Konijn.reismee.nl

1e dag in Dubai

Zo de 1e dag in Dubai zit er op. Na een op zich snelle vlucht (wel een beetje spannend omdat het onderweg flink onweerde) kwamen we vanmorgen vroeg aan op de luchthaven. Deze is echter zo groot, dat je vanaf de gate toch wel eindeloos door gangen dwaalt naar de paspoortcontrole. De controle wordt uitgevoerd door Arabieren in witte gewaden waar je toch even aan moet wennen.

Met een transferbus gingen we naar het hotel, waar we een ruim appartement hebben toegewezen gekregen. Een keuken met wasmachine, magnetron, gasfornuis zit er ook bij. Alles zeer ruim bemeten met 2 banken en een eettafel, erg luxe dus.

We gingen eigenlijk meteen op pad en dwaalden een beetje door de buurt. We kwamen bij een groot maar uitgestorven winkelcentrum terecht. Daar hebben we een lekker ontbijtje bij Dunkin Donuts gehaald. Toen de metro genomen naar het oude gedeelte van de stad. Daar zit onder andere een goudsoek, nog nooit zoveel goud in zoveel kleine winkeltjes gezien. Daar rondlopen gaf ons wel een beetje Fata Morgana van de Efteling idee. Het is net alsof je in een nep Arabische attractie rondloopt, terwijl de mensen toch echt zo leven hier. Het ruikt er overal naar wierrook, veel mensen in traditionele kledij en je wordt door iedere verkoper aangevallen, we moesten dus een beetje bot zijn.

We hebben ook gebruik gemaakt van het lokale ov. Met een klein plat bootje ga je voor 20 eurocent van de ene naar de andere kant van de kade. Bootjes zien er niet betrouwbaar uit, wel voorzien van zwemvesten trouwens erg goed verborgen in het plafonnetje. De tocht viel echter mee was best leuk zelfs.

De rest van de middag zijn we door nog meer straatjes gekeuveld en bezochten we een mega Carrefour. Het valt hier echt op hoe gekoop alles is. Voor kleine drinkflesjes betaal je gewoon minder dan een euro. Op straat staan ook automaten met flesjes water voor 20 cent. Erg makkelijk.

Daarna terug naar het hotel om de huurauto op te halen, daarmee gingen we naar de zuidkant van de stad. Onderweg het moderne Dubai gezien met vele wolkenkrabbers en natuurlijk het hoogste gebouw ter wereld de Burj Khalifa. Die gaan we woensdag bezoeken. Vandaag reden we door naar het welbekende hotel aan het strand de Burj Alarab. Het strand daar was veel kleiner als gedacht, het gebouw daarentegen indrukwekkender. Jammer dat je er niet zomaar naar binnen kan.

De dag hebben we afgesloten in een ander winkelcentrum, voorzien van skibaan. Mocht je denken : hebben ze het uitgeprobeerd, dan moeten we je teleurstellen dat wagen we maar niet. Een ski ongeluk in Dubai oplopen zou toch wel erg vreemd zijn. In het winkelcentrum zat ook een Ihop, ons favoriete restaurant in Amerika. Toch fijn dat ze dat hier kopieren. Heerlijk maar teveel gegeten, omdat we ook moe waren van deze drukke dag zijn we toen terug naar het hotel gegaan.

Onderweg nog een ongeluk gezien met 6 auto’s, kettingbotsing. Niet zo vreemd want autorijden is ieder voor zich. Wil je invoegen dan moet je gewoon proppen want niemand laat het toe. Knap dus dat mensen nog met hun Ferrari durven rond te rijden. Deze week is er ook een feestdag hier, we dachten eerst dat iedereen Kerstverlichting aan het ophangen was (beetje vreemd in dit gebied) maar het is geloof iets van lichtjesfeest. Balkons hebben daarom alle kleuren van de regenboog qua lichtjes, een Amerikaans Kersthuis is er niets bij, wel leuk om te zien.

Morgen lekker naar Abu Dhabi, Ferrari World en het circuit bezoeken, we kijken er al naar uit.

Chantal en Edwin