Konijn.reismee.nl

Gran Canaria: Soria en Puerto de Mogan

Vanmorgen heeft Edwin weer een rondje hardgelopen. Daarna hebben we ontbeten op ons terras wat broodjes en ei. Met de auto zijn we vervolgens op pad gegaan en de bergen in gereden. Er loopt een mooie route bergop naar een dam. Onderweg veel fietsers die de klim willen maken. Het is een mooie route, doet een beetje aan Amerika denken met de grote rotspartijen en bergen om ons heen. De weg slalomt naar boven, soms is het erg smal, dus goed opletten met tegenliggers.

Als we bij de dam in Soria zijn parkeren we de auto, en dan kun je te voet naar de dam. Er is verder niemand dus lopen we in totale stilte, heerlijk. Over de dam zelf kun je ook lopen, naast je zie je wel een hele steile diepte, en een trap die je (gelukkig) niet af mag. Er staat slechts een klein beetje water aan de ene kant van de dam, dus veel hoeft er niet re worden tegen gehouden.

Via een klein trapje kom je aan de andere kant van de dam. Daar volgen we een smal gravelpad naar beneden over een richel van de berg. Beetje spannend soms met de diepte naast je en onhandige rotsen, maar het uitzicht maakt alles goed. Het pad loopt dood bij een huis, lekker verlaten wonen zo. Hetzelfde pad zijn we weer terug gelopen, vanaf de dam weer naar boven gelopen en geëindigd bij restaurant Casa Fernando. Een bekend stopplaats voor met name de fietsers nadat ze de zware weg omhoog hebben afgelegd. Omdat wij het ook wel warm hebben gekregen van de wandeling in de volle zon, nemen we ook een koel drankje op het terras. Er scharrelt daar een vies hondje rond, ziet er niet uit, plast overal tegenaan en drinkt zo de plas van een andere hond op, gratis entertainment van hem dus.

We rijden een andere route terug die voert nog verder omhoog. Deze weg is niet zo mooi aangelegd, veel smaller en met scheuren in het asfalt. Hier is ook geen vangrails en diepte naast ons is soms erg intimiderend. Het uitzicht blijft erg mooi omdat je ver de vallei in kan kijken. Boven gaat de weg ineens over in een mooie asfalt weg. Dat rijdt een stuk makkelijker. De weg heeft heel veel steile haarspeldbochten naar beneden. Je kan dus al meters hoog zien waar he uiteindelijk gaat rijden. We stoppen af en toe om het uitzicht te bekijken.

Eenmaal beneden na een zeer mooie rit rijden we naar de kust, we gaan kijken in het plaatsje Puerto de Mogan. We parkeren wat ver weg, maar dat blijkt een goede keuze want dichterbij het strand en de haven is het druk. Het plaatsje is heel mooi met ouderwets ogende witte huisjes en daartussen struiken met kleurrijke bloemen. Bij de haven is het heel toeristisch met restaurants en winkeltjes. Het strand is klein, iedereen ligt hutje mutje en dicht op de boulevard, precies zoals je je een toeristische badplaats voor stelt.

Op een bruggetje naar de haven wordt balletje balletje gespeeld, natuurlijk wint er nooit iemand en wij doen er zeker niet aan mee, maar van een afstandje observeren hoe ze mensen kunnen overhalen mee te doen was ook vermakelijk. Je kon precies zien wie erbij hoorden en dus nep meespeelden. Toen een toerist werd overgehaald om geld in te zetten zei iemand die langs liep er wat van. Die werd meteen aangesproken door 1 van de mensen die erbij hoorden, want ze houden er niet van als je hun spelletje verpest. In de tijd dat wij kijken is het ze gelukt 2 mensen geld afhandig te maken, stom dat mensen er nog steeds in trappen.

Verder was het plaatsje heel leuk om te bezoeken ondanks het grote toeristische gebeuren. Eenmaal terug lopend naar de auto hebben we besloten terug te gaan naar het resort. Het is bloedheet en een plons in het zwembad lonkt om af te koelen. De andere kustplaatsen die we wilden bezoeken bewaren we voor een andere keer.

Het zwembad is inderdaad heerlijk koel, nog een beetje genikst voordat we nog een klein tourtje maakten naar de kust. Voordat we op pad gingen, viel Chantal nog zowat van de trap in het huisje, zo onhandig. Grote teen een beetje gekneusd waarschijnlijk. Dus alleen met de auto wat gereden en kort bij een boulevard en strand gekeken. Nog wat boodschappen gedaan en daarna in het huisje gegeten. We hadden een tortilla gehaald en wat gehaktballetjes in saus, smaakte goed. Als toetje een chocolade ijsje gehaald bij het winkeltje van het resort.

Morgen waarschijnlijk vroeg de zandduinen in wandelen, is wel leuk om nog eens samen te bekijken, en daarna zien we wel weer.

Chantal en Edwin