Konijn.reismee.nl

Kwalificatiedag in Monza 2019

Het is druk bij het ontbijt vandaag, veel mensen die ook hun F1 fan outfit hebben aangetrokken. Onderweg naar het circuit ook erg druk in trein en in het stadje, iedereen is er vroeg op uit getrokken. Voor de verandering lopen we door het park/bos een andere route. Eens kijken of het sneller is via de uitstapplaats van de shuttlebussen. Deze vertrekken vanaf het station en vanaf daar loop je ook via het park naar het circuit.

Die uitstapplaats is niet ver vanaf de route die we normaal lopen, dus als je met een shuttlebus gaat moet je nog steeds een behoorlijk eind naar het circuit lopen. Langs de route zijn weilanden en wat oude gebouwen, verder staan er stalletjes met eten en drinken maar ook F1 souvenirs. Vooral kleding, maar ook vlaggen en lanyards om je grand prix kaartje aan te hangen. Ik koop er eentje van Ricciardo.

Aan het einde van de rechte weg staat een lange rij, we weten eerst niet waarom, maar het blijkt de ingang te zijn naar een aantal tribunes. We stappen dus uit de rij, want wij moeten naar de hoofdingang. Ook deze entree is druk, dus weer in de rij. Voornamelijk omdat we door de tassen check moeten. We treffen weer een controleur die absoluut niet streng is op de flesjes. Het flesje met dop van Marjolein mag gewoon mee. Eigenijk is dit dus zinloos.

Op het circuit eerst de wc bezocht, daar is geen licht dus een beetje lastig in de hokjes. Gelukkig schijnt de zon, waardoor onder de deur door nog wat licht komt. We lopen naar de hoofdtribune, vanaf vandaag zit iedereen op vaste plekken. We hebben een mooi uitzicht op de pitstraat en het laatste gedeelte van de Parabolica bocht. Daar vindt een grote reparatie aan het circuit plaats. Bij de Formule 3 vanmorgen is er namelijk een coureur over de hoge kerbs gevlogen en meters hoog tegen het hek en op de bandenstapel terecht gekomen.

Om verdere ongelukken te voorkomen wordt deze kerb weg gehaald. Hierdoor begint de 3e vrije training wat later. Vettel komt op de pitmuur vooraf nog even zwaaien naar de Ferrari fans. Tijdens de training gebeurt er niet zoveel, er worden wat kwalificatie sessies geoefend.

Na afloop gaan we de tribune af en komen in een menselijke file terecht. Je moet je kaartje namelijk uitchecken, en dat gaat op dezelfde plek als het inchecken, lekker rommelig. Bij de fanzone koopt Marjolein een t-shirt. Verder overal druk. Terug op de tribune is het wachten op de start van de kwalificatie.

Er is een demonstratie van Jody Scheckter in de auto waarmee hij in 1979 wereldkampioen werd. In vergelijking met de huidige F1 auto’s gaat deze vrij sloom, wel een mooi geluid, al hadden we het harder verwacht.

De Ferrari fanclub is ondertussen druk bezig om met vlaggen sfeer te creëren. Er loopt ook een man met een megafoon rond die probeert het publiek de wave te laten doen, en zelf mee te rennen. Vermakelijk om te zien, al weet de man niet van ophouden. Hij probeert ook tijdens de kwalificatie de aandacht te trekken, maar dan kijkt iedereen natuurlijk naar de F1.

Vlak voordat de kwalificatie begint krijgen we een enorme Ferrari vlag over de tribune heen. Ze hebben er 4 naast elkaar over het publiek gedaan. Leuk voor de sfeerbeelden maar wij zitten eronder en dan zie je eigenlijk niets meer. Blij dus als deze weer wordt weg gehaald.

De kwalificatie was leuk om te zien, via een app op mijn telefoon qua tijden ook goed te volgen, anders weet je niet wie er af valt. Als iedereen wil aanzetten voor een laatste polerondje gaat het fout. Niemand wil voorop rijden en dus rijdt iedereen te langzaam. Gevolg ze redden het niet om nog een getimede ronde te rijden. Hiermee komt Leclerc op pole te staan. Wij hadden het nog niet door, dachten ze moeten nog een rondje, maar de speaker gaat al uit zijn dak. Dan pas zien we de finishvlag al hangen, raar einde van deze kwalificatie.

De top 3 parkeert de auto’s voor onze tribune. De mensen van de FIA rennen nog met de borden met de nummers 1,2,3 erop terwijl de auto’s er al zijn, het ziet er grappig uit. De coureurs stappen uit, groot gejuich van de Ferrari fans voor Leclerc. De interviews door Paul Diresta met Leclerc, Hamilton en Bottas zijn lastig te verstaan, maar dat maakt niet uit, we kunnen alles namelijk van dichtbij zien. Na het nemen van de top 3 foto zit het Formule 1 programma erop voor vandaag.

We kijken nog naar de start van de Formule 2 race, maar houden dat na een paar rondjes voor gezien want er gebeurt niet zo veel. In de fanzone bekijken we de oude auto’s waar zondag de coureurs hun parade lap in gaan rijden. Een paar mooie Ferrari’s, Mercedessen en nog war andere merken.

Daarna terug gelopen naar het station. Op een zaterdagavond altijd een onderneming in Monza, want het hele dorp loopt uit voor festiviteiten die eigenlijk niet zo bijzonder zijn. Eenmaal terug in Milaan halen we een grote pizza slice bij een pizzeria. Wel een rare tent, het personeel staart ons heel ongemakkelijk aan. Eigenlijk hadden we weg willen lopen, maar er zijn geen andere pizzeria’s in de buurt. De pizza zelf eten we in het hotel op de kamer, het smaakt lekker maar echt bijzonder is het nou ook weer niet. Op tv kunnen we de Italian Bake Off zien, niet verstaan natuurlijk. Maar het geklungel met het bakken van taarten is vermakelijk genoeg.

Morgen de laatste dag op het circuit, de tijd vliegt.

Chantal

Dick van der Zwan

Leuk weer jullie versalg. Veel plezier.