Konijn.reismee.nl

Singapore Zoo

Het ontbijt vandaag was nog drukker als gisteren, we hebben moeite met het vinden van een zitplek. Het buffet is vandaag aangevuld met Koreaanse pannenkoeken (wat los qua structuur en met groente er in, lekker met chilisaus), samosa’s en raar uitziende wortel stoomhapjes. Die laatste wilde ik uitproberen, maar de geur ervan deed me anders besluiten. Dan maar wat onbekend uitziend fruit gepakt, en in de grote kom yoghurt van het buffet laten vallen. Ik heb het er maar voorzichtig uitgevist. Het fruit smaakte overigens niet bijzonder.

Met de metro gaan we naar de Singapore Zoo. Eerst uitgestapt bij de halte waar zich een souvenirwinkel bevindt van het openbaar vervoer. Ze gebruiken bij de bus en metro leuke poppetjes om beleefdheidsregels in het openbaar vervoer uit te leggen. Daar willen we een souvenir van hebben. De winkel bevindt zich in het Verkeersdepartement van het openbaar vervoer. Bij een hek waar mensen met een pasje naar binnen lopen, gaan wij ook naar binnen, we weten namelijk niet zo goed waar het is.

We mogen na inschrijving in het gastenboek door lopen naar de winkel. Deze bevindt zich dus in een kantoorpand. Een andere mevrouw loopt vlak voor ons en moet steeds dezelfde kant op als ons. Als we een andere route nemen komt ze terug gelopen om te kijken waar we zijn. Blijkbaar is haar gevraagd ons te begeleiden, maar dan zonder zelf iets te zeggen. De winkel is uiteindelijk in een kantoorpand gevonden. Klein, maar wel leuke souvenirs om mee te nemen. Als we weg gaan zit die mevrouw te wachten, we denken dat ze een afspraak heeft, want nu loopt ze niet mee. We vinden zelf de weg terug en worden uitgeschreven. Was weer een gek avontuur.

We gaan nu echt door naar de dierentuin. Eerst de metro dan overstappen op de bus, dat is even zoeken, maar als je het nummer eenmaal weet is het een kwestie van in de juiste wachtrij gaan staan. Ook hier kunnen we inchecken met onze creditcard. Het is een lange rit, op ons meegenomen bushalte kaartje kunnen we een beetje in de gaten houden of we er al bijna zijn.

Bij de zoo zijn 3 parken, we kopen kaartjes voor de echte Zoo en het River Safari Park. De dierentuin is groot en zeer mooi. Hier groeien van nature al palmbomen en struiken die ze in Nederlandse dierentuinen kunstmatig moeten aanplanten, hierdoor is het heel natuurlijk om te zien. Ik zal niet de hele lijst met dieren opnoemen die we gezien hebben, want dat zijn er heel veel.

Er lopen trouwens ook apen los door het hele park, we zien er aan het begin en einde een paar. In de verblijven zelf zijn de dieren goed zichtbaar. Bij de olifanten hebben we mazzel, ze geven er net een presentatie waarna je als bezoeker mag voeren. Dat kost ongeveer € 2,75 dus doen we dit ook. Je krijgt een mandje met wortel, een struikje groen en een banaan. Dan mag je achter een laag hekje bij de olifanten gaan staan die in het water al staan te wachten. We geven elk een paar stukjes eten aan de olifanten, die dat met de slurf aan nemen, was heel leuk.

Hierna verder gelopen, er is heel veel te zien, er is bijvoorbeeld ook een kinderboerderij met onder andere konijnen in een heel mooi en zeer ruim verblijf. Dat vinden wij als konijnen liefhebbers natuurlijk leuk om te zien. Wat ook mooi is, is het Fragile Forest. Een enorme binnentuin met palmen en struiken waartussen allerlei diersoorten vrij rondlopen. Diverse vogels, en kleine hertjes, en dan ineens zien we een luiaard naast het pad, hij is aan het eten, zo mooi om te zien van dichtbij.

Je kunt naar boven en op een platform over de tuin heen kijken. Daar sta je op gelijke hoogte met de boomtoppen en kun je naast het hek van heel dichtbij vliegendehondvleermuisen zien. Die zijn ook aan het eten, en een beetje ruzie maken hierover. Hoe langer we kijken, des te meer dieren we zien. Ringstaartmaki’s zitten verstopt tussen de struiken, we zien een kaketoe, papegaaien en we weten niet zeker of ze er allemaal horen maar ratten lopen er genoeg. We vonden dit het leukste gedeelte van de tuin, omdat het zo natuurlijk was en de dieren er vrij door elkaar heen leven.

Het Afrika gedeelte is ook mooi, je staat heel dichtbij de neushoorns en giraffen. We eten een broodje en lopen dan naar de 2e tuin. Dat begint met wat aquaria buiten en een groot verblijf voor de panda’s. Het kan blijkbaar druk zijn, want ze hebben een wachtrij gemaakt, nu is het echter stil dus lijkt het wat overdreven. We zien 1 slapende panda, maar goed toch een panda gezien.

Hierna gaan we eten, want ongemerkt vliegt de dag voorbij en met de hitte en hoge luchtvochtigheid merken we dat we te weinig gegeten hebben. Even een goede pauze houden dus in een restaurant met airco. Edwin kiest onder andere voor een gestoomd broodje met chocola erin, deze krijg je geserveerd in het stoommandje en het broodje ziet er uit als een panda, heel leuk en het smaakt ook nog goed. Ik kies een kindermenu met kipnuggets, die krijg ik op een kinderbordje, wel grappig.

Als we zijn bijgetankt en afgekoeld lopen we over een lange brug naar de andere kant van het park. Daar blijkt dat de bootrit langs de dieren niet bij de prijs is inbegrepen, daar moet je voor bijbetalen, dat willen we nog wel, maar dan blijkt dat het een bootrit is waarbij je flink nat wordt. Dat vinden we dan niet zo leuk, dus toch maar niet gedaan. We doen het wandelgedeelte door een apenkooi, de aapjes rommelen wat tussen de struiken. Het laatste gedeelte is heel mooi met reuzenotters, al kunnen we die niet meteen zien, en een groot aquarium met zeekoeien. Deze kun je ook onderwater bekijken door een enorme ruit.

Echt heel mooi, je kunt de dieren door meerdere ruiten van alle kanten bekijken, ze zwemmen ook dicht voor de ruiten langs en dan heb je pas een idee van hun grootte. We spenderen zomaar heel wat tijd daar, en zien dan dat er toch een reuzenotter is gaan zwemmen in het andere verblijf. We lopen snel naar de tunnel waar de otter overheen kan zwemmen, maar het dier heeft dan al besloten om het water uit te gaan.

Nog maar even zeekoeien kijken dan, als we naar buiten lopen zijn de otters aan het zwemmen, deze keer maar niet terug gelopen naar de tunnel. Voor de busrit terug nog wat koekjes gekocht, lekkere zoete kinderkoekjes. Bij het busstation is een winkelcentrum, daar is niet veel te doen, maar wel een food court. We zien niet meteen wat lekkers, maar na lang wikken en wegen gokken we op een bord nasi lemak. Dit betekent rijke rijst, dus op je bord krijg je rijst met allerlei losse hapjes erbij. Op ons bord ligt kip, ei, pinda’s en gedroogde visjes. Dat laatste is echt helemaal niets voor Edwin, ik heb het wel getest, het was wel ok. Het geeft een beetje crunch aan je rijst.

Naast de nasi ook wat stokjes saté besteld, was lekker. We bezoeken de supermarkt naast het foodcourt. Deze is heel groot, je weet niet waar je moet beginnen. Na lang rond kijken wat lekkere snacks meegenomen en met de metro terug naar het hotel gegaan. Het is spits dus lekker druk, maken we dat ook eens mee.

Chantal