Konijn.reismee.nl

Wandeling langs de beekjes in de jungle Martinique

Donderdag

Ook vanmorgen begint het regenachtig, maar het klaart snel op, en de lucht is blauwer als de afgelopen 2 dagen. We rijden vanochtend naar een bosgebied voor een wandeling, er schijnt ook een picknickplek te zijn, dus we willen bij de bakker broodjes meenemen. Die is niet zo makkelijk te vinden. In het dichtstbijzijnde plaatsje Saint Joseph uitgestapt om er 1 te zoeken. Geen toeristische trekpleister ondanks de mini Notre Dame die er staat. Op straat veel rond hangende mannen en wat weed rokers. Bij de supermarkt hebben ze wel broodjes, maar ook vliegen dus dat gaat het niet worden. Een stukje verderop wel een bakker gevonden, met heel veel lekkers in de vitrine, altijd moeilijk kiezen.

Proviand ingeslagen, op naar het bos Foret Coeur Bouliki. De weg is smal en heuvelachtig, als we er bijna zijn blijkt dat het beekje, of soms snel stromend riviertje, over de weg loopt, je moet er met de auto doorheen, goed dat het water niet al te hoog staat. Je kunt een route lopen door het bos, of hier beter jungle genoemd. Op de parkeerplaats stikt het van de katten die op je afrennen en eten willen, dat wordt leuk picknicken straks.

We lopen de korte route langs het water en door de jungle. Soms is er een aangelegd pad, maar er zijn ook stukken waar je door de moddergrond en over boomwortels moet lopen. Precies wat we zoeken, een beetje avontuurlijk maar niet te veel. Een korte maar leuke route, met een klein stukje over een hangbrug, dat stelt echter niet zoveel voor want het ding is kort en maar net boven de grond. Onderweg nog even Deet gesmeerd, want de tijgermug is gespot en we zijn al genoeg gestoken deze reis, dus verder prikleed willen we voorkomen.

Terug op de parkeerplaats blijkt 1 van de katten onze auto als slaapplaats te hebben uitgekozen, het dier ligt op de motorkap met zijn rug tegen de ruitenwissers. We gaan nog niet weg, dus laten we hem maar even en lopen we naar het riviertje, Edwin klautert daar nog in over de rotsen, lekker koud water. Daarna willen we lunchen, maar zodra je bij een picknicktafel komt, gaan de katten achter je aan. Zo belanden we voor de lunch weer in de auto, die ook omsingelt wordt door katten. De slapende kat is inmiddels wakker en van de auto af.

Na de lunch rijden we verder en volgen we een steile slingerweg over de heuvels dwars door de jungle, een muur van groen aan weerszijden. Onderweg zien we nog een waterstroom die over een zijweg loopt, Grande Fond, dus maken we daar een stop. Je kan er naar de waterstroom lopen, heel mooi hier. Daarna nog een keer gestopt bij een waterstroom, hier zijn helemaal geen toeristen, we hebben de plek voor ons zelf. Edwin klautert via de rotsen naar de andere kant waar snel stromend water is, ook weer een mooie plek, zeker omdat het zo stil is hier.

Na deze stop volgen we de weg naar de oostkust, dwars door de heuvels. Het is een smalle weg met veel haarspeldbochten, gelukkig niet veel verkeer op de weg want het rijden is al pittig genoeg. We worden omringd door groen en soms heb je een mooi zicht in de vallei of op een steile wand vol palmen en bamboe. Wegen als dit gaan we zeker missen als we hier weg gaan.

De weg eindigt uiteindelijk bij de kust, daar willen we een strand bezoeken. Ondanks dat het veel minder hard waait als van de week is er een hoge golfslag. De stranden zijn nu heel klein en de golven slaan soms heel hoog over het strand, wel een mooi gezicht maar de zee in gaan is er niet bij zo. We rijden naar het volgende strand, de kustweg heeft soms geen zeewering en dan zie je meteen dat de golven er flink overheen zijn geslagen, veel zand en rommel op de weg.

Op het volgende strand nog een kleine picknick gehouden en rustig gezeten. Ook hier weer een onstuimige zee, dus we houden het maar droog vandaag. Af en toe komt er een mega lange en grote golf op het strand terecht, mooi om te zien, ze slaan echt ver het zand op. De zon verdwijnt helaas en we krijgen weer een beetje regen. Daarom maar terug gereden naar het appartement. Morgen nog 1 hele dag hier, we gaan in het zuiden wat baaien en stranden bezoeken. Hopelijk is de zee daar wat rustiger.

Chantal

Dick

Bedankt weer voor je leuke verslag. ik probeer het te volgen op de kaart.