Konijn.reismee.nl

Vrije training Monza

Vroeg op vandaag want de eerst vrije training begint al om 10 uur. Na ontbijt, trein en wandeling door Monza komen we voor de verrassing te staan dat het circuit nog niet open is. De vrije training is het eerste wat op het programma staat vandaag, dus heeft men de hekken nog dicht gelaten. Om half tien als de menigte inmiddels erg onrustig wordt gaan dan toch de hekken open. Erg raar want daarna moet je nog door het bos lopen en tribunes ver verwijdert van de hoofdingang zijn dus niet op tijd te bereiken.

En dan krijg je ook weer de tassen controle. Ondanks dat er een hoop beveiliging is en wat agenten, zijn er maar 2 mensen die werken. De rest rookt of kijkt in een telefoon, echt slecht. Het gaat zo traag dat ook hier weer een enorme opstopping ontstaat. Een boze Italiaan gaat flink te keer tegen een agent, niet dat het helpt maar dan weten ze hoe er over gedacht wordt. Het gaat voornamelijk om de doppen van flessen, die niet mee mogen. Wij zijn deze keer voorbereid, we hebben de doppen van gisteren bewaard en draaien van onze 2 flessen die aan de buitenkant van de tassen hangen ook de doppen af, die stoppen we in de broekzak. Helaas vinden ze de extra flessen verstopt in de tassen ook, maar we hebben reserve doppen dus alles kan als we uit het zicht zijn weer dicht.

Als we bij de kaartcontrole komen is de vrije training al begonnen, onmogelijk om op tijd te komen, zo krijg je lege tribunes. Wij gaan gauw door naar de hoofdtribune, zoeken een plekje en vallen een beetje info loos in die training. Wel goed zicht op de pitboxen van Mercedes, Ferrari en Red Bull. Het regent een beetje, maar wij zitten gelukkig droog. Na de training schijnt de zon weer gelukkig. Naast ons zit een man trouwens fruit te snijden met en gevaarlijk uitziend mes, die mag je blijkbaar wel meenemen, maar doppen die zijn pas gevaarlijk.

Wij gaan dan naar de Fanvillage even shoppen bij de merchandise standjes. Veel nieuws is er niet, maar bij Red Bull lichten ze wel de boel op want een kleine vlag kost daar € 20,- terwijl je voor diezelfde prijs andere jaren een vlag van het formaat badlaken had. Er wordt door veel fans massaal gekocht, blijft ongelooflijk wat iedereen hier neerlegt voor kleding etc. Alsof het uitverkoop is. Er zijn ook nog allerlei standjes waar je bijvoorbeeld op de foto kan terwijl je de finishvlag zwaait, je reactievermogen test door op knoppen te drukken of een pitstop kan oefenen. Je kan op de foto met een oude auto van Senna. En er staan ook allemaal oude (race) auto’s om te bekijken. Dat deze op zondag worden gebruikt voor de drivers parade weten we dan nog niet.

We lopen onder het circuit door via de tunnel, bij de ingang van de paddock hebben ze de boel een beetje aangepast, het hek waarachter fans de coureurs opwachten is verder doorgetrokken zodat niet iedereen op het kruispunt in de weg staat. We moeten verderop even stoppen omdat de GP2 auto’s terug moeten naar hun paddock, ze rijden dan van de baan af over het wandelgedeelte dus er worden lijntjes gespannen en opeens sta je dus dichtbij deze auto’s en coureurs.

Bij de achterkant van de paddock is dit jaar meer afgezet, je mag zonder pasje echt nergens langs. De toiletten die we daar altijd gebruikten omdat ze altijd netjes waren zijn nu dus onbereikbaar, als we hokjes vinden is het vies, kapot of zonder papier. Improviseren dus, eigenlijk is van de 5 hokjes er maar 1 te gebruiken, dus een een lange wachtrij. Hokjes van het mannentoilet worden dan ook maar door vrouwen gebruikt, je moet wat.

Inmiddels schijnt de zon nog steeds, er was meer regen voorspeld maar we gaan de gok wagen en op de open tribune bij de 1e chicane zitten. De lucht is blauw en slechts een paar wolken, hopelijk blijft het zo.

Omdat we naar een andere tribune lopen is het weer gedoe met flesjes. Snel weer de doppen verstopt voordat we op de tribune gaan. Zo komen we er weer mee weg. Op de tribune is het goed toeven. Lekker zonnig en warm, wel verbrand want er was geen zon voorspeld dus de zonnebrand in het hotel gelaten. Tijdens de vrije training gebeurt er niet zo veel bijzonders, wat auto’s schieten rechtdoor voor de tribune maar voor de rest is het gewoon lekker kijken.

Na de training gaan we iets uitproberen bij een standje van Johnny Walker. Deze staan op veel plekken een drankje te promoten, whiskey met ginger ale en een schijfje sinaasappel erin. Het is een klein shot bekertje om gratis te proeven en na de eerste slok zijn we daar blij om. Het is erg smerig, of het door de whiskey of ginger ale komt weten we niet maar dit gaan we niet nog eens drinken.

Langs de camping (daar wil je echt niet zitten, veel muziek en drank) moeten we weer langs de flessen controle. Slecht uitgevoerd, de fles in de tas is niet gevonden. Waarschijnlijk omdat ze voelen of er iets hards in je tas zit, en deze fles zat in een vlag gewikkeld. Bij een winkel nog miniatuur F1 auto’s gekocht en even bij de uitgang van de paddock gekeken. We gaan echter vroeg weg want er is ondanks de zon al onweer te horen in de verte. We weten ook dat als je de bergen in de verte goed kunt zien, het meestal slecht weer wordt. Bij de McDonald’s een burgertje gegeten.

Als we uit de trein stappen is het onweer al dichtbij, snel de supermarkt in om wat picknick voer te halen. Als we weer naar buiten lopen begint het te gieten. De supermarkt ligt gelukkig naast het hotel dus we kunnen snel naar binnen lopen. Vervolgens gaat het los met keiharde regen en onweer. We zijn blij dat we op tijd zijn weg gegaan bij het circuit want hier wil je niet in lopen.

Vanuit de hotelkamer is het uitzicht op de bergen wel heel mooi, zeker omdat de zon daar nog op schijnt. Morgen kwalificatiedag, dat die ook totaal niet droog gaat verlopen weten we vrijdagavond nog niet.

Chantal

Martijn

Als je eens wist wat je met een dop allemaal kan doen

Chantal

Vast hele creatieve dingen :)

Martijn

Hahaha creatief met kurk maar dan met dop