Konijn.reismee.nl

Dag 2 en 3 in Paramaribo

Gisteren niet zoveel gedaan, kleine wandeling gemaakt, op zoek naar een bakkerij voor broodjes, maar die is gesloten en er zit niet echt iets in de buurt. Een fatsoenlijke supermarkt is er ook niet, alleen kleine zaakjes met wat snacks. Gelukkig kun je bij het hotel wel wat te eten krijgen. De rest van de middag een beetje geluierd, lekker lezen en zo. Het is hier lekker warm in de schaduw maar in de zon brandt je snel weg. Tussendoor ook enorme hoosbuien, ben je meteen doorweekt als je dan buiten bent. Ook onder het afdakje voor het appartement is het dan niet meer droog.

Edwin arriveert rond half vijf eindelijk, veel gedoe met de immigratie en visums. Daardoor weer een hele dag kwijt, maar we zijn nu na 4,5 week wel weer lekker samen. Zijn oversteek met zeilschip De Eendracht is vlot verlopen, geen slecht weer. We hebben veel bijgepraat en een deel van de bemanning en opstappers van het zeilschip logeert hier ook, dus ‘s avonds in de bar nog wat mee gepraat.

Vanmorgen hier ontbeten, je kan hier een lekkere groente omelet krijgen. Daarna naar buiten voor een wandeling. Met Edwin erbij opeens geen last meer van de opdringerige mannetjes op straat. We lopen door de winkelstraten, af en toe een bui ontwijkend onder de overkappingen. De overdekte markt is erg druk, overal hebben ze daar plastic tassen van de Jumbo en nog wat Nederlandse winkelketens hangen. Die zitten hier niet maar de tassen zijn zeker geschonken of zo.

De groentemarkt doorgelopen, meteen aanspraak met een Surinaamse meneer die ook in Nederland woont. Ook de kruidenmarkt doorgelopen, veel onherkenbare dingen daar. We lopen door naar de waterkant, in de verte kunnen we De Eendracht zien liggen. We lopen langs het presidentiële paleis, met daarnaast een zeer lelijke Kerstboom. Dan komen we bij Fort Zeelandia, een voormalig Nederlands fort waar nu het Surinaams Museum in zit, we bezoeken het museum niet, maar kijken er wat in de omgeving rond. Er staan bijvoorbeeld ook nog oude officierswoningen. Overal komen we Eendrachters tegen, iedereen bezoekt hetzelfde.

We maken een foto bij het IloveSU logo en bezoeken een kleine palmentuin, met metershoge palmen en een grote hagedis die door de struiken kruipt. Hierna lopen we naar Cafe ‘t Vat een bekende rondhang plek voor Nederlanders in een uitgaansgebied. Ook hier voor Edwin veel bekenden van zijn reis. De lunch duurt heel lang, eerst lang wachten voor het bestellen en dan een eeuwigheid wachten op eten. Het gaat bij een andere tafel ook nog mis als de ober met eten aan komt lopen en net de wind onder het tentdoek slaat, gevolg al het regenwater zo over de ober en de borden heen.

Na het eten weer nieuwe aanloop van Eendrachters, deze keer mensen die net als ons zondag gaan varen. We lopen na een kort praatje terug richting hotel. Bij de McDonalds een ijsje gehaald. Daarna geluierd bij het zwembad. Morgen gaan een we dagtocht maken in de jungle.

Chantal