Konijn.reismee.nl

Tejeda en rit door de bergen

Het is alweer vrijdag, de week vliegt voorbij. Vandaag hebben we een lange tocht met de auto gemaakt. Vanaf Maspalomas rijdt je de bergen in. Bij een eerste uitkijkpunt kun je over het berglandschap en in de verte het strand uitkijken. Op zich leuk, maar jammer dat er een meneer heel irritant op een klein draaiorgel zit te spelen, gauw weer op pad dus.

We rijden door naar San Bartolome, onderweg nog wat mooie uitzichtpunten en dorpjes. De weg is hier en daar erg smal. Op 1 punt moet een touringcar achteruit steken omdat er een vrachtwagen langs moet, dat kan net. Verder heel veel haarspeldbochten met flink hoogteverschil, zeker mooi om hier te rijden.

San Bartolome is niet veel meer als een straat met wat huisjes, dus stoppen we er niet en gaan we door naar Roque Nublo. Daar stappen we uit en volgen we een wandelpad richting deze rots. Het landschap is verandert in een soort dennenbos. In het begin is er nog een makkelijk pad te volgen, maar al gauw moet je klimmen via kiezelpaden en rotsen. Dat is op sommige stukken best lastig en een beetje spannend. We gaan niet helemaal door naar boven want dat kost nog flink wat tijd, dus als we genoeg gewandeld en geklauterd hebben, dalen we weer af naar de parkeerplaats. Op het lastigste steile rotswerk is een vrouw heel handig haar kind aan het laten klauteren naar de zijkant. Niemand kan er meer langs. Als ze door heeft dat we staan te wachten, zegt ze o moest u er langs. Nee we vinden het leuk om zo te staan nou goed.

Eenmaal beneden gaan we door naar Tejeda. In de bergen daar naar toe is ongeveer 2 maanden terug nog een bosbrand geweest. We komen door een zeer groot stuk wat totaal is afgebrand. Als we uitstappen ruik je ook nog een zware brandlucht, overal zwart geblakerde bomen en stukken land zonder begroeiing. Wat huizen en cafe’s zijn bespaard gebleven, maar niet allemaal. Bijzonder om dit gebied zo te zien, de omvang van de brand is enorm geweest.

We stoppen even later bij Cruz de Teheda. Toeristische kraampjes langs de weg, en een man met een ezel voor een kleine vergoeding mag je met de ezel op de foto, Edwin heeft de meneer gesponsord. Daarna volgt Tejeda, het is inmiddels bloedheet zo midden op de dag. Daar weer mooi uitzicht over de omgeving. Er zit ook een bakkerij die zeer populair is bij toeristen vanwege de allerhande soorten amandelwaren die ze er hebben. De koeken smaken in ieder geval goed.

Op weg naar de auto loopt er een schattig hondje achter ons aan. Die blijft schattig totdat je hem wil aanhalen, dan volgt er een hoop geblaf en gegrom, toch geen schattig hondje. We rijden westwaarts, de auto maakt soms een heel vervelend geluid. Bij de remschijf rechtsvoor lijkt iets vast te zitten, we zien ook dat die niet helemaal glad meer is, misschien zit er iets tussen. De remmen werken wel, dus we kunnen gewoon verder.

De omgeving is de rest van de rit echt heel mooi, veel bergen over gereden en afgedaald via heel smalle wegen met veel haarspeldbochten. Goed opletten op tegenliggers. Bij een uitkijkpunt met een klein molentje kun je ook een dam zien liggen. Later beneden is er nog 1, alles is drooggevallen hier, en je kunt er onderlangs rijden, dan sta je ineens voor een zeer hoge muur, de dam.

We komen voordat we bij de snelweg zijn nog langs een cactustuin, ze beloven dat daar de grootste cactus ter wereld staat. Omdat we even uit de auto willen gaan we erheen, maar daar hebben we toch wat spijt van. De boel is behoorlijk vervallen en slecht onderhouden. Je kan inderdaad een heleboel cactussen bekijken, de grootste dat weten we niet er staat nergens een bordje en om nou te zeggen dat we de grootste kunnen aanwijzen? Het park is een beetje zonde van de tijd en het entreegeld weinig te zien, slecht onderhouden paden en planten, hadden we beter kunnen overslaan.

Op de laatste berg voor de snelweg zitten veel mensen bij hun auto’s te wachten, op bordjes kunnen we net niet lezen wat er gaat gebeuren, maar later op internet gezien dat er een rally van oude auto’s voorbij komt. Mensen gingen daar uren op zitten wachten.

Wij niet, terug bij het hotel meteen afgekoeld in het zwembad, heerlijk na zo’n warme en lange rit. In de zon opgedroogd, daarna gaan eten op de boulevard bij een tentje met zeer foute muziek en een beetje overdreven ober die bij elk ding dat je besteld doet alsof je de beste keuze van de kaart hebt gemaakt, zelfs bij de Fanta. Nou ja vrolijk was het wel, de hamburger en kipburger smaakten prima. Daarna onderweg naar het resort nog een ijsje gegeten.

Chantal en Edwin