Konijn.reismee.nl

Eerste vaardag op De Eendracht

We worden om half acht gewekt, slapen gaat hier op zich wel, maar door alle geluiden en een nieuw bed toch wat rommelig geslapen. Om 8 uur is er een ontbijtbuffet met broodjes en beleg. Daarna mag iedereen doen wat hij wil. We gaan nog maar even de stad in om voor de laatste keer rond te kijken.

We lopen een eerste stukje maar zien dan een groepje in een busje, de lokale ov, daar springen we ook maar in. Voor omgerekend € 0,20 brengt deze je naar de markt. Het is een oude rammelbak, waarbij er ook zittingen kunnen worden uitgeklapt voor meer zitplek. Een beetje anders als bij ons.

In de stad lopen we over de markt, sommige dingen qua eten zijn totaal onherkenbaar. Het is veel groente, gedroogde vis en hier en daar wat huis-, tuin-, en keuken spulletjes. Boven hebben ze kleding, allemaal namaak merken. De kruidenmarkt ernaast is echt voor de locals, je mag er geen foto’s maken en er liggen allemaal ondefinieerbare dingen tegen kwaaltjes. We lopen nog wat winkels langs, waaronder 1 met souvenirs, eindelijk een magneetje gevonden voor in de souvenir kast thuis. Verder nog een art gallery bekeken, niet helemaal iets voor ons, maar wel voor 2 anderen in de groep. Dus we lopen met 2 anderen ondertussen even een shopping mall in (is een groot woord) zodat zij kunnen kijken in de gallery.

Binnen is een roltrap die zo traag gaat dat je wel 3x op en neer had kunnen gaan, verder alleen maar goedkope merkkleding, nep dus. De Rayban zonnebril voor een mede zeiler zal voor € 3,50 ook wel niet echt zijn.

We nemen een taxi terug naar de haven, in vergelijking met andere dagen betalen we nog minder, altijd verrassend wat je hier kwijt bent, maar het is nooit meer dan een paar Euro’s. Aan boord even rustig gezeten, daarna tijd voor de lunch.

In de middag krijgen we uitleg over wat basishandelingen voor het zeilen, zoals knopen en werken met een lier. We doen ook onze eerste wachtronde, dat is maar 2 uurtjes, de lange wacht van 4 uur volgt later op de dag. We werken met 3 wachtploegen die elkaar om de beurt aflossen. De werkzaamheden variëren van schoonmaken, helpen met het eten uitserveren tot sturen en werken met de zeilen. Eerst uitvaren en helpen met de werkzaamheden die daarbij horen. Voor ik het door heb zijn we onderweg, zo druk bezig dat ik niet eens in de gaten heb dat we van de kade weg varen. We varen eerst door de riviermond, tijdens het werken wel tijd om naar de kade te kijken. Laatste keer zicht op de jungle van Suriname.

Het werk is tijdens de eerste wacht een kwestie van de zeilen en touwen prepareren zodat de volgende wacht ze kan hijsen. Eten gaat ‘s avonds gezamenlijk, waarna we wat rust pakken want onze eerste wacht is om 12 uur ‘s nachts.

Als we starten gaat de boot vrij hard, even wennen. We gaan de brug op, ‘s nachts zeilen is heel bijzonder. Je ziet niets om je heen, en dendert door de golven. De vorige wacht heeft de zeilen gehesen en we gaan nu hard over het water. Ik mag ook leren sturen wat in het begin lastig is want je moet een bepaalde koers houden, wel leuk natuurlijk. De sterrenhemel is prachtig, het is hier verder natuurlijk donker op zee dus je kan alles goed zien, zoals de melkweg en het zuiderkruis. Om 4 uur zit onze wacht erop en kunnen we slapen. Een hoop geleerd vandaag.

Chantal