Konijn.reismee.nl

Laatste dag Martinique

We zijn weer terug in Nederland, maar hierbij het verslag van de laatste dag.

We rijden naar het zuiden naar Diamant, een kustplaats met een groot rotseiland voor de kust. In het stadje is het heel toeristisch, maar wel gezellig. Het water staat hoog hier, flinke golven waardoor er niet veel strand over is. We lopen over de steiger, het water is helder, we zien een grote trompetvis zwemmen.

Een eind verderop is een kleine overdekte markt, met name voor toeristen want het is ongeveer hetzelfde als de markten met souvenirs die we op andere plaatsen gezien hebben, maar nog steeds leuk om te bezoeken. Er zit ook een bakker tegenover, die heeft een heerlijk assortiment in de vitrine, moeilijk kiezen, maar toch een zoet hapje meegenomen.

Met de auto verder naar Petite Anse waar we eerder deze week waren. Daar kan Edwin snorkelen bij het rif dat voor het strand ligt. De stroming is ook hier sterk, maar het strand is nog breed, gelukkig want het is heel druk hier. Edwin ziet weer een hoop vissen en zeesterren. Daarna opdrogen in de zon. We picknicken op het strand, lekker om nog even van het mooie weer en strandleven te kunnen genieten.

Daarna verder gereden, langs de weg zit een klein houten huis waar ze verse fruitsap verkopen. Daar hebben we wel trek in, het huisje blijkt van een kunstenaar te zijn, Claude Henry die zijn schilderijen en kaarten hier verkoopt. Er zitten mooie dingen bij, we kopen ansichtkaarten van zijn werk, kan thuis mooi in een lijstje. Verder een glaasje verse sinaasappelsap en mangosap gedronken, was lekker verfrissend.

De route wordt vervolgd naar Anse Mitan, ook een toeristenplaats met een winkelstraat en resorts die privé stranden hebben. Waar je wel zo op kan lopen, we blijven daar niet lang maar wandelen naar een openbaar strand dat groter is en wandelen door de zee. Volgende stop is L’ Anse a Ane daar willen we dineren bij de strandtent waar we van de week geluncht hebben. De keuken gaat echter pas na 18.30 uur open. Dat zou nog lang wachten betekenen, dus drinken we alleen iets en eten een klein bekertje ijs.

We rijden terug naar Fort de France, aan de haven zit een pizzatent met terras die is open. Ondanks de drukte kunnen we nog een tafel krijgen, een heerlijke pizza gegeten, met ei erop, apart maar lekker. Daarna terug gekeerd naar het appartement. Morgenmiddag vertrekken we naar huis, best jammer want we hadden het erg naar ons zin op reis.

Vertrekdag

Voor de laatste keer ontbeten op het balkon, daarna de koffers gepakt. We blijven tot de middag in het appartement want het regent veel en hard vandaag. Dat is buiten niet zo handig en een beetje jammer van de laatste ochtend hier. Voordat we naar de luchthaven rijden gaan we nogmaals lunchen bij L’ Anse a Ane bij de strandtent La Case a Glace. Geen observerende eenden deze keer. Ook nu weer Accras besteld, bij Edwin zit er meer garnaal in dus nog lekkerder, de vis versie is hetzelfde als van de week. Verder nog frietjes, omelet en worstjes op.

We rijden naar de luchthaven, onderweg willen we de auto stofzuigen, anders kost het € 30,- bij de autoverhuur. De benzinepompen zijn hier echter op ingespeeld lijkt het, want je moet voor het stofzuigen een kaart kopen van € 30,- waarmee je dan meerdere keren kunt stofzuigen, maar ja wij hebben daar niets aan. Dan maar zo de auto inleveren.

We vliegen eerst naar Barbados, daar wordt er getankt en schoongemaakt (ook zijn er passagiers met deze eindbestemming). Wij moeten ook tijdelijk het toestel uit, zijn we toch een beetje op Barbados geweest. Vanaf daar vliegen we naar Frankfurt, om over te stappen op een vlucht naar Amsterdam. Overal een douanecheck gehad. Ik werd er overal wel uitgepikt, drugstest, fouilleren en ik was vergeten een flesje zonnebrand weg te gooien. Ik wist niet dat die in handbagage zat, dus eerst in Barbados gedoe, maar toen vonden ze het flesje niet en wist ik niet dat ik het mee had. Daarna in Frankfurt waar ze het flesje wel vonden, beetje stom dat ik er toen ook pas achter kwam.

Na een lange reisdag weer terug thuis, ik ga op de blog nog wat foto’s plaatsen de komende dagen, want dat lukte onderweg helaas niet.

Chantal

Dick

Bedankt voor je leuke verslagen en kijken uit naar de foto's Eerst even bijkomen denk ik.

Chantal

Zeker, maar ik ben al aan het selecteren. Bedankt voor je reacties :)

Ria Akersdijk

Hallo Chantal en Edwin .

Nu dat zal wel even wennen voor jullie zijn om hier in de grijzigheid terug te komen in Nederland , met veel belangstelling en plezier jullie blog gelezen . Mijn vrienden zijn vanmorgen vertrokken naar Martinique .Ben heel benieuwd naar hun ervaringen . Door jullie blog ben ik ook een beetje op reis !
Nogmaals bedankt voor het meenemen van het materiaal , waren ze heel blij mee !
Ben heel benieuwd naar de foto's , ga ik ook bekijken !

Lfs Ria

Chantal Konijn

Hallo Ria,

Het was zeker weer wennen hier, met name de temperatuur. Bedankt voor je leuke reactie op de blog, ik ben nog bezig met de foto's uitzoeken maar plaats er regelmatig nieuwe bij. Het materiaal meenemen was geen probleem hoor, ik hoop dat ze het naar hun zin hebben daar, het is een mooi eiland.

groetjes, Chantal