Konijn.reismee.nl

Van Porto naar Fatima via een mooie grottentour

Vandaag gaan we op pad met de huurauto, voordat we die ophalen eerst even ontbijten. Het ontbijtbuffet is hetzelfde als gisteren, maar deze keer zonder kliederboel van Edwin met de koffie. Al krijgen de Chinese gasten dat wel bijna voor elkaar door koffie in een glas te tappen. Na het ontbijt checken we uit bij de receptie, dit was een fijn en goedgelegen hotel en de receptiemedewerkers zijn super vriendelijk, hopelijk is dat bij de volgende hotels ook zo.

Met de koffers slepen we weer door de straten, nu veelal heuvelaf dat scheelt een heleboel. Bij de tramhalte ons kaartje opgeladen voor een rit naar de luchthaven. Dat duurt ongeveer een half uurtje. Op de luchthaven naar de balie gelopen van de verhuurmaatschappij. Daar staat een bordje dat je eerst met een busje mee moet naar het terrein waar de auto’s staan. Na de korte rit melden we ons bij het kantoor van de verhuurmaatschappij, we krijgen een Fiat Panda, dat is toeval, het is wel een nieuwere versie van onze eigen Panda. We laden de koffers in en rijden weg. Via een rondweg om de stad en een hoge brug over de stad rijden we zuidwaarts naar Aveira.

Onderweg niet zoveel te beleven alleen de tolpunten. We hebben een kastje in de auto hangen waarmee je blijkbaar door de speciale poort kunt doorrijden en achteraf betalen. Omdat we niet goed weten hoe dat werkt trekken toch maar een kaartje. Later bij de afrekenlocatie legt de meneer in het hokje uit dat we voortaan gewoon kunnen rijden via de speciale groene baan. Weten we dat ook weer.

In Aveira maken we een tussenstop. De auto zetten we in een ondergrondse parkeergarage. Ze noemen deze stad het Venetië van Portugal, dus dat willen we weleens zien. Al gauw komen we erachter dat het plaatsje best leuk is, maar om nou te zeggen dat het zich kan meten met Venetië dat is wel wat teveel gevraagd. Er zijn grachten en oude houten bootjes en bruggen met kleurrijke lintjes maar dat is een klein gebied. Verder wat smalle oude straatjes en dat was het wel. Een leuke tussenstop maar nou ook weer niet zo bijzonder.

We willen nog wat broodjes halen voor de lunch maar vinden geen bakkerij of supermarkt meer in de buurt van de parkeergarage. Dan maar onderweg iets zoeken. In de parkeergarage zoeken we naar een automaat om te betalen, maar vinden die niet. Dan zien we een bordje dat je eerst naar etage -5 moet, daar is de automaat. Daar aangekomen zien we geen automaat, we besluiten naar de auto te gaan, daarmee naar de uitgang bij etage -5 te rijden en kijken of we ergens kunnen betalen. Dus terug naar etage -3 waar wij staan, echt wie verzint er nou zo’n omslachtige manier van betalen. Vlakbij de slagboom staat iederdaad 1 automaat, gelukkig is het niet druk. Edwin gaat betalen en rijdt door naar de slagboom. Daar moet je je bon scannen, maar die kan hij niet zou gauw meer vinden, knap om deze op een stukje van 3 meter kwijt te raken. De dame in het hokje ziet ons geklungel en besluit maar te helpen door handmatig de slagboom te openen. Ingewikkelder kon het allemaal niet, maar we staan buiten. Ik vind vlak daarna de bon in Edwins portemonnee, tja die hebben we niet meer nodig.

We rijden door naar Mira de Aires. Hier bevinden zich grotten die je kunt bezoeken. Onderweg is het moeilijk om eem plek ge vinden om eten te halen, zonder dat je meteen in een restaurant moet gaan zitten. Na een tijdje besluiten we een plaatsje in te rijden waar een Lidl moet zitten. Het is even zoeken, maar dan staan er wegwijzers naar de winkel, dat helpt. We kopen wat broodjes en Edwin een soort kroketten, die erg goed smaken. Voordat we kunnen eten moeten we echt heel lang wachten bij de kassa. Waarom pakt ook iedereen eerst alle boodschappen in voor het afrekenen, erg irritant.

Verder op de snelweg, onderweg nog de restanten van een ongeluk gezien, 3 auto’s met flinke schade, eentje is er echt total loss. Op een gegeven moment wordt de omgeving wat mooier, we gaan de bergen in. Een leuke weg met bochten naar boven volgt en ineens zijn we bij de parkeerplaats van de grotten. Na het kopen van het kaartje moeten we een half uur wachten voordat we naar beneden kunnen. Beetje jammer, de schoolgroep die net terug komt en een hoop herrie maakt, zorgt ervoor dat het niet leuker wordt. Gelukkig gaan zij snel weg.

Wij kunnen om 16 uur naar binnen. Eerst een film van 10 minuten kijken over hoe de grotten onstaan en ontdekt zijn. Dan mogen we met een gids en 2 andere koppels naar beneden. Het is meteen heel mooi om te zien. We gaan via 683 traptreden naar beneden om 110 meter onder de grond te eindigen. Dat doe je niet in 1 keer, maar lopend door de grot met uitkijkpunten ga je steeds een stukje verder naar beneden. De gids vertelt wat leuke informatie onderweg, over het ontstaan maar ook over de rivier die onderin weleens zo hoog staat dat je de grot niet in mag omdat een deel dan overstroomt is.

De wandeling duurt ongeveer een uur en was heel leuk en vooral mooi om te doen. Zo gaaf om het gangenstelstel te zien waar ze vroeger met een touw en touwladders in het donker in afdaalden. Alles is ook mooi uitgelicht en je ziet goed de werking van het vocht en water op steen. Duizenden jaren gaan erover heen eer dit zo gevormd is. Zeer bijzondere tour was dit. Aan het einde ga je met de lift terug naar boven. Je moet dan weer terug lopen naar de parkeerplaats want je eindigt dus echt ergens anders als de start.

We stappen in de auto en rijden richting Fatima waar ons hotel is. Ook nu weer een mooie route want we moeten de berg over. De weg is smal en bochtig, voor Edwin heerlijk om te rijden. Eenmaal beneden zijn we zo in Fatima, dit is een bedevaartsoord omdat er ooit een verschijning van Maria is geweest. Het hele plaatsje draait daar om. In bepaalde maanden van het jaar zijn er speciale kerkdiensten en optochten. Omdat dit duizenden mensen trekt is de parkeerplaats in het stadje gigantisch. Ook heel veel hotels om iedereen plek te geven om te slapen.

We gaan eten voordat we naar het hotel gaan. Dit wordt toch weer een McDonalds omdat deze om de hoek zit en het makkelijk kiezen is qua assortiment. Vanaf daar is het niet ver naar het hotel. We parkeren onze auto in de garage onder het hotel Santa Maria. Als we met de lift boven komen, is het niet meteen duidelijk waar de receptie is. De lobby is werkelijk gigantisch, ik denk wel 100 meter lang met allerlei zithoeken en een bar en een winkel. Receptie gevonden, ingecheckt en op naar de kamer. Op de 2e etage moet je ook 2 gangen door voordat we bij de kamer zijn. Het is echt heel groot hier en de kamer ook. Dit was een goede keuze.

Nadat we onze spullen hebben gedumpt, lopen we naar buiten. Het is al donker maar we willen toch even rond kijken omdat we morgen weer weg rijden. Overal zitten kleine souvenirwinkels met vooral religieuze items. Om de hoek zit de basiliek met daarvoor een gigantisch plein. Tijdens de bedevaart dagen is het hier vol gelovigen. Nu is het heel stil. Er is in een half open glazen gebouw een kerkdienst bezig, de zaal zit vol en de priester en het gezang is tot buiten te volgen. Wij lopen naar de basiliek die gratis te bezoeken is. Van binnen wel mooi en vooral hoog, maar niet zo uitbundig versierd als ik verwacht had.

Na het bezoek lopen we nog een paar straatjes door, maar veel is er niet te beleven. Terug naar het hotel dus maar. Morgen rijden we via de kust naar Lissabon waar we het hele weekend blijven.

Dick

Jullie avonturen gelezen tot nu toe. Leuk. Heel veel plezier.