Konijn.reismee.nl

Racedag

Weer een vroege ochtend om op tijd op het circuit te zijn. De trein naar Monza is gratis vandaag dus zwart rijden kon gelukkig een keer worden overgeslagen. Omdat we vroeg weg gingen viel de drukte naar het circuit nog mee in de trein. Aangekomen in Monza ging iedereen naar de shuttlebus. Wij besloten echter om de laatste dag ook gewoon lekker te lopen veel sfeervoller onderweg. Bij het circuit lekker druk. We gingen eerst de GP2 race kijken geen Nederlands succes helaas. Daarna geschuild voor de warmte want op de tribune was het erg heet. We hebben achter een tribune beetje gegeten en de leuk uitgedoste mensen bekeken. Om half 1 was de drivers parade die we natuurlijk moesten zien. Publiek was ook mega enthousiast veel Ferrari aanhang natuurlijk. Ook opvallend veel Finnen aanwezig. Een uurtje later ging de pitstraat open. Alle autos meteen naar buiten, veel coureurs maakten meerdere proefstarts wat een heerlijk geluid geeft. We konden de startgrid in de verte zien en om 14 uur ging de heleboel van start. Enorm gaaf om te zien. De Ferrari fans gingen enorm uit hun dak toen Massa 2e reed en daarna uiteraard voor de opmars van Alonso. De race was prima te volgen via een groot scherm en zelf konden we wat inhaalacties voor onze tribune zien. Ook de uitgang van de pitstraat was voor onze neus. Leuk om het snelheidsverschil te zien tussen pit uitrijdende autos en degenen die op volle snelheid zijn. Jammer van de uitvallers. Voordat Vettel uitviel hoorden wij zijn motor al een raar geluid maken dus dat wat voor ons geen verrassing. Wel sportief dat hij vanaf achterop een marshall scooter nog even naar onze tribune zwaaide. Toen de coureurs over de finish kwamen maakten we ons meteen klaar om naar het hek te gaan waardoor je op het circuit kon komen. Dat was dringen geblazen. Marjolein ging voorop tussen een hek door en daarbij over een klein ijzeren karretje stappend. Ik deed dat ook maar bleef helaas hangen achter een ijzeren punt en haalde mijn been open. Dat bloedde meteen dus moesten we in de drukte nog rommelen met een zakdoek wat niet veel hielp. Omdat het hek inmiddels open was en de eerste mensen langs renden bedloten we het maar zo te laten en zelf ook te gaan rennen naar het podium. De sfeer was geweldig zoveel mensen en vlaggen. Onderweg zagen we de coureurs al op het podium staan en ging het Engelse volkslied al. Wij liepen al kijkend steeds dichterbij en hadden goed uitzicht op de champagne regen en persconferentie met Lauda. Helaas konden we het geluid niet verstaan. Wel zagen we Alonso nog voor cameraman spelen. Het was enorm dringen maar zo gaaf om mee te maken. Na de kras op mijn been wat opgelapt te hebben gingen we een rondje over het circuit lopen. Leuke ervaring maar van dichtbij ziet alles er toch wel wat oud en verroest uit. Helaas mochten we niet meer terug op de startgrid en werden we via een raar pad weggestuurd naar waarschijnlijk een uitgang. Dat vonden we geen goed idee dus toen we een trappetje naar een deel van het circuit zagen besloten we die op te gaan. Vanaf daar zijn we naar een betere uitgang gelopen zodat we nog wat konden drinken naast de paddock. Toen toch maar op weg gegaan naar de hoofduitgang. Bij de zijkant van de paddock stonden veel fans op de coureurs te wachten. Net toen wij langs liepen was Mark Webber er ook. Dus nog even op de foto gezet en gekeken of er nog iemand kwam. Helaas niet dus toen maar echt weg gegaan en de dag met een Italiaans ijsje afsloten. Jammer dat de Formule 1 dagen er nu op zitten maar het was geweldig. Chantal en Marjolein

martijn

Lijktbmenecht supergaaf om.mee te kunnenmaken kan niet wachten op de foto's :D maar Italie zal blij zijn als jullie zijn vertrokken hahaha

Chantal

Met onze blunders? Wordt meteen een stuk saaier voor ze

P.A.

Je wou gewoon wat Hollands bloed achterlaten op de Racebaan. Goede reis terug en helaas regent het nu hier.
Groetjes