Konijn.reismee.nl

Samenvatting 1e dagen op de Eendracht

Dinsdag

Ik mag de wacht vandaag een beetje overslaan, slecht geslapen en niet helemaal lekker, dus even rust pakken. Rond de middag buiten gezeten en de eerste vliegende vissen gezien. Het lijken net kleine vogeltjes die vlak boven de golven uit springen. Daarna wordt het nog leuker want er komt een klein groepje dolfijnen aan, ze springen uit het water richting de boot. Aan de andere zijde blijven ze even meezwemmen en ineens zijn ze weer vertrokken, maar dat was gaaf. Ik rust nog wat en ga dan bij de wacht op de brug zitten, beetje praten en niksen. Voor de zekerheid een zeeziekte tabletje want ik ben wat duizelig, zeker als je even binnen hebt gezeten. Na een gezellig diner, pak ik 2 uurtjes van de avondwacht mee. Weer een bijzondere sterrenhemel met de cassiopeia, de orion en de melkweg. Het sturen gaat heel goed, Edwin helpt met de aanwijzingen, we gaan erg hard wat in het donker nog steeds een bijzondere ervaring is. De topsnelheid van de dag was 11,2 knoop mooi richtgetal voor ons, we halen 10,9 als ik stuur en daar is de stuurman erg blij mee. Wel spannend als hij naast je staat mee te kijken. Maar het gaat erg goed ik heb er een handigheid in gevonden en Edwins aanwijzingen helpen goed.

Woensdag

Goed geslapen en gewend aan de deining, gelukkig niet zeeziek geworden zoals veel anderen. Met de deining aan boord lopen gaat goed qua evenwicht, al zijn er inmiddels genoeg blauwe plekken van het stoten. Gisteravond ging het in de hut bijvoorbeeld mis, ik had me niet vast toen ik naar de eetzaal wilde en toen het schip de andere kant op deinde vloog ik zo achteruit het bed op, best komisch. We ontbijten en nemen dan de ochtendwacht over. Er is niet veel te doen, veel mensen kwebbelen honderduit maar ik geniet liever van de rust en kijken naar de zee. Ik zie heel veel vliegende vissen, ze komen soms in scholen tegelijk boven springen. Opeens verschijnen ook de eerste vogels, jan van genten waarschijnlijk. Ze vliegen om de boot en soms duiken ze ineens loodrecht de zee in om vis te vangen een prachtig gezicht. Ik mag ook weer sturen, Edwin kijkt mee. De stuurman noemt ons het A-team omdat het gisteren zo goed ging. Vandaag ook, wel wennen want de wind komt van een andere kant, dus je moet even de feeling krijgen. Maar het gaat goed, ik wil eigenlijk niet stoppen. Na de thee help ik mee met het binnenhalen van de binnenstekluiver, het 2e zeil. Ik vier het touw terwijl de anderen het zeil grabbelen. De zeilklusjes zijn best leuk. Daarna niet zoveel meer gedaan, de volgende ploeg wakker gemaakt en toen gaan lunchen, na de lunch opfrissen en lekker lezen buiten. Het is erg warm in de zon gelukkig niet verbrand.

Rond 5 uur worden we geroepen, er zijn dolfijnen te zien bij de boeg. Snel erheen met de camera. Het is een grote groep dolfijnen die snel door het water richting de boot zwemt. Ze springen een beetje uit het water, super gaaf om te zien. Het duurt ongeveer 5 minuten en dan zijn ze helaas weer weg. De foto’s zijn een beetje gelukt, het ging zo snel dat het lastig fotograferen was. Dan is het etenstijd, daarna hebben we een korte dienst niet veel gedaan, wel gestuurd maar dat ging moeilijk met andere wind, de koers bleef weg lopen. Wel een mooie zonsondergang. Er gebeurde ook nog iets raars, op zee dreef een knipperlichtje, het was een klein lampje dat aan en uit ging. We konden niet zien wat het was, de bemanning werd erbij geroepen en een schijnwerper aangezet. Wat het is weten we niet maar het drijft voorbij, kan van een zwemvest zijn, maar we zijn al geen eeuwigheid een boot tegen gekomen. We horen niets er zit ook geen beweging in, dus varen we er voorbij. Vreemd moment was dat.

Donderdag

We hebben de nachtdienst vanaf 4 uur tot 8 uur. Er is een mooie sterrenhemel. Weer gestuurd, deze keer ging het makkelijker en beter als gistermiddag. Er zijn tosti’s en verder is het heerlijk zitten met de deining. Ook nog de leefruimte gesopt, daarna de zonsopgang bekeken, was niet zo heel bijzonder was wat bewolkt. Bij het ontbijt voor de volgende ploeg geholpen met klaar zetten en serveren. Na ons eigen ontbijt wat geslapen, daarna buiten gezeten in de zon met een boek. Bij de lunch gehaktbal met satesaus, het eten is hier goed.Daarna weer de zon in met een boek. Verder gebeurt er niet zoveel we doen een mini bootcamp op het voordek voor de beweging. Dan avondeten en wachten op het plan voor de avond. Er is voor het eerst weer eens land in zicht, 1 van de Caribische eilanden in de buurt. We gaan de zeilen binnen halen, ze moeten er alle 4 vanaf. Dus alle wachtteams draaien mee. Het verloopt wat chaotisch met verkeerde of verschillende instructies, maar een mooi gezicht is het wel. De boot gaat verder op de motor, en we gaan vannacht voor anker in een baai. Dat betekent dat we vannacht ook geen wachtdienst hebben, dus kunnen we heerlijk de hele nacht door slapen. Als het goed is kunnen we morgen aan land. Dat zal met een rubber bootje gaan dus het van de boot in de rubberboot belanden zal spannend worden, net als het vaartochtje daarin.

Chantal

Reacties

Reacties

Martijn

Gaaf hoor hele ervaring lijkt me het...en welkom bij de club nachtwerkers hahaha

Chantal

Dat was het zeker, met name in het totale donker varen, maar ik ga er geen hobby van maken hoor dat 's nachts werken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!