daarbij nog genoeg te zien. Aangekomen bij het circuit is het al heel druk. We lopen in optocht naar de poort voor de kaartcontrole. Daar filmt de Engelse zender Sky sports wat sfeer beelden, dus iedereen zwaaien. We gaan eerst kijken bij de entree van de paddock, wie weet zien we nog wat coureurs. Het was er mega druk, dus we hebben een beetje verderop gestaan. Guido van der Garde kwam wandelend langs, en werd niet herkend door de fans. Daarna kwamen Grosjean en Maldonado aan per auto. Door drukte stonden ze vast, en dook iedereen op die auto's af, of zelfs met hun hoofd erin om een foto te maken. Andere coureurs hebben we ook zien arriveren zoals Sutil, Guiterez en Chilton. Toen even in het ochtendzonnetje gezeten, en mensen gekeken, altijd leuk. Toen naar de tribune gegaan en het einde van de GP2 race gezien en de start van de Porsche race. Voordat het Formule 1 programma begon, nog even een toilet bezocht. De keuze is of een hele vieze, stinkende cabine met ongedierte of claustrofobisch kleine hokjes die worden schoon gemaakt. Die laatste is het geworden dus, met dank aan een Engelse vrouw die ons van de week de tip gaf, want echt aangegeven staat het niet. Om half 1 was de drivers parade, de coureurs stappen dan op de oplegger van een vrachtwagen. Vooraf moesten Alonso en Raikkonen nog wat vragen beantwoorden, dat gebeurde voor onze tribune dus dat konden we goed volgen. Tot de start van de race gaat het dan heel snel, en we konden al het klaar zetten en aankomen van de auto's goed volgen. De race werd uiteindelijk gewonnen door Hamilton. De meeste mensen op onze tribune waar daar heel erg blij mee. Na de finish is het traditie dat de fans onder het podium gaan staan. Het is echt een heel mooi gezicht om die mensen van alle kanten te zien aan komen rennen. De grote Ferrari vlag was er ook bij, ook al stond er geen Ferrari coureur op het podium. Het Engelse volkslied werd vals meegezongen door de mensen achter ons, maar dat maakt niet uit want het was een leuke podiumceremonie. Na afloop wilden we ook het circuit op. Dat was even dringen, eerst de tribune af, en daarna liep het vast. Zoveel mensen die er weer af wilden en om erop te komen was de snelste weg om op een betonnen muur te klimmen, onder een hek door. Dat wilden we niet, want het zag er gevaarlijk en lastig uit. Gelukkig ging er een stel voor ons ruimte maken en schoof zo tegen de richting in het circuit op. Wij er achter aan veel dringen, duwen en sorry zeggen, maar we waren er. Over de pitmuur kijken ging niet, die is veel te hoog. Wel foto's gemaakt en even naar de eerste chicane gelopen. Daar stonden de vrachtwagens van de teams al klaar om de boel af te breken, dus qua sfeer was het best snel over. Terug bij de pitmuur werd Marjolein aangesproken door een verslaggeefster van RTL Duitsland, of ze een interview wilde doen, mocht in het Duits en Engels. Vooruit dan maar, de vragen waren alleen best pittig, ze werd ondervraagd alsof ze de nieuwe Formule 1 specialist was, en dat ook nog in een ander taal. Wat dacht ze bijvoorbeeld over de Hamilton en Rosberg situatie? Wel grappig, maar we weten niet of en wanneer dit wordt uitgezonden. We hebben daarna nog wat rond gekeken, even op een terrasje achter de paddock gezeten en bij de uitgang van de paddock gestaan. Alleen Ericsson en Vergne nog zien lopen, daarna zijn we bijtijds weg gegaan, want veel coureurs verlaten ongezien het circuit dus je weet nooit of er nog iemand komt. Omdat we gisteren al veel coureurs hadden gezien, besloten we om vandaag op tijd weg te gaan. Jammer dat onze laatste dag van het raceweekend er al weer op zit, maar het was weer enorm leuk. Morgen nog een dagje in te vullen hier, voordat we 's avonds terug vliegen. Chantal en Marjolein