Konijn.reismee.nl

Martinique

Vrijdag

Vandaag een eitje gebakken bij het ontbijt, makkelijk dat we een eigen keuken hebben. We rijden naar de oostkust, via de snelweg naar Habitation Clement, een rum stokerij, 1 van de bekendste van het eiland, het merk zie je overal. Het is nogal een attractie, heel erg druk. Je loopt een route door een mooie palmentuin met wat kunstobjecten en uitzicht op de bananenplantage. Verder kun je de rumopslag bekijken, heel veel houten vaten met rum. Het hele proces van het maken van de rum wordt uitgelegd in een oude fabriek waar de oude apparaten nog staan.

Verder kun je de oude gebouwen op het terrein bekijken. In de winkel kun je vervolgens allerlei soorten rumdrankjes uittesten. Wij proberen er 1, ik hou het bij 1 slokje, dat spul brandt in je keel en er zit geen lekkere smaak aan. Edwin vindt het wel lekker, maar houdt het natuurlijk bij 1 klein glaasje, er moet nog gereden worden. We zijn sowieso geen rum drinkers, maar als attractie was het leuk om geweest te zijn.

Hierna rijden we nog wat rond langs de kust. Mooi uitzicht op de baaien, de plaatsjes zelf zijn niet zo bijzonder. Vooral woonwijken met huizen in verval. Ook veel boerderijen met koeien in deze buurt. We denken naar een mooie baai te rijden, maar de steile weg wordt steeds smaller en leidt niet naar de baai, dus keren we om.

We rijden door naar het schiereiland en vinden in het plaatsje Tartane een prachtig strandje. De houten vissersbootjes liggen er onder de palmen, en er ligt mooi schelpenzand. We gaan de zee in, het water is heel helder. Edwin gaat snorkelen maar ziet niet echt veel vissen. We drogen op op het strand. Daarna met de auto terug naar het appartement. We rijden door Trinite, dat heeft een mooie boulevard, daarnaast tanken we de auto bij. Dat wordt bij de pomp gedaan door een bediende, dus je kan gewoon blijven zitten.

Langs de snelweg vinden we een groot overdekt winkelcentrum. We hadden niet verwacht zoiets aan te treffen op dit eiland. Alleen gekeken, niets gekocht. Wel in de supermarkt pizza’s meegenomen voor het diner. Die smaken heerlijk, verder een beetje tv gekeken.

Zaterdag

Een rustige dag, ‘s ochtends met de auto naar het centrum van Fort de France. Daar gewandeld en naar de markt geweest. Het is een stuk drukker in het weekend als doordeweeks. Er ligt ook weer een enorm cruiseschip in de haven, wat veel toeristen brengt. De markt staat vol souvenirs, drankjes en kruiden, gezellige sfeer. Op elke straathoek wordt ook vanuit het niets een marktkraam getoverd. Een paar houten krukjes en tafels en laat de verkoop van met name fruit en snoep maar beginnen. We lopen langs de haven, en gaan daarna terug naar de auto.

We willen graag eens eten bij de lokale fastfoodketen Elize, het eten op de posters langs de weg ziet er namelijk erg lekker uit. Met wat omwegen vinden we er 1, net voor we de auto uit willen breekt er een regenbui los, de eerste deze week. Het gaat gelukkig gauw over. We kiezen de hamburgers van het menu, en die smaken goed, lekkere sausjes ook.

We rijden terug naar het appartement, waar we even luieren, lekker een boek lezen. Later in de middag rijden we naar het strand bij Saint Pierre in de buurt. Een mooi palmenstrand, de stroming van de zee is wel wat sterk, maar Edwin kan toch lekker zwemmen. Ik ben heel even in de zee geweest, daarna beetje zonnen op het strand. Onder het genot van stevige dansmuziek, want verderop staat een busje geparkeerd met grote boxen, waar de lokale muziek uit schalt.

Vanaf het strand zoeken we een restaurantje om te eten, maar waar we ook komen alles is dicht. Misschien zijn we te vroeg, maar met de rolluiken overal naar beneden ziet het er niet naar uit dat er gauw iets open gaat. Er zijn wel leuke strandjes waar je een strandtent verwacht, maar er zit behalve een paar kraampjes gewoon niets. Dan maar terug rijden. Onderweg komen we in een file terecht, even verderop zien we de oorzaak, er is een begrafenisstoet onderweg, en de familie en vrienden lopen over de weg achter de auto met de kist aan. Het is een hele stoet, met verkeersregelaars erbij. Een apart gezicht zo op de doorgaande kustweg.

In het appartement maken we dan zelf maar een avondmaal van aardappels, gemixte groente en worst, ook lekker.

Chantal

Dick