Konijn.reismee.nl

Kopenhagen dag 1

Vanmorgen al heel vroeg opgestaan om naar Schiphol te rijden, want onze vlucht vertrekt namelijk om 7 uur. Tijdens het wachten bij de gate zien we Olav Mol lopen, wordt verder niet echt herkend door mensen. De vlucht is kort en we staan zo weer aan de grond in Kopenhagen. Daar kopen we eerst de Copenhagen Card, daarmee kun je veel attracties gratis bezoeken en bovendien is het openbaar vervoer onbeperkt te gebruiken.

Het is ochtendspits dus druk in de metro naar de stad. Bij de verkeerde halte stappen we uit, wat eigenlijk niet zo erg is, want zo wandelen we meteen een stuk door de stad. Het is een echte fietsstad want hele colonnes komen voorbij op weg naar werk. Via de grote winkelstraat lopen we naar het centraal station, daar ontbijten we bij de Starbucks met koffie, thee en een ham kaas croissant. We proberen alles met credit card of pinpas te betalen, zodat we geen kronen hoeven op te nemen, we zijn er immers maar 2 dagen.

Via een lange wandeling door een winkelstraat en een park komen we in de stromende regen bij de dierentuin aan. Gratis met de Copenhagen card. Het is erg druk met schoolgroepen. Het park bestaat uit 2 delen, we gaan eerst via de tunnel naar de savanne. Een mooi nieuw stuk met verschillende Afrikaanse dieren, zoals neushoorns, giraffes en zebra's. De meesten staan te schuilen voor de regen. Ook is er een kinderboerderij en een nijlpaardenverblijf, maar het nijlpaard ligt helaas bijna onzichtbaar achterin.

We gaan terug naar het eerst gedeelte van de tuin, inmiddels is het gelukkig droog. We zien daar Tasmaanse duivels, schattig ogende diertjes maar als ze geluid maken snap je ineens waarom ze zo genoemd worden, echt een vreselijk gekrijs. Ze zijn ook graag op zichzelf dus de dieren die elkaar tegen komen in het verblijf rennen flink achter elkaar aan om het territorium te verdedigen.

Er is ook een verblijf met kangoeroes en wallaby's, je mag daar zelfs tussendoor lopen. Er zitten wat dieren met een baby in de buidel, erg schattig. Verder zien we nog olifanten, waaronder een kleine baby, ijsberen (die kun je ook bekijken in een tunnel onderwater, maar helaas ging er geen een zwemmen), tijgers en wat apen en vogelsoorten. We besluiten hier ook te lunchen, wat hot dogs en een broodje gegrilde spek met bietjes.

Tegenover de dierentuin zit een park waar een ondergronds kunstproject is, genaamd Cisterne. De maker heet Sambuice en die heeft bedacht dat je met beperkte lichtinval en een aantal spiegels en water een mooi kunstproject kan maken. Ook dit is met de kaart weer gratis, dus we nemen een kijkje. Eerst zie je niets omdat he nog aan de donkerte moet wennen. Langzaam aan zie je een gangenstelsel verschijnen en kun je een hele ondergrondse route lopen. Sommige stukken zijn erg mooi. Vooral het gedeelte waar ook nog planten groeien.

Boven de grond nemen we de bus terug naar het centrum. Twee schoolgroepen en wat Japanners met een mega kinderwagen besluiten hetzelfde te doen, een overvolle bus dus. Gelukkig duurt de rit niet lang. We zijn vanaf het station langs Tivoli (waar we 's avonds heen gaan) naar het Fairytail huis gelopen van Hans Christiaan Andersen. Dat viel een beetje tegen, was wat saai. De sprookjes die werden uitgelicht met poppen, geluid en wat bewegende effecten maakten het nog een beetje goed.

Hierna wat winkels bekeken, onder andere de Lego winkel en een mega grote Flying Tiger. Niets gekocht, maar wel leuk tijdverdrijf. Via een niet echt expres genomen omweg kwamen we daarna uit bij Nyhaven. Een haventje met gekleurde huizen op de kades, een heel bekend stukje Kopenhagen. We slaan de terrasjes aan het water over en lopen naar ons hotel wat daar vlak achter ligt. Bij de receptie wordt ons voor een geringe prijs een upgrade aangeboden, dus een betere kamer. We gaan ervoor, en dat bevalt goed het is een mooie kamer en er zit ook een grote badkamer bij.

Na even rustig op de kamer gezeten te hebben (het is een lange dag), lopen we naar Tivoli. Het kleine stadspretpark midden in Kopenhagen. Ze hebben niet veel attracties, wel veel eettentjes en een groot podium waar regelmatig evenementen gehouden worden.

De entree is met de kaart gratis, voor de attracties moet je wel betalen. Omdat het niet druk is kopen we een armband waarmee je onbeperkt alle attracties kan doen. Die is wat aan de prijzige kant, maar omdat het zo rustig is, verwachten we flink wat attracties te kunnen doen. Dat lukt ook de achtbanen zijn stuk voor stuk leuk, zeker degene waar je lekker los zit met je voeten en zo met een flinke snelheid door een looping en wat mooie bochten gaat, super.

Tussendoor eten we een hamburger bij de Amerikaanse diner, want op een lege maag zijn de achtbanen niet vol te houden. Edwin gaat ook nog in de schiettoren, er zijn geen andere passagiers dus een privé rondje. Na nog een rustige attractie waar je met een karretje langs allerlei sprookjes gaat, lopen we naar de uitgang. Er is een Chinese opera gaande waar we niks van snappen, dus lopen we maar door. We besluiten toch nog een rondje te maken in de rutsbaan, een kleine maar supersnelle achtbaan zonder remmen. De remmen worden handmatig bedient door een medewerker in het midden van het treintje. We besluiten de laatste rit achterin te zitten, dat doe je niet gauw nog een keer want je vliegt werkelijk uit het bankje om er daarna met een hard klap weer in terug te landen. Pijnlijk achterwerk dus, maar wel grappig.

Via een supermarkt voor wat snoepgoed en drinken op de kamer lopen we terug naar het hotel. De eerste dag was lang, maar super leuk.

Chantal en Edwin