Konijn.reismee.nl

Pitwalk in Monza

Vandaag het eerste circuit bezoek dagje. Ontbijt is bij het hotel inbegrepen, er zitten ook wat mensen van het Williams team te ontbijten. Het is een ontbijtbuffet met van alles, maar geen normaal brood, wel lekkere taart en cake. Ook roerei, maar daar scheppen ze hier vocht over, beetje ranzig. We lopen daarna naar het station, en met trein is het slechts 5 minuten naar Monza. Vanaf daar nog een uurtje lopen door de stad en het park om bij het circuit te komen.

Dit jaar hebben ze alles wat anders aangepakt. Zo is er voor het eerst controle van tassen, en wat mag er niet mee, de doppen van je flessen. Lekker irritant want we hebben beiden 3 halve liter flesjes mee. Daar loop je dan onhandig mee. Gelukkig vinden ze niet alle flesjes in onze tassen, maar nu moeten we deze flessen wel snel leegdrinken of voorzichtig in de zijvakken doen en dan hopen niet te morsen. We gaan alvast bedenken hoe we dit de komende dagen gaan doen.

Op het circuit is men nog bezig met de opbouw van de Fan Village. Ziet er mooier uit als andere jaren, meer banners, meer activiteiten en een kunstgrasmat zodat we niet over het stoffige of modderige pad hoeven te lopen. We zijn naar de hoofdtribune gegaan, even kijken waar we de komende dagen zitten. We zien ook meteen een persmomentje. Perez en Ocon moeten wat heen en weer fietsen en poseren voor de camera’s om zogenaamd hun ruzie bij te leggen.

Daarna komen er 2 Formule 1 2-zitters langs, heerlijk geluid. We blijven een tijdje picknicken op de tribune, er is altijd wel wat te zien in de pitstraat dus de tijd gaat snel. We lopen daarna door de tunnel onder het circuit door naar de andere kant. Even bij de winkels gekeken, de winkel met de mini modelauto’s is altijd leuk. Ze hebben wat kleine autootjes voor zachte prijsjes. Er gaat dus wel een souvenirtje mee naar huis. Er staan al veel mensen in de rij voor de pitwalk van vanmiddag. Wij besluiten het deze keer eens rustig aan te pakken, de kans dat we vooraan bij ee topteam komen is toch klein en we willen niet uren in de rij staan. We gaan dus later aansluiten en dan op het gemak door de pitstraat lopen langs de kleinere teams.

Er zijn nog wat tribunes open, dus kijken we bij Ascari naar de chicane. De Safety Cars rijden net hun testrondjes, is er ook nog wat actie. Hierna lopen we naar de wachtrij voor de pitwalk, er zit wat loop in de rij, dus we besluiten aan te sluiten. Het is nog iets meer dan een uur wachten, dus dat is te doen. Voor het eerst moet je tussen dranghekken door lopen, iets meer georganiseerd dus als andere jaren. Wij kunnen net mee met de 1e groep doordat we langs de zijkant nog langs de security kunnen glippen die daar net niet aansluit. Dan begint het wachten, en eindelijk het open gaan van de deuren. Vervolgens wordt het duw en trekwerk, wij blijven telkens aan de zijkant, loopt sneller.

Eenmaal in de pitstraat is het al flink druk. Wij lopen op het gemak langs de teams van Haas, Sauber, Renault en Torro Rosso. Overal foto’s maken, en gewoon een beetje kijken. Bij McLaren is het al erg druk, dus lopen we door naar Williams waar we vooraan het hek belanden. Het was niet helemaal de bedoeling om hier te gaan staan, niet echt onze favoriete coureurs ook, maar we kunnen ook niet meer verder. Achter ons loopt het helemaal vast mensen klimmen ook overal op om iets te kunnen zien. Nog nooit zo’n drukke pitwalk gehad.

We blijven dus waar we zijn. De coureurs Massa en Stroll komen handtekeningen zetten. Daarna zien we Perez hetzelfde bij Force India doen. Vandoorne komt bij McLaren naar buiten maar loopt zo ver door dat hij voor onze neus beland. Neemt ook rustig de tijd voor iedereen. Alonso komt even later naar buiten, maar blijft ver weg van ons. Voordat hij weer weg gaat klimt hij voor een selfie op het dranghek, lekker wankel. We zien ook diverse tv-ploegen aan het werk, onder ander Channel 4.

Daarna is het tijd voor het oefenen van de pitstops. Die van McLaren kunnen we van heel dichtbij bekijken. Veel coureurs zijn al buiten geweest, dus er komt weer wat loopruimte vrij. Wij gaan dus op het gemak door naar de grotere teams. Dat kan echter niet te langzaam want de pitstraat wordt door security langzaam leeg geveegd. De truc is dus om er telkens voor te zorgen dat er een paar rijen mensen tussen jou en de beveiliging is. Dan kun je langs het hek blijven lopen en bij elk team nog even kijken en foto’s nemen. Die truc werkt heel goed. Bij Ferrari zijn ze nog pitstops aan het oefenen, dat wil iedereen zien. Gelukkig lukt het ons om bij het hek vooraan te komen. Snel foto’s en filmpjes maken. Er is een beveiliger die snapt dat iedereen dat even wil doen, dus hij werkt wat minder hard door als zijn collega’s.

Hierna moeten we toch echt de pitstraat uit. Er is ondertussen op het circuit voor de hoofdtribune een mini kartbaan neergezet. Net als vorig jaar met het voetbal gaat er een wedstrijd plaats tussen F1 coureurs en oud-voetballers, die wij dan weer niet zo goed kennen. We gaan dus naar de hoofdtribune waar we Perez, Ocon, Coulthard, Verstappen en Ricciardo zien racen tegen de voetballers. Die laatsten kunnen er niet zoveel van, en worden eigenlijk snel voorbij gereden en dan weer voorbij gelaten om vlak voor de finish weer ingehaald te worden, erg vermakelijk.

Als het evenement klaar is, wordt het tijd om terug naar het hotel te gaan, we moeten immers nog een tijdje reizen. De wandeling verloopt vrij vlot, we maken een tussenstop bij McDonalds voor een burgertje, daarna met de trein terug naar het hotel. Morgen de vrije trainingen bekijken. Ze hebben een beetje regen voorspeld helaas, even kijken waar we dus gaan zitten.

Chantal