Konijn.reismee.nl

Singapore Little India en Chinatown

De dag begint weer met een lekker ontbijt in het hotel, in tegenstelling tot gisteren is het enorm druk. Ter verandering zijn er vandaag ook kleine pannenkoekjes te krijgen, echt een smul ontbijt hier. Met een volle maag lopen we de wijk in op weg naar Little India, wat iets ten noorden van ons hotel ligt. Het is al erg warm en benauwd vroeg in de ochtend.

Na een paar minuten komen we een tempel tegen, een klein gebouwtje met overdadige versiering. Buiten voor de deur staan allemaal Chinese oude vrouwtjes met kraampjes bloemen om te verkopen, deze zijn bedoeld om als offer neer te leggen. Het hele straatje waar we door lopen staat vol met kleine offerplaatsen, en overal wierook en bloemen, een zeer kleurrijk geheel.

De route naar Little India was niet zo bijzonder, de wijk zelf wel. Inderdaad klein, maar zeer kleurrijke huizen, in ietwat vervallen staat, dat wel. Er zijn ook fraaie muurschilderingen, en vooral veel kleine winkeltjes die net open gaan. We komen bij een grote dwarsstraat die nog helemaal versierd is omdat het vorige week Deepavali was, het lichtjesfeest wat hier groots gevierd wordt.

In die straat staat ook de Sri Veeramakaliamman tempel. Een laag gebouw met bovenop een enorme versiering van diverse beelden van goden. Vanaf buiten kun je een gedeelte van de binnenkant van de tempel zien. Er zijn wat restricties wat betreft kleding, dus we gaan niet naar binnen, een korte broek mag bijvoorbeeld niet.

We komen ook nog langs een overdekte markt, dat ziet er hier meer uit als een parkeergarage met verschillende etages waar van alles verkocht wordt. Wij komen voornamelijk langs de kramen met kleurrijke kleding. Beneden is eten te koop, daar gaan we niet heen want we hebben gelezen dat er op zulke markten vaak levende dieren te vinden zijn in kleine kooitjes, niet iets wat ik hoef te zien. Opvallend detail is nog dat er bij de wasbak staat dat je daar niet in mag plassen, er is blijkbaar verwarring geweest, want waarom hang je zo’n bordje anders op. Buiten op straat zijn er voornamelijk groente en fruitkramen en heel veel kramen met offerbloemen, die heel kunstig in elkaar gedraaid worden tot bloemenkettingen.

We wandelen de wijk weer uit en lopen door Fort Canning Park, een heuvelachtig groen park met wat historische gebouwen er in en wat lesjes geschiedenis die ik hier niet zal herhalen, maar toch wel interessant was. Via een steile afdaling komen we aan de Boat Quay terecht, waar de Singapore River stroomt. Hier zijn nog veel oude pakhuizen te vinden in felle kleuren. Dit zou er heel mooi uit kunnen zien, ware het niet dat alles is omgetoverd tot een groot uitgaansgebied. Hierdoor is het een bonte verzameling van clubs en restaurants met terrassen, jammer eigenlijk al zullen er genoeg liefhebbers voor dit gebied zijn.

Bij de 7/11 winkel, ook weer een heel kleine vestiging kopen we water. Ernaast is een visrestaurant gevestigd waar de levende krabben en vissen opgepropt in de aquaria voor de ramen zitten, is gebruikelijk hier maar wel een sneu gezicht.

In een winkelcentrum om de hoek stoppen we voor een lunch hapje. Bij bakkerij Barcook halen we heerlijke broodjes. Ze hebben vitrines waar glazen luikjes voor zitten, en met een tang kun je zelf broodjes pakken en op een dienblad leggen. Wat we niet snappen is dat ook al ga je daar eten aan een tafel, alles apart in een plastic zakje wordt verpakt en in een andere plastic gestopt, erg onlogisch. Het pizzabroodje en de andere broodjes zijn wel heel lekker.

China Town is hier vlakbij, dus daar wandelen we naar toe. Eerst wat brede straten en een overdekt winkelcentrum gezien. Waar je in een keuken van een restaurant kan kijken, daar staat iemand wel zo snel noodles te maken, dat je het niet kunt volgen, was ongelooflijk.

Bij Pagode Street kom je in de kleinere straatjes terecht, met op de hoek eerst nog een grote tempel, die weer kleurrijk versierd is. De kleine straatjes zijn heel leuk om door te wandelen, allemaal kleine winkels en restaurants. Ze zijn gevestigd in kleurrijke oude panden. Veel is op toeristen gericht, dus souvenirs genoeg te vinden. Wij kopen ook wat leuks, waaronder een vlieger, die kunnen we dan van de week uittesten op het dak park bij Marina Bay.

Er zijn verder mooie muurschilderingen te zien, er is een overdekte markt met eigenlijk alleen maar nutteloze troep, en het meest bijzonder is een winkel die begrafenisspullen verkoopt. In China begraven ze mensen namelijk met spullen die ze in een volgend leven kunnen gebruiken. Dat varieert van kleding tot koelkasten en auto’s. Omdat je dit natuurlijk niet allemaal echt onder de grond kan stoppen, maken ze alles in miniatuur of echt formaat na van papier. En dat kun je in deze winkel dus kopen. Er ligt kleding, horloges, toiletgerei maar ook zijn er kleine auto’s, heel apart allemaal. Meest apart zijn misschien de nagemaakt pakjes sigaretten.

Bij een mini McDonald’s eten we een klein hapje. We reizen vervolgens met de metro naar Haw Par Villa, een Chinees park met heel veel beelden. Het zijn wat aparte scenes die met beelden worden getoond, veelal luguber met bloed en dergelijke. Dit wordt afgewisseld met beelden van dieren. De ‘Ten courts of Hell’ grot is helemaal luguber, er worden martelscenes uitgebeeld, compleet met bloed en martelwerktuigen. Om zo maar te laten zien wat je in de hel te wachten staat. Het doel van het park is onbekend, maar een gezellige middag uit is wat anders. We vonden het erg apart allemaal.

Met de metro zijn we terug gegaan naar het hotel. In de metro al een paar keer het hoofd gestoten aan de laag hangende handgrepen, die zijn niet gemaakt voor de langere medemens, maar goed dan kunnen kleine mensen er ook bij. Voor het avondeten zijn we naar Satay Street gegaan. Eerst verdwaald omdat we het niet konden vinden. Het is dan ook geen echte straatnaam maar een bijnaam voor de straat die ‘s avonds voor verkeer wordt afgesloten. Waarna er allemaal kramen komen te staan die saté verkopen. Tafels en krukken worden op de weg gezet, en je zit tussen heel veel mensen stokjes saté te eten.

Wij bestellen bij kraampje 8 die bekend is van tv en dergelijke. Na het bestellen van de saté krijg je een plek aangewezen, daarna een menu van de gerechten die je er bij kunt bestellen. En dan komt er nog een oude oma langs om drankjes te verkopen. Een geoliede machine is het. We delen onze portie saté, en worden afgeleid door de trommels van een drakendans die om de hoek begint.

Ik kan het niet laten om even te gaan kijken, het is voor een bedrijf die iets nieuws, volgens mij een auto presenteert. Een stukje drakendans gekeken, en dan terug naar de saté. Was een leuk extraatje bij het eten. Via een overdekt food court met gietijzeren overkapping (en een klokkenspel van Nederlandse makelij, wat je aan het getingel kunt horen als het af gaat) lopen we naar de waterkant.

De fonteinen en lichtshow begint, nu zien we deze vanaf de andere kant, en dan zie je veel beter dat er lasers en lichten van de gebouwen meedoen tijden de show. We lopen ondertussen terug naar het hotel. In een grote ondergrondse oversteek hal zijn wat mensen allerlei dansjes aan het oefenen en filmen. Uiteindelijk terug in het hotel gekomen.

Chantal

Marjolein

Wordt er eindelijk eens gedacht aan de kleine medemens in het ov ;-)

Chantal Konijn

Haha, ja hier wel