Konijn.reismee.nl

Stockholm dag 2

Wakker met een mooi uitzicht op de stad is altijd leuk. We hebben een ontbijtbuffet in het hotel. Echt een enorm buffet met diverse broodjes, zoetigheid, warme hapjes en zalm. Je weet niet waar je moet beginnen. Het worden kleine hapjes van alles wat ei, pannenkoek, zalm, broodjes en kleine koekjes/cakejes. Met een goed gevulde maag gaan we op pad.

We willen vandaag met een elektrische step door de stad, voordat we ons in het verkeer storten, eerst even oefenen op de parkeerplaats. Edwin heeft het zo door, ik moet echt even wennen aan de snelheid van de step en remmen. Op zich is het simpel je hoeft alleen 2 keer aan te ‘steppen’ en dan kun je met je duim het hendeltje gebruiken. Hoe verder je hem schuift des te sneller je gaat. Remmen kan met een handrem of gewoon je duim van de hendel halen.

Na het oefenen lopen we naar de waterkant, vanaf daar is er een leuke route met de step af te leggen. Er staan er genoeg, dus scannen we met de app de QR code en op pad kun je gaan. We rijden over het fietspad langs de waterkant, heel erg leuk. Bij het stoplicht dan wel verplicht stoppen. Via het park waar we gisteren naar het pretpark zijn geweest crossen we door naar Skansen, een soort openluchtmuseum.

In 7 minuten met de step zijn we er al. Eigenlijk jammer dat de rit er zo snel op zit, we willen nog wel even door. En in vergelijking met het lopen van deze route gisteren is het echt heel snel. Je betaalt trouwens wel per minuut, dus als je de step lang gebruikt wordt het wel wat kostbaar. We parkeren de step, melden af via de app, waarbij je ook een foto kunt plaatsen waar de step geparkeerd is, makkelijk voor de volgende die hem wil gebruiken.

Skansen is een leuk park om te bezoeken, heel heuvelachtig wel. Aan het begin van het park vind je oude huisjes, daarna volgt een kinderboerderij en een kleine dierentuin met onder andere wolven, otters, beren en elanden (uiteraard). In het park worden blijkbaar ook opnames gemaakt voor een muziekprogramma, een soort meezing festijn denken we. Ze zijn overdag met de repetities bezig. De Zweden kennen de presentatrice en het programma, ze doen gezellig mee met zingen en dansen.

We lunchen in het park, met hoe kan het ook anders Zweedse gehaktballetjes. Er is zit verder aardappelpuree en vosbessenjam bij, alsof je bij de Ikea zit. Wel smakelijk. Hierna bezoeken we het aquarium dat bij het park zit, maar dat is wel een heel klein aquarium, met misschien 10 aquaria, erg simpel opgezet. De grote bak is wel mooi, maar we staan zo weer buiten.

We lopen het park uit, en gaan met de step terug. De eerste step die ik pak is echter niet goed, de hendel om vaart mee te maken blijft hangen, dus dat is een beetje onveilig want remmen wordt een stuk lastiger zo. Maar een nieuwe gepakt, die is wel in orde. We rijden weer terug door het park, zo leuk want hier is geen verkeer dus je kan voluit gaan. Op mijn step ontbreekt de bel, dus als mensen in de weg lopen, maar even naar ze gefloten. Via dezelfde route terug gereden, nog een stuk door langs de waterkant. Daarna de stepjes geparkeerd, we zijn een kwartiertje onderweg geweest, maar hebben een flinke afstand afgelegd.

Jammer dat het nu klaar is, en ook jammer dat ze in Nederland verboden zijn, want anders zou het een ideaal vervoermiddel zijn naar het werk. Te voet gaan we verder het oude gedeelte van de stad in. We bekijken wat souvenirwinkels en schaffen een kleinigheidje aan. Bij de McDonald’s houden we een stop om even rustig te kunnen zitten. We bestellen via de zuil, het duurt lang voordat het eten gebracht wordt en dan vergeten ze ook nog een rietje, dan zelf maar ophalen bij de balie.

We hebben de rest van de middag nog wat door het centrum van de stad gewandeld. Op het station halen we nogmaals de plaatselijke lekkernij: een kaneelbroodje. Daarna met de trein terug naar de luchthaven. Daar willen we eten maar er is niks fatsoenlijks te vinden. Dan maar een voorverpakte sandwich en wat chipjes. Verder willen we onze laatste Kronen nog opmaken, daar maken we in de Duty free winkel een sport van. Het lukt ook nog om precies uit te komen, er gaat geen Kroon mee naar huis. Totdat we bij de kassa komen en Edwin korting krijgt, nou ja dat nemen we dan maar mee.

De terug vlucht verloopt vlot, het was een leuke trip naar Stockholm, een leuke stad ook, en vast nog mooier als alle bouwputten over 5 jaar weg zijn. Voor een 2-daagse reis was het in ieder geval leuk.

Chantal