Konijn.reismee.nl

New York laatste dag en aankomst in Las Vegas

Onze laatste dag in New York vandaag, we vliegen vanavond door naar Las Vegas. Ik loop alleen naar Dunkin Donuts en haal een ontbijtje voor op de kamer. Andere jaren deed Edwin dat, maar ik vind het ook wel een keertje leuk om voor ontbijt op pad te gaan. Naast broodjes met ei en kaas ook een chocolade donut meegenomen, zo lekker. We pakken de koffers in en laten die achter in het hotel zodat we nog een rondje door New York kunnen lopen.

We gaan naar een nieuw woongebied langs de Hudson, daar staat een koperkleurig gebouw dat eigenlijk een kunstwerk is in de vorm van een honingraat en daar mag je in, het heet The Vessel. We zijn wat vroeg dus het is nog niet open, er zit een nieuwe shopping mall naast, dus kijken we daar even binnen. Kunnen we meteen aan de koude wind ontsnappen want het waait erg hard en in vergelijking met gisteren is het ook veel kouder.

In de mall naast winkels ook een kunstwand waar je zelf iets kan maken. Het zijn van die platte glitter kralen die een andere kleur krijgen als je er tegenin wrijft. We maken een vis en een konijn, best lastig maar heel leuk. Vooral veel volwassenen leven zich uit op de muur. Je kunst hangt echter niet lang, als iemand anders langs loopt, kan hij zo je werkje weer uitwrijven en zelf iets maken. Beetje jammer dat mijn vis maar enkele minuten heeft gehangen, Edwins konijn houdt het langer vol.

We mogen om 10 uur naar The Vessel. In het open gebouw zijn allemaal trappen die naar verschillende loopbruggen leiden, ze hebben bepaalde vormen waardoor het lijkt alsof je in een Escher schilderij loopt. Leuk om foto’s van te maken en ook helemaal naar boven te klimmen, mooi uitzicht ook. We dwalen wat rond, en gaan dan weer naar beneden.

We lopen de High Line op, een langgerekt stadspark gebouwd op een oude spoorlijn. De rails ligt er nog en verder zijn er veel struiken geplaatst. Een mooie wandeling op hoogte en dwars door Chelsea en het Meatpacking District. Aan het einde gaan we naar beneden en lopen we door deze 2 wijken. Oude pakhuizen zijn omgebouwd tot woonhuizen en dure winkels.

We bekijken de Starbucks waar ze hun koffiebonen branden, en bezoeken de Chelsea Market waar vooral eetgelegenheden in zitten. We lopen verder door de rustige wijk naar Penn Station. Daar halen we een picknick: cupcakes van Magnolia (de lekkerste die er zijn) en een sandwich bij Pret a Manger. Daarook alvast wat zout en suiker zakjes gejat die we volgende week in de camper kunnen gebruiken.

We lopen naar Bryant Park waar het enorm druk blijkt te zijn, overal mensen aan de picknick. We hebben mazzel als er net een tafeltje vrij komt. De lunch smaakt goed en we blijven even zitten mensen kijken, of loerders die graag een tafeltje willen en blijven dralen in de buurt van mensen waarvan zij denken dat ze zo weg gaan. Opvallend ook dat sommige mensen al hun spullen achter laten bij de tafel en ergens een foto van gaan maken. Kan blijkbaar ook gewoon want niemand kijkt er verder naar om.

Na de lunch lopen we naar de bibliotheek om de hoek, met de stenen leeuwen voor de deur. Binnen lopen veel toeristen want het is een oud gebouw met mooie plafonds en oude boekenkasten, wij maken ook een kort rondje. Verder gelopen naar Grand Central Station, gewoon om even binnen in de grote hal te kijken en de winkel te bezoeken. Vanaf daar naar 5th Avenue en Rockefeller centre. In de NBC store gekeken, ongelooflijk dat ze daar nog steeds souvenirs van Friends verkopen, de serie is al zo lang geleden gestopt.

We maken nog een kort rondje over Times Square en gaan dan terug naar het hotel om de koffers op te halen. We nemen een taxi naar Penn Station, wel lastig om de koffers erin te krijgen, eentje moet op de voorbank. Het is een gammele taxi, in de kofferbak zit van alles los en ook aan de zijkant van de achterbank, maar ach we komen op onze bestemming. Vanaf Penn Station de trein naar luchthaven Newark genomen. Eerst nog trappen af met zware koffers, niet fijn, een jongen biedt me aan om te helpen, ik had bijna ja gezegd maar toch maar zelf gedaan.

De trein krijgt oponthoud doordat er een medisch noodgeval in een andere coupe is. Er wordt een oproep gedaan of er verpleegsters of dokters kunnen helpen. Ook nu weer apart dat de vrouw tegenover ons gaat helpen en haar koffer onbeheerd achter laat. Op het volgende station wordt de persoon uit de trein gehaald en gaan wij verder vlot door naar de luchthaven.

Daar nog wat akkefietjes met mensen. Bij het afgeven van de koffers een groep Mexicanen met veel koffers achter ons in de rij. Als we van een medewerker mee mogen naar een andere balie dringt 1 van hun voor en vraagt vervolgens of we de rest er ook even langs kunnen laten. Mooi niet, ik heb haar uitgelegd dat ik echt niet de hele familie met wel 10 koffers voor ga laten. Was ze niet blij mee, dus proberen ze toch voor te komen, maar als ze aan de beurt zijn hebben ze hun papieren niet gereed dus mogen anderen erlangs, net goed.

Bij de security check een Joodse meneer die bij de shuttle ook al voordrong die nu ook hier probeert voor mij te komen. Ook deze meneer er maar netjes op gewezen dat er 1 rij is, meneer kijkt of ik lucht ben. Maar voor gaat hij niet, grappig dat ook deze man weer het deksel op zijn neus krijgt als hij zijn handbagage er uit gepikt wordt voor nadere controle, karma?

We eten hamburgers bij een diner, ik weet niet wat mensen op deze luchthaven hebben, maar de vrouw naast ons haalt de rugtas niet weg die tegen mijn stoel staat, ik wil toch echt zitten dus trek de stoel maar weg. Rugtas valt om, een geïrriteerde blik van mevrouw, maar ze zoekt het maar uit.

Uiteindelijk gaan we dan toch het vliegtuig in, 2 kleine kinderen en 1 baby in de rij voor ons, dus dat wordt vast gezellig. De man naast mij blijft maar stiekem bellen, terwijl dat allang niet meer mag. Telkens zijn telefoon verstoppen als er een stewardess langs loopt. Tja beetje kinderachtig.

De vlucht verloopt verder vlot, de kids voor ons zijn stil. Alleen wat turbulentie onderweg, en vlak voor het landen ook flink, de piloot had al gewaarschuwd, de stewardessen moesten eerder gaan zitten, dus we waren voorbereid, maar is niet fijn voor het landen. Verder ging het vlot, we waren binnen een half uur vanuit het vliegtuig in Tuscany Suites waar we logeren, koffers snel en taxi snel, goed geregeld.

Morgen gaan we in Las Vegas op pad en allebei een show bekijken.

Chantal

Dick van der Zwan

Leuk om het allemaal te volgen. Zeker dadelijk in La Vegas waar wij 2 jaar geleden ook zijn geweest. Zullen wel locaties herkennen. Veel plezier!