Konijn.reismee.nl

Racedag in Montreal

Vandaag eindelijk eens een beetje later wakker geworden, we hoeven ook niet vroeg weg dus Edwin heeft tijd om een rondje langs de waterkant te rennen. Daarna naar het ontbijt, erg druk met race fans. Voor de laatste keer nemen we de metro voor een halte naar het circuit. Het is weer lekker druk, maar doordat alles goed geregeld is past er een grote hoeveelheid mensen in de metro. Bij het circuit is het ook druk, maar tassen- en kaartcontrole verloopt vlot.

Op weg naar het circuit moeten we dagelijks via een brug de weg oversteken en daarna via een lange brug het water oversteken. De weg die hier langs loopt blijkt ook de enige weg naar het circuit, dus vanmorgen kwamen toevallig net de oude auto's aan waarmee de coureurs vooraf over het circuit worden gereden. Daarna kregen we door dat de coureurs ook rond dit tijdstip arriveren. Bij de toegangsweg dus een tijdje staan kijken en Stroll, Ericsson, Kvyatt, Palmer, Alonso en Massa zien arriveren. De laatste stop zelfs even om flink te toeteren naar een paar fans die een apart uitgedoste Williams outfit aan hebben. Ook Jean Todt en Chase Carey nog voorbij zien komen.

Ondertussen is de race met oude F1 auto's uit de jaren 70 en 80 bezig. Op het lange rechte stuk op weg naar de hairpin kun je ze door het hek voorbij zien scheuren op volle snelheid. Voor oude auto's gaat dat nog echt hard. We zijn verder door het park gelopen richting casino. Daar kun je ook een heel stuk naast het circuit lopen. De Porsches van de volgende raceklasse komen ook weer lekker hard voorbij gescheurd. We gluren nog even naar de pitstraat aan de overkant van het hek. Daarna door naar onze tribune. Voordat we daar gaan zitten voor de rijdersparade blijven we even in de schaduw zitten. We zijn door de afgelopen dagen al flink verbrand en nu waait het ook nog eens heel hard, dus verdere schade is gegarandeerd.

Boven op de tribune lijkt het wel of je in een keiharde föhn wind terecht komt. Petten waaien af en je moet alles goed vasthouden. De bewolking neemt wel toe, dus het is gelukkig even minder warm. De rijderparade start om half 1 vanaf de startgrid. Alle coureurs worden rond gereden in oude auto's dus je kan ze allemaal goed voorbij zien komen. Bij onze tribune stoppen 5 auto's, naast een kort interview schieten Stroll, Grosjean en Ocon met special t-shirt kanonnen t-shirts en petten het publiek in. Dat is best moeilijk met de harde wind. Edwin staat beneden bij het hek te kijken en heeft bijna een pet te pakken. Intussen zijn Raikkonen en Alonso aan het woord voor een interview. Alonso plukt ook wat gras om vervolgens op de baan in de lucht te gooien om te constateren dat het hard waait, ziet er wel grappig uit.

Na een paar minuten gaan ze weer verder. De marshalls vermaken het publiek nog even met een wave. Bij een andere tribune stoppen Hamilton, Ricciardo, Vettel en Verstappen. De laatste noodgedwongen want zijn auto is stuk dus krijgt hij een lift bij Vettel in de auto. Na de parade is het even wachten tot de pitsstraat open gaat. Van de tribune gaan is er niet meer bij want het zit aardig vol en je komt dan niet meer zo makkelijk op je plek. Onze naaste buren zijn bijvoorbeeld erg laat, en duiken zowat bij ons op schoot omdat er bijna geen ruimte is om bij je plek te komen. Als iedereen zit is er sowieso geen bewegingsruimte meer mogelijk, de indeling is zo krap dat stil zitten of allemaal tegelijk opstaan de enige optie is.

Om kwart voor 2 gaan we staan voor het volkslied en een minuut stilte voor de aanslag in Londen vorige week. Na het volkslied komen er 2 straaljagers over, heerlijk geluid. Als ze voor een 2e keer over vliegen en recht omhoog gaan boven onze tribune geeft dat wat merkbare luchtverplaatsingen. De hele tribune staat te schudden, best eng net een aardbeving. Nooit geweten dat dit zo'n groot effect heeft.

De start is vervolgens heel snel voorbij, slechts een paar seconden en je weet niet waar je kijken moet. Op het scherm zien we tijdens de herhalingen eigenlijk pas hoe het gegaan is. Verstappen ligt meteen 2e tot grote verbazing van iedereen op de tribune. De crash tussen Sainz en Massa zien we op het scherm. Beetje toevallig dat Sainz donderdag met Chantal op de foto stond en Paars Konijn in de pitbox van Massa? We brengen ongeluk denk ik.

Na de safety car valt Verstappen ineens uit, precies bij ons om te hoek, erg zonde was leuk geweest om te kijken wat er van terecht was gekomen. Zijn auto wordt weg geduwd naar een plek tegenover onze tribune, in de bosjes, daarbij maken 3 marshalls een valpartij, erg knap op die korte afstand. Dat Ocon lange tijd 2e is valt goed op de tribune. Halverwege de race is het een beetje saai. Men juicht wel hard voor de inhaalacties van Stroll. Pas in de laatste rondes als de Force India's en Vettel echt dichtbij Ricciardo komen is het weer spannend. De inhaalactie van Vettel gebeurt precies voor onze tribune, erg gaaf. Chantal is dan al vanaf haar plek geklauterd tussen de mensen door naar de trap. Wel deze actie nog kunnen zien, daarna de trap afgerend naar het grote scherm beneden. Alvast klaar staan om naar het podium te rennen als de race klaar is. Daar aangekomen het laatste gedeelte van de race bekeken en jammer genoeg Alonso weer zien uitvallen. Iedereen vindt dit jammer en echt niet meer kunnen. Dat hij vervolgens de tribune op rent om de fans te bedanken was leuk en mooi om te zien. De mensen gunnen die man ook echt wat meer succes, want dit is gewoon zonde.

Hamilton wint ondertussen gemakkelijk, en met Ricciardo op het podium moet het wel leuk worden. We moeten wachten tot alle auto's in de pits zijn. De beveiliger bij een open hek zegt dat we daar niet door mogen, maar door een klein gat het circuit op moeten klauteren. De menigte is het er niet mee eens, dus met zijn allen op dat hek af en rennen maar. Volgende hek precies hetzelfde verhaal, we mogen niet via de makkelijke route, maar moeten eigenlijk allemaal klimmen op een hek en door een gat naar de baan. De menigte wint in dit geval weer, probeer ze maar eens tegen te houden in je eentje. Daarna is het rennen geblazen naar het podium, mensen met coolboxen en opklapbare stoelen zijn makkelijk in te halen. Ik heb dus een goede plek schuin voor het podium, 3 rijen mensen ervoor.

De podiumceremonie begint al snel, volksliederen, champagne en interviews. Ricciardo wordt aangemoedigd voor een shoey, en kan natuurlijk niet laten dat uit te voeren. Ziet er vies uit champagne drinken uit je zweetschoen. Toch wil Patrick Stewart die de interviews afneemt het ook proberen, bah. Voor de kijkers wel erg vermakelijk. Na afloop kun je makkelijk in de pitstraat kijken omdat de muur zo laag is, we zien verschillende tv-stations een interview houden met Toto Wolff. Niki Lauda en Damon Hill zijn er ook om voor de tv te werken. Bij Mercedes heel lang staan wachten om te zien hoe ze hun winnaarsfoto nemen. Na een uur is het zover en komen Bottas, Hamilton en het hele team te voorschijn. Hamilton wordt luid aangemoedigd en gebaart zo terug te komen, dat doet hij ook. Hij klimt in de hekken en schudt handen en deelt handtekeningen uit. Het is een compleet gekkenhuis met fans die zich naar voren gooien, echt dringen geblazen. Gelukkig kunnen we wat foto's maken. Ongelooflijk wat Hamilton altijd weer teweeg brengt zodra hij ook maar ergens tevoorschijn komt.

We maken nog wat leuke foto's op de startgrid, die gaan ze vervolgens afsluiten. Je mag ook niet meer overal komen dus de enige weg naar de uitgang is over het circuit, erg vervelend maar niet heus, hebben nog even goed van genoten. Onderweg nog wat foto's gemaakt maar er wordt al veel opgeruimd. Nog wat stukjes rubber van de baan gepulkt als souvenir en wat steentjes opgepikt. Weer een leuk aandenken. Op weg naar de metro is het nog druk, maar de terugreis verloopt vlot. Een pizzaslice en erg lekker mango ijsdrankje gehaald om de hoek van het hotel.

Jammer dat het raceweekend er alweer op zit, maar wel een mooi einde vandaag, we hebben er erg van genoten. Wel flink verbrand door de combinatie van wind en zon, maar laten we daar niet over klagen. Morgen nog een hele dag in Montreal, gaat vast een stuk rustiger verlopen.

Chantal en Edwin

Marjolein

Ik moest ook al denken bij Sainz en Massa, dat paarse konijntje is nog niet echt mascotte.

Chantal

Haha nee en ik ook niet blijkbaar

Marjolein

haha blijkbaar niet, in italië wil niemand meer op foto :(
Die marshalls was trouwens ook grappig, wat een gestuntel, op tv zag je ze maar vallen elke keer, leek wel slapstick

Chantal

Ja wel sneu iedereen lachte ze uit maar het ging ook zo dom in Italie moeten we misschien alleen bij coureurs langs gaan waar we niet zoveel mee hebben

Marjolein

Haha, inderdaad beetje zonde als ze allemaal anders in ronde 1 uitvallen. Toch maar weer bij massa langs