Konijn.reismee.nl

Eerst dag in een mega druk New York

Vandaag begint onze reis naar Amerika. We vliegen naar New York, blijven daar een paar dagen en vliegen dan naar Las Vegas. Daar blijven we een paar dagen, en gaan we ook met een camper door nationale parken rijden.

Vanmorgen begon heel vroeg, de wekker om 5 uur. Niet veel geslapen ook omdat er om 2 uur een brandweerwagen met zwaailicht en sirene door de straat reed, reden onbekend. Naar Schiphol gaat het vlot en de vlucht zelf ook, met lekkere chocolade muffins bij het eten. Boven Amerika mooi uitzicht gehad op het groene bosgebied en uiteindelijk op de stad zelf ook, is heel mooi van bovenaf.

Bij de douane is het even lang wachten, maar daarna verloopt het vlot met de shuttle en de trein naar Penn Station. De treinrit maken we wel samen in dezelfde trein, maar in allebei een andere wagon. Het is heel druk en Edwin stapt in een wagon, ik pas daar denk ik niet in, dus loop ik maar door naar een andere deur. Volgepropt gestaan bij de deuren, en er van uit gegaan dat Edwin gewoon in zijn wagon is gebleven. Wat zo blijkt te zijn. Wel blij als we eruit kunnen was een beetje warm binnen. We gaan met de metro naar het Skyline hotel om de koffers af te zetten, is geen doen met de drukte in de stad en de trappen van de metro.

We mogen de kamer gelukkig al in, mooie ruime kamer met uitzicht op de wolkenkrabbers rond Times Square, ook het Empire State Building kunnen we zien. We kleden gauw om en gaan op pad, eerst bij de Pret a Manger een broodje gehaald. Toen om de hoek bij een food market terecht gekomen. De hele straat is afgezet en er staan lange rijen met eetkraampjes. Er is van alles op eetgebied te koop en ook wat te proeven zoals popcorn, en hete chili sausjes. Volgens Edwin erg heet, dus gelukkig heb ik overgeslagen. Er is een klein podium waarop een man trompet speelt, de openingstune van Game of Thrones, om alvast in de stemming te komen voor de laatste aflevering morgen.

Vanaf de markt is het een kort stukje naar Central Park, erg druk daar vanwege het mooie weer. We hebben een kleine wandeling gemaakt en toe  over 5th Avenue gelopen, niet echt gewinkeld zoals de meeste mensen hier. Wel rond gekeken in de Lego winkel, de Nintendo winkel en FAO Schwartz, de speelgoedwinkel die in kleine versie weer terug is in de stad. Verder gewandeld naar Times Square, heel erg druk, we vermijden de winkels vanwege de drukte, er staan ook veel rijen voor theaters en een winkel.

Verderop is de straat afgezet, veel brandweer op de been. Er blijkt een digitaal reclamescherm in de brand gevlogen te zijn. Dat is inmiddels uit, maar de troep wordt nog opgeruimd. We lopen er langs en gaan bij Five Guys hamburgers eten, erg lekker. Na het eten wat door de buurt gewandeld, maar overal opstopping door drukte van groepen mensen.

We lopen weer naar het hotel en hebben even op de kamer gezeten, en de lobby voor de Wifi, waar Scandinaviers de uitslag van het songfestival zitten te kijken, krijgen we half mee maar pas de volgende dag horen we dat Nederland gewonnen heeft, nooit gedacht.

Erg laat gaan we het niet maken, het was een lange dag met weinig slaap, morgen gaan we na het ontbijt los van elkaar op pad, ieder onze eigen dingetjes doen. Het is erg leuk om weer in deze stad te zijn.

Chantal

Martijn

Dit misschien?

Dick van der Zwan

Lekker genieten weer. No mooie reis voor de boeg. Veel plezier!