Konijn.reismee.nl

Racedag Abu Dhabi

Racedag vandaag, het circuit gaat pas om 12 uur open, dus we hoeven niet te haasten. Na ons vaste ontbijtje op het balkon in de auto gestapt. Eerst naar de benzinepomp, waar het onnodig lang duurt om de tank te vullen. Je mag hier namelijk niet zelf tanken, een mannetje doet dat voor je. Hij bedient 2 kanten van de pomp dus sta je lekker lang te wachten.

Eenmaal op de snelweg is het drukker als gisteren, want hier is de zondag geen vrije dag. We komen ook weer een wagentje tegen met 3 dromedarissen achterin. Bij het circuit is het nog rustig, en vandaag ook lekker warm en minder wolken als gisteren. We gaan met de bus via een rondrit om het circuit naar de ingang. Daar is het nog een half uurtje wachten tussen de andere racefans. Sky tv gebruikt deze ingang ook waardoor we Damon Hill en Johnny Herbert zien lopen.

Om 12 uur mogen wij ook naar binnen, snel door de kaartcontrole en beveiligingspoortjes. We lopen meteen door naar het binnenterrein. Om 12.20 uur komen bij de Mercedes stand de coureurs op visite. We hadden verwacht dat het al heel druk zou zijn, maar we kunnen zelfs nog vooraan het hek staan. In de brandende zon was het even wachten want de coureurs kwamen iets later.

Oververhit waren we blij dat de coureurs er 10 minuten later toch aan kwamen. Hamilton en Rosberg kwamen langs ons heen gelopen en deden een podium interview. Wat simpele vragen over de race en het seizoen. Daarna namen ze nog de tijd om handtekeningen uit te delen. Eerst Hamilton, en het is gewoon weer gelukt om allebei een handtekening te krijgen. Daarna Rosberg, ook allebei een handtekening gehad. Met hem op de foto had misschien ook nog gekund, want de man nam er de tijd voor alleen stonden wij aan het einde van de rit, en heb je ook weinig ruimte om goed met hem op de foto te kunnen. Het is niet onze favoriete coureur, dus zo heel erg was het niet. Het was al heel leuk en bijzonder om zo dichtbij de coureurs te staan, hadden we niet verwacht.

Na ons uit de kluwen mensen bevrijd te hebben, even ons ingesmeerd en water bij gedronken want het was toch wel heel warm daar. Om 13.40 uur zouden de coureurs van Force India op het podium handtekeningen komen uitdelen. Dat wilden we ook wel proberen, dus weer in de rij. Net als gisteren zei het personeel bij de wachtrij dat het waarschijnlijk nutteloos zou zijn omdat er al veel mensen stonden. Aangezien het gisteren ook goed ging bleven we toch staan.

De coureurs van Sauber waren eerst aan de beurt, de rij wachtenden was niet zo lang daar, dus iedereen kwam met gemak aan de beurt. Wij moesten nog even wachten, maar toen de coureurs van Force India kwamen hoopten we alleen maar dat iedereen snel doorliep want ze hebben maar 20 minuten. We mochten gelukkig door in de 3e groep, bij de laatste 10 mensen. Bij Hulkenberg was het drukker als bij Perez. Die laatste is ook niet onze favoriet, maar als hij er toch zit, handtekening gehaald en ook maar op de foto gegaan.

Hulkenberg vroeg aan Marjolein toen ze haar boekje voor de handtekening gaf of hij daar moest signeren. We vragen ons nog steeds af waar hij anders had willen signeren. Hij ging ook kijken wat de beste plek op de foto was om te signeren, erg vriendelijk. Chantal ook een handtekening en allebei op de foto. We bleven nog even op het podium rond hangen om foto's te maken, maar moesten uiteindelijk weg.

Beneden naast het podium kwamen we Edwin tegen, hij had van Perez een gesigneerde kaart ontvangen toen deze naast het podium ging signeren. Hulkenberg deed dat ook nog, maar na ruim de tijd genomen te hebben moest ook hij weg. Hierna zouden de Williams coureurs gaan signeren. Daar stond een lange rij en het is niet ons favoriete team, dus dat hebben we maar laten gaan.

Voor ons tijd om wat te gaan eten, bijna zelfde recept als gisteren, alleen ging Edwin deze keer voor de fish and chips. De patat was van dezelfde slechte kwaliteit, maar goed verder smaakte het wel. Edwin was al in de tokkelbaan geweest, dus die had tijdens ons wachten ook weer genoeg beleefd de baan bleef namelijk weer hangen net als gisteren. We hebben op het scherm nog even het grote GP2 ongeluk gezien waarbij 3 auto's in de hekken hingen. Die race werd niet meer gestart.

Chantal en Marjolein gingen vervolgens naar het veld om de drivers parade te bekijken. Edwin bleef nog even plakken op het activiteiten terrein want Mark Webber zou een podium interview doen en dan kon hij een foto maken. De drivers parade was leuk om te zien, maar toen Edwin erbij kwam kon hij ons erg jaloers maken.

Mark Webber was namelijk bij de Yas Marina tent geweest waar je allerlei dingen kon doen op racegebied. Onder andere banden wisselen, daar deed Webber ook aan mee en toen ze publiek zochten om mee te doen ging Edwin uiteraard mee doen. Nog gewonnen ook, handje van Webber gehad, handtekening gekregen en ook nog op de foto. Wij jaloers, nogal ja maar je kan niet alles hebben.

Op het veld konden we op het grote scherm alles goed volgen waaronder de openingsceremonie met veel Arabische dansers. Er waren parachute springers die vlakbij ons veld landden, gelukkig konden ze goed mikken. Daarna ging de tijd snel, de auto's kwamen langs gereden naar de startgrit. Tijdens het volkslied kwam er een vliegtuig van Etihad over en vervolgens de A380 in combinatie met straaljagers die in de nationale kleuren rook los lieten, was echt heel gaaf om te zien.

De race zelf was leuk om te kijken, maar er gebeurde niet zo veel. Wij hebben voor onze neus nog wel wat mooie inhaalacties gezien. Na afloop een grote vuurwerkshow gezien en op het scherm zagen we diverse coureurs donuts draaien, het seizoen zit erop. We hebben nog wat foto's gemaakt, en Edwin kwam zijn kennissen nog tegen. Ze gingen alle drie helemaal los toen de entertainers die met lange ballonnen liepen deze gingen weg geven, ballon vouwen etc. We hebben daarna gedag gezegd en zijn naar het binnen terrein gelopen.

Daar nog even wat rond gelopen en toen naar de uitgang gegaan. Het circuit personeel deed iedereen door een haag uitgeleide onder luid gejoel en applaus. Mensen gingen er dus op een gekke manier doorheen rennen. Wel leuk om zo eens ergens weg te gaan. Voor de bus naar de parking stond een enorme rij dus hebben we een halte gelopen, maar de rij daar was nog erger. Na wat wikken en wegen besloten om te proberen naar de parkeerplaats te lopen.

Dat ging goed tot de taxi standplaats, daar werd je automatisch een taxi toegewezen. Wij vroegen aan 1 van de Arabieren of we het pas ernaast op konden om te gaan lopen, nou deze man zag letterlijk water branden. Lopen bleek een vies woord te zijn, bekomen van zijn verbazing mochten we toch lopen. Het was een flinke wandeling maar dat vonden we niet erg, en we hebben de parkeerplaats binnen een uur bereikt, dat was zeker sneller als wachten op de bus.

Op de terugweg langs de McDonalds gereden voor wat laat eten. Dit meegenomen naar de hotelkamer zodat we even rustig konden zitten. Morgen nog even kijken wat we gaan doen.

Chantal, Edwin en Marjolein