Konijn.reismee.nl

Aankomst in Martinique

Maandag

De wacht om 12 uur ‘s nachts tot 4 uur gedaan. Dat hoefde eigenlijk niet want we zeilen niet, er is veel te weinig wind. We varen traag op de motor, met zo’n 2,5 knoop, niet heel hard dus. Het is helder, dus we kunnen de sterrenhemel goed bekijken met de melkweg en het zuiderkruis. Ook nog een klein half uurtje het roer bediend voor de laatste keer. Dat lijkt makkelijk met deze snelheid maar we varen net voorbij het eiland St. Lucia, en de wind trekt daardoor aan. Het schip op koers houden is nog lastig, maar wel genoten om nog even aan het roer te staan. Edwin doet dat ook.

Daarna gaan we met z’n tweeën tosti’s maken in de kombuis, dat is de traditie bij nachtdiensten. Edwin maakt ook dagelijks een cartoon van de dag en hangt deze in de hal. Iemand vind het leuk om er 1 over ons tosti maken te maken, heel grappig die bewaren we. Daarna gewoon wat gezeten en sterren gekeken, er is verder niets te doen. Na de wacht kunnen we nog 3 uurtjes slapen. Een snel ontbijtje om half 8, we liggen al bijna in de haven. Weer terug de hut in en even lezen. Dan horen we dat er al aangemeerd gaat worden 2 uur eerder als verwacht. We liggen naast de marineschepen.

We lunchen met z’n allen, daarna nog 1 keer geholpen met de afwas. Dan is het tijd om aan land te gaan, we krijgen onze paspoorten ook weer terug (tijdens de reis worden die aan boord bewaard) en kunnen Martinique gaan bekijken. We zijn in de stad Fort de France. Via het havengebied lopen we naar de boulevard. We komen langs de weg 2x een grote leguaan tegen, die lopen gewoon naast je op het voetpad. Jammer genoeg schrikt er 1 van ons en een fietser, hij rent de weg op en wordt meteen aangereden, zonde van dat beestje. Hij is nog niet dood, maar met het verkeer wat aan komt rijden, duurt dat niet lang. Ik kijk maar niet meer om.

We lopen verder en komen bij een parkje terecht. Daar staat een mooi oud gebouw, de bibliotheek. Verder wat eettentjes maar die zijn dicht. We lopen langs de haven daar liggen veel zeilboten en een enorm cruiseschip. Het is bloedheet en willen een koud drankje drinken op een terras maar lopen uiteindelijk de McDonald’s in voor de airco en een Wifi verbinding. Even wennen aan de Europese prijzen, alles is wel in Euro’s want het is Frans grondgebied hier. Maar op de andere eilanden was alles stukken goedkoper. De rest van de middag door het stadje gelopen, er zijn winkeltjes, oude gebouwen, pleinen en kleine parkjes. Langs de haven veel witte tentjes met souvenirs, zodat de passagiers van de cruiseboot snel kunnen shoppen. Er zijn ook houten gebouwen een soort houten souvenirmarkt. Overal komen we nog Eendrachters tegen. In de supermarkt wat snacks gekocht.

Terug gelopen via de haven en een ministrand. Ook is er een oud fort, van waaruit het eiland verdedigt werd. In een boom zit een hele grote leguaan te zonnen, heel mooi dier. Zien we normaal alleen in de dierentuin. Terug op de boot even zitten niksen op het achterdek en een beetje gebabbeld met wat mensen. Dan het laatste avondmaal. Zalm vooraf en daarna frietjes bij het eten, heerlijk. Als toetje, die we dagelijks krijgen, is er een verse slagroomtaart want er is iemand jarig. Lekker gesnoept dus. Daarna nog een drankje gedronken op het achterdek en met wat mensen zitten babbelen. Vroeg gaan slapen want afgelopen nacht was er weinig tijd om te slapen. Morgen moeten we van boord en begint het volgende deel van de vakantie.

Dinsdag

Vandaag moeten we van boord, dat betekent dat de hut leeg moet en schoon moet worden opgeleverd. We ruimen onze spullen in de koffers, gewoon rommelig want vanmiddag gaat het er weer uit in het appartement. Nog een ontbijt met zijn allen, daarna opruimen en schoonmaken. Als alles klaar is alvast gedag zeggen tegen wat mensen. We zijn de stad nog ingelopen om bij de VVV langs te gaan. We halen er wat plattegronden op. Daarna wat gedwaald door de straatjes. We komen uit op een kleine toeristenmarkt met kruiden en souvenirs. Ik koop een klein schildpadje bij een mevrouw die ze zelf maakt. Er hangt een leuke sfeer, misschien komen we hier nog eens terug.

We gaan terug naar de boot en lunchen nog een laatste keer mee. We vallen met de neus in de boter want er zijn frikandellen speciaal, jammie en zo lang geleden dat ik dat gegeten heb. En dan is dit deel van de reis ten einde, we verlaten het schip en krijgen een oorkonde mee waarop staat dat we 709 zeemijlen hebben afgelegd, oftewel 1313 kilometer. Het was een leuke ervaring, sommige dingen waren erg leuk omte doen, bijvoorbeeld het sturen van de boot. Het wachtsysteem, wat er bij hoort tot op zekere hoogte ook, al ben je wel veel bezig met wanneer je ergens moet zijn en wanneer je kan slapen of rusten en soms ook wat voor je zelf kan doen. VoorEdwin was het natuurlijk nog specialer omdat hij ook de oceaan oversteek heeft mee gemaakt. Dus hij heeft heel wat meer zeemijlen achter de rug. Nu gaan we door met het laatste deel van onze vakantie, nog 10 dagen Martinique.

We worden opgehaald door de eigenaar van ons appartement. Hij rijdt ons naar de luchthaven waar we de huurauto moeten oppikken. We krijgen een knalrode Suzuki C1 mee, dat wordt wat in de heuvels met zo’n kleine auto. Het appartement is zo gevonden, wel een heel steile weg er naar toe. De auto heeft het er moeilijk mee. Eenmaal boven kunnen we het appartement in. Heel mooi en netjes, een groot balkon en keuken om zelf te kokkerellen.

We rijden naar de supermarkt voor wat boodschappen. De prijzen zijn wel erg hoog, veel duurder ook als in Nederland. De versafdeling waar we hoopten verse groente en fruit te kunnen kopen ligt vol met overjarig fruit en de groente is duur, erg jammer. We vinden nog wel wat groente en vlees in de vriezer, dus toch een maaltijd van kip, aardappels en gemixte groente vanavond. In het appartement de koffers uitgepakt en de was gedraaid. Na het eten eens tv kijken is al een paar weken geleden. Er blijkt Netflix op te zitten, dat scheelt want anders is het Franse tv. Dus een Pirates film opgezet, leuk want van de week liepen we nog op de set rond.

Chantal

Dick van der Zwan

Alle reisverslagen gelezen en ik zie het bijna allemaal voor mij. Komt ook een beetje omdat wij een keer 3 dagen zijn meegeweest maar dan vanuit Scheveningen en ook s'nachts gezeild en tosties gemaakt en een mooie sterrenhemel. Geniet er nog even van. Groetjes Dick