Konijn.reismee.nl

Wenen dag 2

Wenen dag 2

Heerlijk geslapen, een fijn hotel, je hoort ook geen andere gasten. Het ontbijt is een zeer uitgebreid buffet met koude salades en beleg, daarnaast ei, veel soorten broodjes en een assortiment cakejes. Daarnaast de plaatselijke lekkernij Kaiserschmarrn, een soort pannenkoekjes, maar dan luchtiger en een beetje cake achtig geprobeert. Heerlijk, net als de andere cakjes. Met een goed gevulde maag gaan we op pad, het is al meteen heet buiten. We steken de brug naar het centrum over. Daar vertrekt een boot naar Bratislava, misschien leuk voor een andere keer om daar op deze manier heen te gaan.

We nemen de metro naar de dierentuin, de kaartjesautomaat is gelukkig makkelijk te gebruiken. Het is een korte rit met de metro naar de dierentuin die ligt bij Schloss Schonbrunn ligt, oftewel het paleis voornamelijk bekend van Sissi. Door een mooie tuin lopen we naar de ingang, op de plattegrond zien we dat de tuin veel groter is als verwacht. We lopen een hele ochtend door 1 van de mooiste dierentuinen die we ooit bezocht hebben.

Een grote dierencollectie, die je vaak van heel dichtbij kunt bekijken, zoals koala’s, giraffen, nijlpaarden, Amoer panters (we zien zelfs de kleine tweeling die pas geleden geboren is) en panda’s. Er is ook een avonturenroute door een tropisch regenwoud, die gaat ook door een vleermuizengrot. Nadat Edwin het gordijn open trekt vliegt er meteen 1 naar buiten, we besluiten dit verder over te slaan, wie weet ontsnappen er meer en om ze nou om je heen te hebben vliegen.

Er is heuvelop ook een route door de boomtoppen over een houten pad, vanaf daar heb je ook een mooi uitzicht over de stad. We eten voor we weg gaan een hotdog en een langos, dat is een grote platte schijf gemaakt van deeg en aardappel, waarover knoflooksaus gaat. Smakelijk, maar gelukkig delen we er eentje want het is zwaar op de maag. We lopen vanuit de dierentuin naar het paleis door een lange laan met bomen en nette hegjes. In de verte begint het te rommelen, onweer op komst, we hopen dat het over waait.

De paleistuin is enorm, de bloemenperken zijn erg mooi, er is ook een grote Neptunus fontein met waterval. Je kunt omhoog lopen naar de Gloriette een oud gebouw, die werd gebruikt als ontbijtzaal en waar feesten werden gegeven, er is ook een uitkijkpunt. Welopen daar niet heen gezien de kans op regen en ook een beetje tijdgebrek. We gaan wel het doolhof in, we lopen door 2 labyrinthen, op zich kun je er niet echt verdwalen. In de 3e zitten wel doodlopende stukken, maar helaas begint het hard te regenen, dus moeten we schuilen.

We lopen door naar het paleis, maar gaan niet naar binnen, het gebouw zelf vinden we leuk om te zien, maar een tour lopen heeft niet echt onze interesse. Omdat het nog regent gaan we maar een gebakje eten, ze hebben hier zoveel lekker gebak, dus we moeten natuurlijk wel iets uittesten. In cafe restaurant Residenz maken ze zelf hun Apfelstrudel (je kan zelfs een tour bijwonen om dit te aanschouwen), Edwin test deze uit en hij smaakt heerlijk. Ook een aparte koffie erbij, de slagroom zit in een glaasje en je giet zelf je koffie er over heen, natuurlijk ook een succes. Chantal houdt het bij thee en Cremeschnitte, ook heerlijk.

Buiten is de zon weer doorgebroken, het is niet afgekoeld nog steeds 35 graden. Wij gaan terug naar het centrum met de metro. Daar lopen we naar het Hundertwasserhaus, een kleurrijk appartementencomplex met gekke vormen, erg toeristisch is het daar tegenover gelegen Hunderwasser Village met toeristenwinkels.

Hierna lopen we terug naar het station voor de trein naar de luchthaven, want we vliegen vanavond weer naar huis. Op het station nog inkopen gedaan in de Manner winkel, bekend van de wafel-hazelnoot koekjes.

Op de luchthaven eten we een heerlijke hamburger met frietjes. Het is er druk, veel teams en fans van de MotoGP komen vanuit Brno na de wedstrijd via deze luchthaven terug vliegen. In ons vliegtuig zitten ook nog een Nederlandse Beach volleyballer. Er was een groot toernooi in de stad. Wij zitten weer lekker voorin op rij 5. Nog een mooi uitzicht vanuit het vliegtuig, en dan zit de korte weekendtrip erop. Wenen was superleuk om te bezoeken, moeten we zeker nog een keer doen, maar dan langer, want we hebben niet alles kunnen zien in deze korte tijd.

Chantal en Edwin