Konijn.reismee.nl

Aankomst in Milaan

De reis naar Monza en de grand prix zit er inmiddels op, maar de komende dagen toch nog even wat verhaaltjes plaatsen van de reis. We vertrokken woensdag erg vroeg naar Milaan. Net als vorig jaar rende er weer een muis rond op de M gate van Schiphol, altijd van om te weten als je er net iets gegeten hebt. Aan het tafeltje naast ons zat een echtpaar waarvan de man al een halve liter bier op had, en op zoek ging naar nog een glas, lekker zo vroeg in de ochtend. Op onze vlucht waren we in het gezelschap van het Heineken team dat op het circuit moet werken. Onderweg weer mooi uitzicht op de Alpen en bergmeren. Bij aankomst meteen lekker de warmte in.

De reis naar het hotel verloopt voor de verandering eens vlot, zelfs meteen de juiste metrokaart kunnen kopen. We zien dat een deel van het Williams F1 team hier ook logeert. Dus we hebben goed gezelschap. Nadat we onze spullen op de kamer hebben gedumpt (met uitzicht op de Alpen in de verte) gaan we eerst boodschappen doen bij de supermarkt om de hoek. Meteen ingeslagen voor 4 dagen circuit bezoek zodat we daar kunnen picknicken op de tribune.

Met de metro vervolgens terug het centrum van Milaan in. Daar is nooit zoveel te beleven dus maken we onze jaarlijkse foto bij de Duomo kathedraal. We lopen door een winkelstraat naar het park. Ook in deze stad staan tegenwoordig overal betonnen afzettingen, er is ook veel politie op de been, daardoor heb je ook minder last van opdringerige straatverkopers met armbandjes

We lopen via een klein kasteel en fontein naar het park. Er staat veel dranghekken klaar, we vragen ons af of er een evenement is. In het park is er een partytent waar de muziek hard staat en bejaarden aan het dansen zijn. De 1 is er beter in als de ander, wel vermakelijk want niet elke soort muziek is even makkelijk dansbaar voor iedereen. Er zijn ook meer mannen als vrouwen, dus de mannetjes lopen langs de stoelen op zoek naar danspartners.

We hebben een tijdje gekeken en lopen dan door. Het is bloedheet, even wennen voor ons. We komen langs een oud gebouw dat open staat. Dat blijkt een oud stadion te zijn, onder begeleiding van een gids en teveel informatie in boekvorm mag je er even rond kijken. Wel leuk om te zien en even op het bordes te staan, allen zoeken wij daarna een manier om sneaky weg te komen anders wordt er een donatie verwacht. Dat vonden we het niet helemaal waard, dus zodra de gids met mensen even naar buiten loopt rennen wij de trap af en gaan weg. Beneden staat echter een nieuwe gids. Die vraagt gelukkig alleen waar we vandaan komen, ze zal na het antwoord wel zie je wel denken.

Als we terug het park uit lopen, zien we de dansende bejaarden helemaal los gaan op rock n roll muziek, zo grappig om te zien, sommige zijn er best goed in. We lopen nog een rondje door een overdekt chique winkelgebied. In het midden ligt een mozaïek van een stier, daar staat een rij van toeristen want als je 3 rondjes draait op deze mozaïek dan brengt dat geluk. Wij hebben niet aan die onzin mee gedaan.

Nog even gegeten bij McDonald’s, daarna terug naar het hotel want het is zo warm en we zijn moe van het vroege opstaan. Door het hotelraam gluren we nog even naar beneden en zien nog wat personeel van Williams aankomen.

We vinden ook uit dat er donderdag inderdaad een evenement is in de stad, vandaar de dranghekken. De Formule 1 coureurs gaan in oude auto’s in een kleine parade door het stukje stad bij het park. Helaas kunnen wij daar niet bij zijn, want ze hebben dit slecht getimed, namelijk net na de pitwalk. Wij kunnen nooit op tijd terug zijn daarvan, dus dat is jammer en een beetje rare timing van de organisatie. Wij houden het dan maar bij de pitwalk.

Chantal