Konijn.reismee.nl

Dubai het strand en de oude stad

Vanmorgen zijn Shakira, Marianna en Michael weer om 8 uur opgestaan. Als je denkt wie zijn deze mensen, lees dan even verder want we hebben sinds vanmiddag nieuwe namen. Ontbijtje op het balkon genuttigd, en toen naar buiten. Gewandeld langs de jachthaven naar het strand. Nu bij daglicht en lekker warm, ook best druk maar hier is vrijdag een weekenddag.

Over het strand gewandeld en een beetje door de zee gelopen, wel flinke golven. Uitzicht vanaf het strand richting zee is niet zo mooi, ze zijn onder andere een reuzenrad aan het bouwen en het ziet er meer uit als industrieterrein. Tijdens de wandeling nog even de verrichtingen van wat watersporters bekeken en op de foto gegaan met 2 dromedarissen. Je kan ook een ritje met ze maken over het strand maar dat slaan we over.

Via een supermarkt terug gelopen naar het hotel. Daar ging net de moskee uit, heel druk met mannelijk volk die toch iets te vaak last hebben van starende blikken. In het hotel geluncht met de gekochte broodjes uit de supermarkt. Eerst moesten echter de tuinstoelen schoon omdat de plaatselijke flierefluitende vogel de heleboel onder gepoept had, lekker vriendelijk.

Na de lunch reden we naar het oude gedeelte van Dubai, wat een lichtelijke cultuurshock is. Alles is daar iets ouderwetser, het lijkt of je in een geheel ander land bent aangekomen. Bij de vismarkt geparkeerd, deze niet bezocht want de geur/stank was al van verre waar te nemen. Bij de parkeerautomaat stonden binnen no time 5 locals klaar om te helpen. Dat was niet nodig maar ze blijven dan toch opdringerig om je heen staan. We zijn maar weg gelopen naar een andere automaat, meteen weer een meneer die 'behulpzaam' dingen roept. We hebben er gewoon geld ingegooid en het kaartje achter de voorruit gelegd, want dat kunnen we best zelf.

Vervolgens de weg overgestoken en een straat ingelopen naar de rivier. Alleen maar mannen onderweg op straat, met 2 vrouwen waarvan 1 blond is dat niet erg fijn, de hele tijd starende mannen. Ook mannetjes die je van alles toe smiespelen, kopie designer tassen, rolexen etc. We gingen nergens op in maar relaxed lopen is anders. De gebouwen onderweg zijn ook zeer smoezelig, overal kleine balkonnetjes met was die zo te zien niet echt schoon is, de andere kant van Dubai dus.

Bij de eerste soukh waren helaas geen andere toeristen dus alle verkopers doken op ons af. Toen er 5 achter elkaar iets probeerden te verkopen werd het toch wel erg lachen want echt je kan geen meter lopen of iemand wil je iets aansmeren. Het liep makkelijker toen er meer toeristen kwamen. Al werden we daarna telkens voor Duitsers aangezien, en werd Marjolein wel 3x Shakira genoemd tijdens het aansmeren van een pashmina. Edwin kan ook als Engelsman doorgaan en kreeg de naam Michael, ook werd er Marianna geroepen dus de nieuwe bijnamen zijn geboren.

Bij het riviertje aangekomen stapten we op de plaatselijke veerboot: een klein plat houten bootje dat je naar de overkant toe brengt terwijl je een heerlijke diesellucht mag inademen. Aan de overkant nog wat soukhs bezocht, zelfde verkooptechnieken en opdringerige mensen. Op zich is het weleens leuk om mee te maken maar je wordt er wel gek van. Na een tijdje dus de boot weer terug genomen naar de overkant. We zijn toen maar terug gelopen naar de auto, want we hadden een beetje genoeg van de lokale bevolking en drukte.

Het was leuk om dit oude gedeelte van Dubai te bezoeken, maar ook wel ongemakkelijk op sommige momenten. Met de auto zijn we terug gereden, ook nog een stukje langs het strand. Omdat het hier weekend is was het heel druk overal. Op 1 stuk strand hadden ze in verband met de feestdag van volgende week heel veel vlaggetjes geplaatst, van boven af moet er ongetwijfeld wat te lezen zijn want het lijkt een vorm te hebben.

Tot besluit bij de supermarkt langs gereden voor proviand voor de komende dagen. Ook pizza's meegenomen voor op de hotelkamer, die smaakten heerlijk net als de chocoladecakejes. Morgen gaan we op tijd naar het Yas Marina circuit voor onze eerste F1 dag. We gaan proberen om tijdens de handtekeningensessies nog wat coureurs lastig te vallen, zeker die van McLaren. Benieuwd hoe dat uitpakt.

Chantal, Edwin en Marjolein