Konijn.reismee.nl

Stockholm stedentrip dag 1

Vandaag vertrekken we voor een 2-daagse citytrip naar Stockholm. Erg vroeg op, ontbijten op de luchthaven, voor een mevrouw aan het tafeltje naast ons het moment om de fles wijn om half 6 ‘s ochtends al open te trekken, tja zo kan je ook ontbijten. We vliegen in ongeveer anderhalf uur naar Stockholm. Daar met de sneltrein naar het centraal station, echt een sneltrein want we halen bijna 200 km per uur.

Vanaf het station lopen we de stad in via een hele brede straat met trambaan en winkels. We zien bij de bakker de plaatselijke lekkernij: kaneelbroodjes. Dat zou goed smaken na deze vroege start, maar eerst moeten we geld pinnen, want we hebben nog geen Zweedse Kronen. Tegenover de bank zit een kleine vestiging van 7/11 met voornamelijk snoep, en dus ook deze broodjes. Ze smaken zeer goed. We lopen verder naar het koninklijk paleis, vanaf daar loop je de oude stad in: Gamla Stan genaamd.

Dit gedeelte van de stad heeft nauwe straatjes en steegjes, in ouderwetse stijl. Veel hoogte verschil ook, dus hier en daar wat klimmen. Het is zo vroeg op de ochtend nog heel stil, dus foto’s maken zonder toeristen erop is makkelijk. We belanden daarna aan de waterkant, daar kun je een brug over naar een mooi uitkijkpunt. Echter is Stockholm op het moment een bouwput met allerlei grote bouwprojecten. Daarom overal schuttingen, kranen en afgezette straten met noodbruggen en paden. Er staat ook een advies op de borden erbij met het idee om over 5 jaar terug te komen als het af is. Daar hebben we nu niet veel aan, maar even goed is het gebied leuk om even gezien te hebben.

Terug in de oude stad is het veel drukker geworden, er leggen hier meerdere grote cruiseschepen per dag aan wat duizenden toeristen tegelijk brengt. We kijken wat rond in toeristenwinkels, en kopen een klein souvenir. Het paleis lopen we langs en de binnenplaats op. Veel is er niet te zien, maar toch leuk om er even doorheen te lopen, er staan ook paleiswachten. Elke dag is er een ceremonie bij de wisseling van de wacht, maar dat is voor ons nog meer dan een uur wachten, dus laten we dat maar zitten.

We lopen verder door de stad veel Nederlanders trouwens, je hoort het overal om je heen. Wij zijn blijkbaar niet zo herkenbaar, want de vrouwen achter ons babbelen over ons, ze vragen zich af wat die mensen toch allemaal mee sjouwen in die rugtassen. Omdat we een lachbui krijgen van dit meeluisteren lopen we naar de zijkant van de brug even weg bij die mensen. Veel zit er trouwens niet in die rugtassen, gewoon wat kleding voor 2 dagen dus zo bijzonder is het niet.

Via een parkje waar een kunstfestival gaat starten morgen, lopen we naar een winkelstraat. We willen na het vele wandelen even rustig zitten. Toch maar gekozen voor de McDonald’s waar ze een speciale truffelburger hebben, smaakt goed. We dwalen verder door het centrum, komen op een plein uit met een kleine markt waar alle kramen exact hetzelfde verkopen, fruit en cantharellen. Apart, ze hadden net zo goed 1 grote kraam kunnen neer zetten. In het concertgebouw mag je gratis naar binnen voor een tentoonstelling of zoals wij en andere toeristen doen, voor de gratis wc.

Hierna zijn we naar het stadhuis gelopen achter het station. Een oud pand met binnenplaats en hoge toren om te bezoeken. Wij kijken alleen bij de tuin aan de waterkant en op de binnenplaats. Mooi uitzicht door een galerij met poorten op het water. Een stuk verderop vinden we een supermarkt. We vinden het altijd leuk om in een supermarkt in een ander land te kijken, je vindt altijd wel bijzondere producten of lokale lekkernijen. De aanbieding van 2 muffins voor € 2,- kunnen we niet laten staan, is voor zo op de hotelkamer.

Op de terugweg begint het te onweren, en het ziet eruit alsof het elk moment kan gaan regenen. Daarom schuilen we bij het stadhuis, dat is een goed plan, want er komt een enorme hoosbui naar beneden. We zouden doorweekt zijn geweest als we buiten waren gebleven. Als het ergste voorbij is gaan we maar het Radisson hotel om in te checken, mijn schoenen zijn niet waterdicht dus alsnog natte voeten.

Een erg chique hotel op onze deur een bordje Business Class. Het uitzicht is er naar, je kijkt mooi uit over de stad. Er is koffie en thee op de kamer, en een weegschaal, aparte keuze. We rusten wat op de kamer, het was een vroege dag. Wat Zweedse tv gekeken, Engelstalige programma’s worden ondertiteld gelukkig dus je kan de tv verstaan.

Weer buiten kopen we een tramkaartje op Centraal Station, we gaan naar het pretpark een paar haltes verderop. Het duurt even voordat de tram er is, wel heel druk. Oudere mensen die ook nog denken dat ik voordring, boze blikken. Bij pretpark Tivoli Gronalund koop je een entreekaartje en betaal je daarnaast per attractie. We kijken vooral want het is heel druk, overal een lange wachtrij en per attractie is het best prijzig. We eten er hotdog als avondeten, daar krijg je heel veel roze kleurige uien bij en een soort sour cream. Het smaakt beter dan het klinkt.

Vanuit het pretpark terug gelopen langs de waterkant, het is heerlijk warm weer. Op straat kun je overal elektrische stepjes huren om snel door de stad te crossen. Dat gaan we morgen uittesten. Bij een 7/11 winkel nog wat snoepgoed gehaald en wat door de straten gedwaald. Terug in het hotel gebruik gemaakt van de gratis koekjes die voor gasten klaar staan in de receptie. Daar kun je ook snoepjes pakken, water en appels. Krijg je meteen een chique gevoel van. Morgen nog een dagje hier, we kijken uit naar het steppen.

Chantal