Konijn.reismee.nl

3e dag Monza

Vandaag weer een dagje naar het circuit. In het hotel ontbeten met een broodje en cakejes. Daarna de dagelijkse wandeling en treinreis aangevangen. Er is voor het eerst een strak blauwe lucht en het is al erg warm. Op de route naar het circuit weer langs het coureurshotel gelopen. Deze keer hebben we Massa en Guiterez zien weg rijden. Op het circuit meteen door gelopen naar onze tribune. Deze wordt elk jaar door de Ferrari fanclub versiert met vlaggen en spandoeken. De derde vrije training begon om 11 uur, deze zaten we te kijken, met ondertussen een schuin oog op de mensen die vlaggen aan het klaar maken waren om uit te delen. Ze kwamen uiteindelijk de tribune op, dus maar even 2 vlaggen gaan halen. Na de vrije training hebben we echter de Ferrari vlag verruild voor een Red Bull vlag. Die was een tikje groter, dus het loopt wat lastig, maar wel leuk om net als vorig jaar met een vlag rond te lopen. Na de vrije training hebben we achter de tribune op het grasveld geluncht. Lekker in het zonnetje, dat was best warm, en lekker bijkleuren. Je merkt dat het elke dag drukker wordt, maar het is heel gezellig met alle racefans in diverse uitdossingen. Op de tribune worden we omringd door een internationaal gezelschap van Duitsers, Italianen, Engelsen en Finnen. Meeste aanmoedigingen gaan naar Hamilton en de Ferrari coureurs, al valt het op dat Ricciardo in korte tijd ook populair is geworden. Voor de kwalificatie begint, kunnen we de voorbeschouwingen zien van de diverse tv zenders. Veel oud coureurs die hun zegje doen zoals Coulthard, Damon Hill, Johnny Herbert en Mark Webber. De kwalificatie zelf vliegt voorbij. Via een groot scherm kunnen we de tussenstanden volgen, en het Engelse commentaar uit de luidsprekers is ook handig. Dat Hamilton op pole staat wordt met groot gejuich ontvangen. Daarnaast hopen veel Engelsen dat Rosberg morgen pech heeft en geen punten haalt, ze zijn nogal fanatiek in het bedenken waardoor hij kan uitvallen. Het klinkt bijna alsof ze dat zelf een handje zouden willen helpen. Na de kwalificatie is het tijd voor de GP2 race. De auto's maken veel meer lawaai als de F1 auto's en zeker bij de start is het zonder oordoppen net te doen, maar klinkt lekker. De race wordt gewonnen door Van Doorne uit België, dus leuk dat op het podium zijn volkslied klinkt. Na de race zijn we een rondje gaan lopen. Achter de paddock is een gedeelte waar de GP3 auto's staan. Die rijden net de baan op als we komen aanlopen. Je kunt daar daadwerkelijk naast staan, want ze moeten over een stukje weg waar iedereen kan lopen voordat ze de baan opdraaien, mooi geluid zo van dichtbij. Hierna is het tijd om bij de paddock uitgang te staan, om te zien of er coureurs langs komen. Er gebeurt een hele tijd niet zoveel, maar dan gaat het snel achter elkaar. Eerst komt Hulkenberg aangelopen. We scoren allebei een handtekening in ons zelf gemaakt boekje. Marjolein had een foto van vorig jaar gebruikt, waarop Hulkenberg ook handtekeningen stond uit te delen, dus hij moest even lachen toen hij dat zag. Daarna kwam Lewis Hamilton naar buiten. Omdat we 2e rij stonden hadden we een goede kans op een handtekening, en kregen we die ook. Blijft leuk als het lukt, en je staat opeens heel dichtbij de coureurs, best bijzonder. Hamilton ging net als van de week weg op zijn motor. Hij gaf nog wel even een show weg, door met zijn achterwiel te draaien en zo een mooi rubber spoor en rookwolk achter te laten. Leuk om daarbij eerste rang te staan. Andere coureurs die voorbij kwamen waren onder andere Vergne, Magnussen, Sutil, Bianchi en Kobayashi. Ook Mark Webber kwam voorbij gerend. Handtekeningen gekregen en foto's gemaakt van Bottas, Kvyat en Massa. Bij de laatste ging het publiek helemaal los, en kwamen we weer in de verdrukking. Mede hierdoor heeft Chantal hem nog onder gekledderd met zwarte stift. Bij het aangeven van het handtekeningenboekje ging de stift flink over zijn onderarm. De permanent marker staat misschien nog een paar dagen op zijn arm. We hebben nog wat teambazen voorbij zien lopen en andere bekenden uit de F1 wereld. Het werd echter al laat, dus zijn we weg gegaan. Weer langs het coureurshotel gelopen. Daar stonden veel mensen te kijken, wij dus ook. We zagen Magnussen buiten met McLaren mensen. Het was tijd voor zijn Ice Bucket challenge, dus een koude bak water met ijsblokjes voor hem, hebben we ook weer gezien. Verder Christian Horner en Charles Pic nog gezien. Iemand van Red Bull stond te wachten op waarschijnlijk een coureur, maar daar hebben wij niet meer op gewacht. We zijn snel naar de trein gelopen, want het was al donker en dan moet je niet in parkjes gaan lopen. In de stad grote drukte, maar we zijn door gelopen naar de trein gezien het tijdstip. Uitstappen bij onze halte ging nog bijna fout, omdat we in het donker niet zagen dat de trein er al was. Daarna kregen we een tussendeur niet open. Toen de piep van de buitendeuren ging, konden we nog net uit de trein springen, anders waren we weet ik niet waar beland. Liep dus net goed af. Bij Burger Club nog een burgertje gehaald en op de kamer opgegeten. Morgen de laatste dag, dus racedag in Monza. Chantal en Marjolein