Konijn.reismee.nl

Marina Bay in Singapore

Eerste volledige dag in Singapore en een lang verhaal omdat we zoveel verschillende dingen gedaan hebben.

Na een goede nachtrust hebben we van een lekker ontbijtbuffet gegeten in het hotel. Het ziet er best luxe uit, en er is veel keuze. Je kunt zelfs kleine loempia’s en ander warm Aziatisch eten opscheppen. Gebakken eitjes worden vers neergezet, en je kunt een Engels ontbijt samen stellen. Ook lekker, ze hebben er een grote pot pindakaas staan, hoef ik dat voorlopig niet te missen.

Na het best wel zware ontbijt wandelen we via straten en bruggen tussen gebouwen naar het Marina Bay gebied. Sommige oversteken kun je hier namelijk makkelijker maken als je via een brug tussen gebouwen loopt. We lopen hier en daar vast omdat we niet precies weten hoe we het meest direct die kant op kunnen lopen.

Vlakbij de waterkant komt het grote Sands hotel in zicht. Bekend vanwege het speciale uiterlijk met 3 losse torens en een soort cruiseschip model bovenop met zwembad. Dichterbij is de Singerpore Flyer, het grote reuzenrad. Voordat we daar langs lopen, nemen we eerst een kijkje in het Formule 1 gebied, wat nog is blijven staan van de race die enkele weken geleden is gehouden.

Het complete pitgebouw staat er het hele jaar. De namen van de coureurs staan nog op de pitboxen, apart om te zien zonder dat er verder iets om heen staat. Ook kun je de eerste bocht nog door lopen, daar ligt ook nog de reclame en de kerbstones. De rest van het circuit is grotendeels alweer verdwenen omdat het openbare weg is. Ik heb nog wat stukjes rubber van het wegdek geplukt die daar nog aan vast plakten. Een leuk souvenir, we hebben door de overgebleven pitstraat gelopen en over de startgrid. Ook de laatste bocht compleet met kerbs blijft het hele jaar liggen, net als de ingang van de pitstraat, was een leuke wandeling.

We lopen langs het reuzenrad, waar het heel stil is, ook wij gaan er niet in, want we willen al zoveel andere dingen doen vandaag. Langs de waterkant wandelen we richting het Merlion beeld. Je komt dan langs een ander stukje Formule 1 gebied, daar staat een grote tribune waar de F1 auto’s tijdens de race onderdoor rijden. Bij het Merlion beeld, een wit beeld dat water spuit in de vorm van een halve leeuw en halve vis, is het heel druk iedereen wil daar een super toeristische foto maken. Doen wij ook.

Daarna naar de ander kant gelopen via een ronde Helix brug, ondertussen heb je een mooi uitzicht op de skyline van de stad. We gaan naar het Art Science Museum, dat zit in een rond gebouw, een soort halve bloem/schelp afhankelijk van hoe je het bekijkt. Ze hebben daar een tentoonstelling met Disney tekeningen van diverse films en verder een aantal interactieve tentoonstellingen.

Zo kun je in een digitale waterval staan, een vis inkleuren en inscannen zodat hij in een enorm digitaal aquarium zwemt. Dit hebben ze een ruimte verder ook gedaan met een fantasie landschap, daar kun je een auto inkleuren en in dit landschap laten rijden. Dat hebben we uiteraard ook allemaal gedaan, het is niet alleen voor kinderen. Ook is er nog een kleine ruimte gevuld met glazen kettingen die oplichten en waar je doorheen loopt.

Leuk bezoek was het. Hierna lopen we naar het naastgelegen shopping centre bij de Sands. Bij de Starbucks eten we een broodje en een gebakje. Het winkelcentrum bevat heel veel winkels, maar ook een klein nagebouwd kanaal waar je met een bootje doorheen kan, om te eindigen bij een fontein. Dit slaan wij over. Edwin heeft van Sands trouwens een kaart, daarmee kun je voor verschillende dingen korting krijgen.

We zien dat er met de kaart bij automaten een gratis item kan worden opgehaald. Dat willen we wel doen. Edwin gaat zijn kaart even omzetten om mee te kunnen doen, terwijl Chantal in de lange rij gaat staan. We zijn de enige Westerlingen in de rij, dan merk je allereerst dat je veel langer bent als de anderen om je heen, en daarnaast dat iedereen wil helpen uitleggen hoe het werkt, want ze snappen niet dat wij in de rij gaan staan. Na een tijdje wachten zijn we aan de beurt, maar helaas met onze kaart kunnen we niet mee doen, je moet eerst stickers verzamelen maar geen idee hoe. Was wel leuk om mee te maken.

We vervolgen onze weg naar de lobby van het hotel, die is erg groot en hoog. Je kunt er een kaartje kopen om naar boven te mogen op het observatiedek op de 56ste verdieping. Je mag als niet hotelgast alleen op de voorpunt en een stukje zijkant van het dak komen. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over de stad. Je kijkt ook op een stuk van het water uit, waar heel veel enorme schepen voor anker liggen. Een gedeelte van het Formule 1 circuit is ook te zien.

Als we weer beneden zijn gaan we naar de Gardens by the Bay. Dat is een groot park met 2 overdekte tuinen en een aantal grote kunst bomen die ‘s avonds oplichten. We stoppen voor we gaan rond kijken bij een klein restaurantje voor een snack en een beetje verkoeling want het is hier heel erg warm, boven de 30 graden en een hoge luchtvochtigheid, waardoor je de hele zweet, niet zo fris. We eten een hotdog en frietjes.

We bezoeken vervolgens de 2 botanische tuinen. Deze zijn in 2 grote glazen domes gevestigd. De eerste heeft een soort jungle en begint met een hele hoge waterval. Je gaat met de lift naar boven en loopt dan via een wandelpad door de tuin weer naar beneden. Mooi om te zien, maar na een tijdje heb je de planten wel gezien.

De tweede tuin, is niet zo boeiend, veel planten die bij ons gewoon in het tuincentrum zijn te vinden en niet echt een speciale opzet. Hier zijn we dan ook niet zo lang binnen. Door het park lopen we verder langs de waterkant. Er staan borden waarop gewaarschuwd wordt voor overstekende otters. Deze komen hier in het wild voor en lopen door dit park. We willen ze heel graag zien, maar helaas houden ze zich stil vandaag, was zo leuk geweest om deze dieren te kunnen zien. Van de week nog eens proberen, wie weet hebben we dan wel mazzel.

Aan het eind van het wandelpad is de Marina Barrage, dat is het pompstation van de naastgelegen dam. Je kunt schuin omhoog lopen en zo op het dak staan, daar is een groot grasveld en dit wordt door de locals gebruikt als een park om vliegers op te laten. Het is er heel druk en heel kleurrijk met zoveel vliegers in de lucht.

Van al het wandelen hebben we honger gekregen, dus tijd om een bezoekje te brengen aan Satay by the Bay. Dit is een plein met allemaal eetkraampjes waar je voornamelijk satestokjes kunt kopen. Wij bestellen een portie kipsateetjes om te delen, je krijgt er satesaus bij die heerlijk smaakt de kip trouwens ook. Je kunt ook garnalen op stokjes krijgen, een behoorlijk peuterwerk hebben de mensen naast ons eraan om bij het eetbare vlees te komen.

Na dit lekkere maal lopen we naar de grote kunst bomen. Bovenop 1 ervan is een observatie loopbrug op 22 meter. We krijgen het tijdslot van 18 uur dus maar een paar minuutjes wachten. Met de lift omhoog, en boven is een half ronde loopbrug, waarbij je uitzicht hebt over een groot gedeelte van het park, het was een leuke wandeling, met de trap weer naar beneden via een andere boom.

We willen de lichtjes show zien die om kwart voor 8 begint, om de tijd en de lekkere trek te doden eten we nog een ijsje en een hamburger bij e McDonald’s om de hoek. Het is er zeer klein en chaotisch. Terug bij de bomen voor de lichtshow vinden we een zitplaats bij 1 van de bomen. Het is erg druk geworden. Een Portugese mevrouw probeert zich nog op ons bankje te wurmen, ze zit zowat op schoot, ik blijf zitten waar ik zit, dus verplaatst ze zich toch maar meer naar haar groepsgenootjes.

Als de show begint gaan we staan, het is een show op muziek van verschillende musicals. Heel mooi hoe ze de bomen oplichten met verschillende kleuren en patronen. Dit gaan we van de week nog eens bekijken, want het was zo mooi. Na afloop wil iedereen tegelijk de brug naar het Sands hotel oversteken, dat past niet. Het is duw- en trekwerk. De Aziatische medemens is er bovendien niet vies van om lekker dicht tegen je aan te staan, hoe zo persoonlijke ruimte. Eenmaal boven een mooi uitzicht op de nu verlichte skyline.

We lopen naar de andere kant van het Sands complex. Daar aan het water start een andere lichtshow met lasers en fonteinen. Deze is ook erg druk, ik vind het zelf minder mooi als de show bij de bomen. Misschien komt het door de onherkenbare muziek, en sommige stukken duren ook gewoon te lang. Het is wel leuk maar ik vond het niet zo speciaal.

Na de show is het tijd om naar het hotel te gaan. We nemen de metro, het is erg handig dat we gewoon kunnen inchecken met de creditcard. De ritten zijn niet zo duur ook, dus fijn dat er geen speciale pas nodig is.

Bij de 7/11 een mini supermarkt, met de nadruk op mini nog water en een snack gehaald. Daarna terug in het hotel. Het was een lange dag, maar zoveel leuks gedaan, daarom ook dit lange verhaal, applaus als je alles gelezen hebt.

Chantal

Dick van der Zwan

Alles gelezen hoor. Leuk! Geniet er lekker van.

Martijn

Alles gelezen ??????

Chantal Konijn

Knap hoor, en inderdaad ????

Chantal Konijn

En genieten doen we zeker, bedankt

Loes Permentier

Verhaal gelezen. Wat een indrukwekkende stad. Veel plezier nog.

Danielle

Ook helemaal gelezen. Leuk verhaal. Krijg zin om er naar toe te gaan. :-)