Konijn.reismee.nl

Milaan Ferrari event

Vanmorgen met Marjolein vertrokken naar Milaan om het Formule 1 weekend van Monza bij te wonen. Helaas is er een staking bij KLM waardoor we een uur en een kwartier later pas vertrekken. Ruimbagage mag niet mee, hadden wij gelukkig niet, en er zou geen catering aan boord zijn. Dat wordt later hersteld, de catering is er wel. Beetje zonde voor de mensen die net iets gekocht hadden voor tijdens de vlucht.

Eenmaal onderweg heel mooi uitzicht op de Alpen, de Amerikanen om ons heen zijn er zeer enthousiast over, het is ook wel heel mooi. Eenmaal geland naar de Malpensa Express gelopen, kaartje gekocht bij de automaat, gaat in vergelijking met andere jaren vlot. We komen er in de trein achter dat het eindstation toch een ander is als we vooraf gedacht hadden om er een metro te pakken. Met een plattegrond en internet een nieuw metro route bedacht.

Bij de metro hebben ze eindelijk een simpeler systeem bedacht voor de kaartverkoop, de zones staan met kleur en duidelijker aangegeven. Dan komen de toeristen er ook uit. Bij het inchecken aan de poortjes komen we er achter dat je ook met pinpas kan inchecken, nog beter, bewaren we voor de volgende keer. Eerst met de groene lijn naar Garibaldi en daarna een verwarrende bewegwijzering naar de paarse lijn. Verder gaat het vlot, de wandelroute naar het hotel is ook makkelijk gevonden.

Hotel Acrimboldi oogt chique, heeft dan ook 4 sterren en personeel spreekt Engels een uitzondering hier, maar wel handig. De kamer zelf is groot en netjes beetje rare grote spiegel met tv erin verwerkt, en 3 eenpersoonsbedden, kunnen we kiezen welke te gebruiken.

Na het omkleden naar beneden, daar zien we mensen van het Renault team inchecken, die logeren hier dus ook. Om de hoek zit een groot overdekt winkelcentrum, met een zeer grote supermarkt, daar kunnen we de komende dagen makkelijk eten halen. Nu ook een broodje dat we bij de foodcourt opeten. Vervolgens terug naar de metro, we zien nog wat F1 personeel bij ons hotel lopen, benieuwd wie hier allemaal logeert.

Bij de metro checken we in met de bankpas, dat kan bij de poortjes, scheelt weer kaartjes kopen. Met de paarse lijn naar Zara en overgestapt op de gele lijn. We gaan er in het centrum uit bij Duomo. Het is er zeer druk omdat er een Ferrari 90 jaar evenement is. Op het plein voor de kathedraal is een klein podium, en er staan ik weet niet hoeveel mensen voor in de rij om midden op het plein te kunnen staan, de rij gaat helemaal om het plein heen.

We lopen een rondje over het plein, en gaan verder door de overdekte winkelgalerij. We lopen naar het plein een eindje verderop waar oude Ferrari’s staan, die gaan voor een parade gebruikt worden, waarschijnlijk met coureurs. We wachten een hele tijd en het wordt steeds drukker met Ferrari fans. Alleen gebeurt er verder niets, op een gegeven moment geven we het op, niet zeker of er snel iets gaat gebeuren.

Terug naar Duomo gelopen, daar is het iets rustiger. Op het podium zien we een hoop oud coureurs zoals Prost, Berger en Andretti. Als zij weg zijn komen Massa en Raikkonen een praatje op het podium doen onder luid gejuich. Verder kondigt Chase Carey aan dat het circuit van Monza nog 5 jaar op de F1 kalender blijft. Jean Todt vertelt ook nog wat. Wij gaan even eten bij de McDonald’s om de hoek.

Via een zuil besteld, maar bij afhalen krijg je voor je drinken geen rietjes meer. Is een nieuw beleid om plastic tegen te gaan, alleen gooien ze veel ijsklontjes in je beker, dus is het zonder rietje niet te drinken. We krijgen alsnog rietjes, zoals ze trouwens standaard nog steeds worden mee gegeven aan de meeste mensen.

Na het eten terug naar de metro op Duomo, daar is het evenement nog steeds in volle gang. Vettel en Leclerc zijn ook aanwezig. Ook Giovinazzi, en wat junior coureurs zoals Mick Schumacher. We kijken nog even want het is bijna klaar en alle oud bazen en coureurs komen op het podium voor foto’s en petjes in publiek gooien. Zo zien we ook Eddie Irvine nog. Daarna een hoop rode confetti.

De auto optocht moet nog steeds plaats vinden, maar met dit Italiaanse reisschema wachten we dat niet af en gaan terug naar het hotel. Onder weg nog water gehaald uit een automaat waarvan het uitgifte luik erg krap is, met duw en trekwerk mag je je gekochte flesje eruit halen. Bij het hotel is het rustig geen F1 personeel meer gezien. Morgen naar het circuit voor de pitwalk.

Chantal