Konijn.reismee.nl

Pitwalk in Monza 2019

Monza 5 september

De dag begonnen met een ontbijt in het hotel, een grote zaal met een ruime keuze aan ontbijt. Variërend van fruit, broodjes en cake tot duister uitziend roerei. Sap kun je zelf tappen, maar dan moet je wel opletten bij de automaat, ik had het glas niet recht onder de tap, dus vliegt de boel ernaast en over de tafel. Lekker handig, wel netjes gemeld bij de serveerster.

Na het ontbijt naar het winkelcentrum hiernaast gelopen voor de boodschappen, wat broodjes en drinken voor op het circuit gehaald. Erg grote supermarkt, dus zoeken is het wel, en ook teveel keuze eigenlijk. We hebben de rest van het winkelcentrum ook bekeken, maar er zit verder niet zoveel bijzonders.

We stallen wat eten op de hotelkamer en lopen naar het treinstation. Dat is ongeveer 20 minuten lopen. Het eerste gedeelte is niet echt een voetpad maar een weg tussen bedrijven met vooral veel parkeerplaatsen. Aan het einde ga je door een klein poortje begroeid met klimop en sta je opeens aan een brede moderne weg. Nog een flink eind lopen langs een graffiti wand, en dan eindelijk op station Greco Pirelli aangekomen.

Er is een moderne automaat voor treinkaartjes, waardoor we ook voor de terugreis alvast een kaartje kunnen kopen, dat scheelt want andere jaren was het in Monza altijd lang in de rij staan voordat je een kaartje kon kopen. Met de trein in 10 minuten in Monza. Daar zijn ze voor het eerst de boel aan het schoonmaken en opknappen, zelfs de grote fontein voor het station wrdt schoon gemaakt, met verse tuintjes erbij oogt het een keer netjes.

We lopen in een uur naar het circuit, in de stad is het heel druk, onder andere omdat er een H&M is geopend vandaag. In het bos weer rustig tussen de fietsers en hardlopers. Het weer is zonnig en lekker warm, eenmaal bij het circuit is deze nog niet open dat is rond 14 uur, daarom gaan we in het zonnetje zitten langs de aanrij weg naar het circuit. Genoeg te zien, auto’s die er niet op mogen en moeten keren, het zelf creëren van files, de Italiaanse chaotische toestanden rond het circuit blijven dus in tact.

Om 14 uur is het hek nog steeds dicht, het duurt echt veel te lang voordat we naar binnen mogen, irritant dat ze dat hier niet goed kunnen regelen. Natuurlijk is er ook nog een tassencontrole, een flinke rij voor ons. We weten van andere jaren dat je geen dopjes op je drinkflessen mag laten zitten. Daarom deze maar weer verstopt en net gedaan of we de flessen netjes zonder dop gingen meenemen. Na de controle draaien we de doppen er weer op, een truc die veel mensen hier uithalen.

Doorgelopen naar de hoofdtribune, alvast gekeken waar we zitten dit weekend, tegenover de pitbox van Hamilton en dichtbij het podium, mooie plek dus. Daarna door de tunnel onder het circuit naar de andere kant gelopen. Daar is het kruispunt voor de paddock waar het altijd druk was met aankomende auto’s en fans die wachten op bekende gezichten voor een handtekening. Dit jaar hebben ze echter een loopbrug geplaatst voor de mensen uit de paddock over het kruispunt heen. Fans kunnen op het grasveld bij de trap aan het einde wachten, niet meer op het kruispunt het zou minder chaotisch moeten zijn.

We sluiten achter de paddock aan in de rij voor de pitwalk. Heel druk daar, en net als vorig jaar beginnen ze niet om 16 uur zoals staat aangegeven. Erg jammer want het is tot 18 uur en je wil op je gemak kunnen rond kijken, en met zoveel mensen voor ons weet je niet hoe lang het duurt voor je naar binnen mag.

Als de poorten eindelijk open gaan, gaat het best snel, aan het einde kaartje scannen en we zijn binnen. De signeersessie van de coureurs is dit jaar niet meer in de pitstraat maar in de fanzone achter onze tribune. Daarvoor moest je van te voren een kaartje zien te bemachtigen, wat ons niet gelukt was helaas. Hierdoor wel een betere pitwalk gehad, je kan bij elk team op je gemak kijken, we staan eerste rij bij het oefenen van pitstops door Torro Rosso en McLaren, heel gaaf om ze van dichtbij te zien oefenen.

Alleen aan het einde van de pitwalk bij Red Bull, Ferrari en Mercedes is het echt heel druk, maar met een beetje wachten kun je toch vooraan foto’s nemen, al heeft Mercedes de boel al behoorlijk opgeruimd. Aan het eind van de pitwalk sta je weer op het drukke kruispunt wat nog steeds wat chaotisch blijft. We lopen naar de fanzone, bekijken wat standjes met fanartikelen en lopen daarna naar de uitgang. Weer de hele route terug door het park en stadje. In de trein besluiten we om McDonalds eten te bestellen en bij het hotel af te laten leveren, wel grappig bij een viersterren hotel dit te laten afleveren, maar dan kunnen we wel lekker op de kamer eten.

Als de bezorger er is gaat Marjolein het ophalen beneden. In de lift naar boven komt ze terecht bij 4 monteurs van Williams, past net maar ze vinden het prima als ze instapt, je maakt wat mee hier. Lekker op de kamer gegeten, morgen naar de vrije trainingen kijken.

Chantal

Dick van der Zwan

Leuk om jullie verhalen te volgen. Geniet er maar lekker van.