Konijn.reismee.nl

Kopenhagen dag 2

Edwin start met een hardlooprondje door de buurt en langs de kleine zeemeermin en de koninklijke paleizen. Daarna door naar het het ontbijtbuffet in het hotel. Er is genoeg keuze, zowel warm als koud zelfs kleine pannenkoekjes en voor de liefhebber: verse haring en bietjes. Dat laatste is aan ons niet besteed. De receptie van het hotel zit naast het eetgedeelte, waardoor we meekrijgen dat een andere hotelgast niet echt blij is met zijn kamer. De man schreeuwt nogal en vindt zichzelf ook nog heel wat, je krijgt zoveel medelijden met de receptioniste die wonderlijk genoeg heel kalm blijft. Uiteindelijk gaan ze kijken naar een andere kamer, maar we gokken dat deze meneer altijd wat te klagen zal houden.

Na het uitchecken lopen via de waterkant naar het standbeeld van de kleine zeemeermin. Het waait erg hard en het is best fris. Onderweg zijn er wat grasdijken en oude huisjes, het lijkt wel een Nederlands polder landschap. Het aantal toeristen neemt toe naarmate we dichterbij het standbeeld komen. Daar staan hele busladingen Aziaten elkaar op de foto te zetten, ook veel Engelsen afkomstig van een nabij gelegen cruiseschip, formaat flatgebouw.

We maken ook wat foto's onder andere van onze reismascotte het Paarse Konijn. Dit leidt tot wat enthousiaste reacties van de toeristen, erg grappig. We nemen ook een kijkje bij het cruiseschip, niet normaal hoe groot die is. Wij denken 1 van de grootste ter wereld, maar als we het later opzoeken is deze pas 42ste op de lijst. Van het dichtbij is het echter enorm. De wind is ook enorm op dit gedeelte, we worden echt weg geblazen en gezandstraald, niet echt lekker lopen.

Via de graspolders lopen we terug en komen zelfs een molen tegen, wat ook weer erg Hollands aan doet. We komen uit bij een militaire kazerne die bestaat uit oude rode huizenblokken, oude wachtershuisjes en 2 houten bruggetjes, waardoor het oogt als een openlucht museum. Zeker als er ook nog een koets met paarden voorbij komt. Voor toeristen genoeg te bekijken dus.

Via een korte wandeling komen we daarna uit bij de koninklijke paleizen. Een enorm plein met verschillende grote gebouwen. Voor elk gebouwen lopen bewakers rond in ouderwets ogende pakken. Ze hebben wel een echte taak, want als er een man op de stoep voor een gebouw gaat zitten wordt hem met flink wat geschreeuw duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is. We lopen verder door de stad door een groot park dat bij een kasteel hoort. We kijken daar alleen buiten wat rond, is al leuk zat.

Om de hoek daarvan zit een posterwinkel met werkelijk duizenden posters op voorraad. Van Disney posters tot kunst alles kan. Wij slepen er 1 mee van Kopenhagen waar een leuke scene met overstekende eenden op staat. Voor de lunch stoppen we even bij de McDonald's, lekker om even rustig te kunnen zitten. Met de metro gaan we de binnenstad uit op weg naar het aquarium dat een halte verwijdert ligt van de luchthaven.

Een koude en winderige wandeling van de halte naar het aquarium waar het lekker rustig is. Ook dit is weer gratis met de pas, en er is van alles te zien. Via themagebieden kom je langs lokale vissen en allerlei soorten tropische vissen. Het Amazone gedeelte is erg mooi, met onder andere een enorm aquarium met honderden piranha's. Buiten zitten zeeotters, die zijn altijd leuk om te zien spelen. Je kunt buiten ook ver over het water uitkijken en de brug die de weg naar Zweden verbindt zien. Als je hier langer bent kun je dus makkelijk een dagje met de trein naar Malmo aan de overkant. Verder zien we in het aquarium een grote octopus, zeeslangen en zeedraakjes (een bijzondere soort zeepaarden).

Het indrukwekkends is echter het enorme aquarium waar 4 miljoen liter water in zit. Je kunt de dieren via een enorme ruit bekijken, maar ook via een tunnel die er doorheen loopt. In de tank zitten vele grote haaien- en roggensoorten zoals hamerhaaien en pijlstaartroggen. Ook zwemmen er grote baarzen in rond. Tijdens het voermoment zijn alle dieren helemaal goed te zien.

We spelen ook nog wat met de app van het aquarium waarbij je zelf een vis kunt ontwerpen en deze in de centrale ruimte op de muur kunt loslaten. Na een best lang bezoek gaan we terug naar de metro, op zich kunnen we vanaf hier naar de luchthaven lopen, maar de wind maakt dat erg koud en dus niet leuk. Dan maar makkelijk een halte met de metro pakken. Op de luchthaven gaat alles zo vlot dat er tijd genoeg is om de grote winkel te bekijken en wat te eten. Hierna zit de reis er alweer op. De 2 daagjes Kopenhagen waren erg leuk, precies genoeg tijd om deze stad te bezoeken.

Chantal en Edwin