Konijn.reismee.nl

Eerst dagen in Martnique

Woensdag

We zijn vroeg wakker, wel lekker geslapen in ons appartement. Je krijgt de oerwoudgeluiden er gratis bij want zodra het donker wordt beginnen er allerlei insecten en vogels geluid te maken. Ontbeten op ons balkon, daarna een beetje geluierd. Later op de ochtend met de auto naar het zuiden vertrokken. Via de snelweg en dan langs de kust gereden. Hier en daar een stop gemaakt. Het eerste strand is vrij smal, maar wel veel palmbomen en een helder blauwe zee, precies zoals je verwacht hier.

We rijden verder en komen bij een grotere plaats aan, Marin. Daar ligt het vol zeiljachten. We vinden een parkeerplaats, gratis nog wel. Ook hier een klein strand, en daarachter wat kleine huisjes in vrolijke kleuren met souvenirwinkels. We halen handdoeken voor het strand en gaan bij een bakker langs. Die heeft heel veel lekkers, dus moeilijk kiezen. We nemen een rond brood met ham en kaas, een hele hap zo voor de lunch. Bij de kleine haven gegeten, het water is zo helder dat je een grote geep kunt zien zwemmen. Er is ook een kleine markt met verse spullen en veel kruiden, die verpakkingen ze in kleine mandjes met een mix van verschillende dingen, ziet er leuk uit. Misschien nemen we het wel een keer mee.

Terug naar de auto, we rijden naar de laatste stop voor vandaag, het strand van Salines. Hier is het heel druk, uiteindelijk een parkeerplek gevonden. Via een smalle bossage kom je op het strand wat ook hier weer heel smal is. Het is echter wel heel mooi en veel palmbomen erbij, beetje bounty eiland gevoel krijg je ervan. We lopen de zee in, het water is heerlijk warm, en het is best ondiep dus je kunt heel ver lopen. Na het zien van een krab aarzel ik toch een beetje, ik wil die niet vaker tegen komen. Edwin gaat nog snorkelen en komt terecht in een school van duizenden visjes. Daarna lopen we nog wat over het strand, de zon brandt hier erg fel dus we zoeken hierna weer de schaduw op.

Bij de bakker hadden we nog een zoet hapje meegenomen, die eten we hier op. Daarna rijden we terug. We stoppen bij een supermarkt, deze is veel goedkoper als die van gisteren, kun je tenminste nog fatsoenlijk spullen kopen, al zijn er wel veel lege schappen hier. Ook gestopt bij de Intersport zodat Edwin een nieuwe snorkel kan kopen. Eenmaal terug in het appartement heeft Edwin pannenkoeken gebakken. Daarna een beetje tv gekeken.

Donderdag

Vandaag zijn we met de huurauto op pad gegaan naar de westkust van het eiland. Via de snelweg bij wat kustplaatsjes uit gekomen. Op een palmenstrand een korte stop gemaakt, lekker door de zee gelopen. Dan verder naar het noorden, veel strandjes zijn er niet, vooral kustgebied met rotsen, maar wel een mooi uitzicht. In Saint Pierre stappen we uit voor een wandeling door het dorp. Allemaal smalle straatjes met diepe goten langs de weg. Ook houten huisjes en wat souvenirwinkels waar we rond kijken. Daarna doorgereden naar Le Carbet waar de dierentuin zit. Een vriendelijke ontvangst met uitleg over de route gekregen. De tuin is erg mooi, zeer ruime verblijven en deze zijn gecombineerd met oude ruïnes van onder andere een rumfabriek.

Ze hebben ook houten loopbruggen die erg wankel zijn, dus voorzichtig over gelopen. Verder is de tuin prachtig aangekleed, ze hoeven natuurlijk ook niet echt moeite te doen want palmen, bamboe en bananenbomen groeien hier gewoon in het wild. De dieren zijn ook goed zichtbaar, het is een kleine collectie maar wel met een dwergnijlpaard en een zwarte jaguar die in het water speelt. We eten onze lunch ook in de tuin, 3 worstjes met friet en sla. Een mega portie frietjes dat wel, en het smaakt goed.

Hierna zijn we naar het strand gegaan, dat ligt gewoon langs de weg, je parkeert de auto en staat op het palmenstrand. We gaan de zee in, de kust loopt steil af dus het is meteen diep, ook een sterke stroming, dus niet te ver gegaan. Edwin gaat snorkelen, hij ziet niet veel dieren, slechts een paar vissen. We drogen op in de zon en rijden dan terug naar het appartement. Nog een stopje bij een uitkijkpunt en de lokale supermarkt.

Het avondeten bestaat uit een simpele tosti. Daarvoor hadden we een blik ananas meegenomen, waarna we er achter kwamen dat we geen blikopener hebben. Dat was creatief open maken met de kurkentrekker. Ook de tube tomatenketchup bleek tomatenpuree te zijn, het ging niet zoals gepland zullen we maar zeggen. De tosti’s waren wel lekker.

Chantal