Konijn.reismee.nl

Wenen dag 1

Wenen dag1

Een zeer vroeg begin van de dag, de wekker gaat om 3.15 uur. Op naar Schiphol, we kunnen lekker dichtbij parkeren dus niet met de irritante bus mee vanaf de parking. Het is al druk, maar bij de controle gaat het snel. We hebben een upgrade gedaan, waardoor we in de lounge van de KLM mogen zitten en ontbijten. Er staat een buffet met erg veel keuze, ei, pannenkoeken, broodjes, koekjes en donuts er is van alles te krijgen. We mogen ook nog eens via de priority lane aan boord gaan, voor ons staat DJ Rob Gee, kennen wij niet maar vinden we uit via Google. We zitten op rij 2, leuk eens een keer luxe te doen, want je krijgt ook daar weer een uitgebreid ontbijt met yoghurt, fruit, kaasjes en brood.

Om 8.45 uur landen we in Wenen, snel omkleden in iets luchtigers want het is hier erg warm, de temperatuur zal naar de 35 graden gaan. Met de CAT trein een snelle verbinding van 16 minuten naar de binnenstad. We kopen meteen water, maar helaas niet goed want is met bubbels, niet zo lekker. We lopen door een stadspark naar het Opera gebouw, opvallend veel slapers in het park, niet duidelijk of het allemaal zwervers zijn of toeristen die uitgeteld zijn.

Voor € 9,- kun je in het Opera gebouw een rondleiding krijgen, in wel 6 talen. Wij kiezen voor Duits, want daar staan de minste mensen, dus is het tijdens de tour lekker rustig en kun je makkelijker foto’s nemen. We kunnen het Duits ook aardig volgen. We komen achter de schermen van het podium, de hal met grote trappen en natuurlijk de zaal zelf, alles heel mooi om te zien. Veel info gekregen over hoe het er aan toe gaat, zo verbouwen ze per show de zaal, en bij het debutantenbal wordt er zelfs een hele dansvloer aangelegd.

Na de tour gaan we naar de overkant waar Hotel Sacher zit, daar kun je terecht voor de enige echte Sachtertorte. Het is heel chique binnen, de taart smaakt goed, is van chocola en een dun laagje abrikozenjam, daarbij krijg je slagroom (zonder suiker). Duurste taartje ooit, maar wel lekker en een leuke beleving.

We lopen door een brede winkelstraat, er is hier veel autovrij gemaakt dat maakt het gezelliger. We bezoeken de Swarovski winkel en dwalen langs de grote dom, het Sisi-museum en het museumkwartier met vele grote oude gebouwen. Wenen is een heerlijke stad om te lopen, ondanks de warmte en het is vrij rustig. Op het plein voor het stadhuis is een filmfestival met vele eettentjes opgebouwd, die slaan we over, eerst naar het hotel even afkoelen. Onderweg kan dat trouwens ook, want overal zijn waterpunten waar je gratis je flesje met koud water kunt bijvullen.

We logeren in Hotel Das Capri, een zeer ruime kamer met balkon. Het ligt om de hoek van het Prater park waar we na een korte rustpauze heen lopen. Eerst met de gratis kaart naar Madam Tussauds, veel gedoe bij de kassa gaat niet snel. Binnen is het beetje gedateerd, vooral veel oude beelden, binnen een kwartiertje weer buiten, maar we wilden er dan ook snel doorheen.

We willen namelijk schnitzel gaan eten, we kiezen een terrasje uit en krijgen bij de schnitzel (2 per persoon is blijkbaar gebruikelijk) patat en een salade, smaakt allemaal heerlijk. In het park bekijken we wat attracties het is druk veel vrijgezellenfeestjes ook. We doen 2 achtbanen, je betaalt per attractie dus kijk je naar wat je echt wil doen. Beide achtbanen zijn heel leuk, alleen de baan met 5 loopings heeft irritante beugels over de schouders die gedurende de rit steeds strakker gaan, waardoor het behoorlijk pijnlijk is aan de schouders.

Natuurlijk gaan we ook in het oude reuzenrad, lang wachten en de rit is niet zo bijzonder, maar het is meer iets wat je daar een keertje gedaan moet hebben. We lopen via het station naar het hotel, daar is 1 winkel open en in complete chaos teveel mensen die snel iets willen hebben, veel irritatie dus snel weg daar. Naast ons hotel zit een Italiaans restaurant met een ijsbalie. We nemen een lekker ijsje mee het hotel in. Morgen nog een hele dag, met onder andere een bezoek aan de dierentuin.

Chantal en Edwin