Konijn.reismee.nl

Baaien en strand in Martinique

Maandag

We hebben vandaag een stranddag gehouden, niet stil liggen op 1 plekje, maar verschillende baaien bezocht. Met de auto naar Les Trois-Ilets gereden, daar een parkeerplaats op de heuvel gevonden. Het strand zelf ligt daarachter in een baai, het is erg mooi met een aanlegsteiger voor de kleine veerponten. Nog rustig ook hier. We wandelen door de zee en over de steiger. Om de hoek vinden we een kleine bakker, daar halen we broodjes en een stukje cake voor onderweg.

We rijden door naar het volgende strand, Anse Noire een zwart strand dus. De weg erheen is heuvelachtig, en de afdaling naar de baai loopt steil naar beneden. Daar is het erg druk, we zijn al bang geen parkeerplaats te vinden, maar hebben mazzel dat er net 1 vrij komt. Via een lange trap kom je op het zwarte strand met een aanlegsteiger. Veel mensen op een klein stukje strand hier, houden we normaal niet zo van dat dicht op elkaar zitten, maar we willen dit strand toch graag bezoeken.

Edwin gaat snorkelen, want dat is populair in de baaien aan deze kant van het eiland vanwege de vele vissen die er te zien zijn. Hij komt al snel terug, niet zoveel gezien maar wel allemaal kleine kwalletjes in het water. Een pelikaan vermaakt de mensen ondertussen door met een noodvaart de zee in te duiken, soms vlakbij zwemmers en zo een maaltje vis te vangen. Het is ook niet of hij moeite doet om netjes te landen, het beest ploft gewoon hard neer op het water.

We gaan naar de baai aan de andere kant van de heuvel, dat kun je gewoon lopen want de parkeerplaats zit in het midden van de 2 baaien. Dit is weer een mooi strand met schelpenzand. De zon moet nog en beetje vechten met de wolken, maar voor de afkoeling is het wel fijn om niet de hele tijd felle zon te hebben. We gaan de zee in, die heel helder is en lekker verkoelend. Er liggen veel bootjes in deze baai, het is dan ook makkelijk om vanaf je zeilboot of catamaran met een rubberbootje het strand te bereiken.

Daarna gaat Edwin snorkelen, er zijn op 1 stuk veel snorkelaars bij elkaar. Edwin gaat daar kijken en ziet dat er een zeeschildpad aan het eten is van het zeegras dat daar groeit. Het dier is ongeveer anderhalve meter groot en trekt zich niets aan van de toeristen. Hij hapt hier en daar ook een kleine kwal weg. Minutenlang is hij te volgen, en dan zwemt hij weg de baai uit. Edwin ziet nog veel andere vissen, en komt dan opdrogen op het strand. We eten een broodje en gaan dan door naar het volgende plaatsje, Grande Anse d’Arlet.

Met veel moeite een parkeerplaats gevonden, ze hebben hier langs het strand een kleine boulevard met wat eettentjes. Eigenlijk voor het eerst dat we dit zo zien, want bij de meeste stranden is qua eettentjes meestal niets te vinden. We nemen een drankje en daarna gaat Edwin kijken bij de duikscholen, even zien of het mogelijk is om later deze week met een duiktrip mee te gaan.

Hij vindt er 1 waar iemand met Engelse uitleg bij aanwezig zou moeten zijn. Woensdagmiddag om 14 uur kan hij mee. Hierna lopen we terug naar de auto, leuk plaatsje was dit. Vlakbij zit de laatste stop voor vandaag. In Petite Anse is een aanlegsteiger met een kleine kerk erachter die zo’n beetje elke toerist op de foto zet, laten we daar dus maar aan mee doen.

Er is ook een mooi palmenstrand, Edwin wil nog een keer snorkelen, want ze hebben een rif in deze baai, dus bezoeken we het strand. Omdat we veel in de zon zijn geweest vandaag, zijn we wat verbrand, dus niet te lang in de zon gezeten, maar een plekje in de schaduw gevonden. Het water is hier heel helder, je ziet de vissen al als je maar een klein stukje de zee in bent. Verderop in de baai bij het rif ziet Edwin al snorkelend de meeste vissen van de hele vakantie. Veel verschillende soorten ook. Was een goed idee om nog te gaan snorkelen.

Als we zijn opgedroogd lopen we terug naar de auto. We rijden huiswaarts, en stoppen bij het winkelcentrum voor boodschappen. Na een dagje strand heb ik wel zin in frietjes, makkelijkste vindplek is de McDonald’s dus daar maar gegeten. We proberen te vermijden dat we er vaak eten, maar onderweg is het gewoon niet altijd makkelijk om een restaurant te vinden dat ook nog eens open is op het moment dat wij erlangs rijden. Morgen maar weer eens koken in het appartement.

Chantal

Dick

Heb je nog onderwaterfotos kunnen maken?

Chantal Konijn

Nee dat kan helaas niet we hebben geen onderwatercamera of behuizing mee. Dat was met de schildpad wel jammer.
Chantal