Konijn.reismee.nl

Kwalificatiedag in Abu Dhabi

Vandaag ietsje eerder opgestaan, want we gaan naar Abu Dhabi. Wel even tijd genomen voor een ontbijtje buiten op het balkon. Daarna in de auto en een uurtje rijden naar het circuit. Onderweg kwamen er steeds meer wolken en toen we er bijna waren begon het zelfs te regenen, niet echt iets waar we op gerekend hadden bij het bezoeken van deze race.

Op de parkeerplaats moesten we wachten tot de eerste bussen naar de entree gingen. De regen was gestopt maar lekker warm weer was anders. In de bus stond de airco gelukkig ook nog eens op standje -10. Tegen de tijd dat we de bus uit konden, scheen de zon weer en was het lekker opwarmen.

We moesten een paar minuten wachten voor de deuren open gingen, daarna vlug door de veiligheidscontrole. Omdat de coureurs van McLaren gingen signeren wilden we zo snel mogelijk naar de wachtrij. Bij het binnenlopen van de rij werd al meteen gezegd dat de kans klein was dat we een handtekening konden krijgen omdat er al zoveel mensen in de rij stonden. We zijn toch aangesloten want zo lang leek de rij niet.

Het was ongeveer een uur en een kwartier wachten. Ondertussen trad er op het podium een band op en een irritante beatboxer, al verschilden de meningen daarover. Edwin was niet meegegaan in de rij maar vermaakte zich uitstekend want we zagen hem langs vliegen op de tokkelbaan. Toen de signeersessie bijna ging starten werd gezegd dat Alonso later kwam.

Button was wel op tijd en de eerste mensen mochten het podium op. Mensen die voor Alonso kwamen liepen niet het podium op maar bleven wachten. Wij konden na nog wat wachten dus ook het podium op. Allebei een handtekening van Button gekregen, maar ook allebei op de foto kunnen gaan, heel erg leuk en het wachten waard dus.

We hadden daarna heel veel mazzel dat Alonso net het podium op liep terwijl wij een beetje stonden te dralen. Daardoor konden we meteen terug lopen en waren we de eersten die een handtekening en foto kregen. Vooraf in de rij niet gedacht dat het ging lukken, maar dus mooi op de foto met beiden.

We liepen blij het podium af, en zagen vlak daarna dat de Torro Rosso coureurs ook kwamen aanschuiven. We zijn nog in de rij gaan staan, maar het lukte niet meer om erbij te komen, maakt niet uit het ging om de McLaren coureurs en dat is gelukt. Edwin kreeg nog wel een fotokaart met handtekening van Sainz die werd doorgegeven.

We liepen daarna een rondje langs alle bezigheden en souvenirkraampjes, de team artikelen zijn wel erg duur dus veel uitgeven gaat het niet worden dit weekend. Daarna eten gehaald, doordat de GP3 race bezig was moest heel hard praten om je verstaanbaar te maken. Dat helpt niet bij het eten bestellen, zeker niet als de mensen achter de balie helemaal niets snappen. Na veel aanwijzen en opnieuw bestellen kreeg Edwin alles mee. De hotdogs en hamburger waren lekker, maar de patat smaakte en zag eruit alsof je de patat van de dag ervoor in de magnetron had opgewarmd.

Om 14 uur was het tijd voor de vrije training. Die hebben we bekeken vanaf onze plek op de Abu Dhabi Hill. Het was er nog rustig, we hebben op een groot scherm kunnen kijken en op verschillend plekken op de heuvel. Na afloop terug gegaan naar het binnen terrein. De veiligheidscontrole is erg irritant, telkens moet je door poortjes en moet je tas door de scanner. Die van Marjolein werd niet goed bevonden dus moest die open. De vrouw die het nakeek was erg irritant trok zowat de hele inhoud eruit, en uiteindelijk mochten we gewoon doorlopen, beetje voor niets dus.

Edwin ging daarna nog een rondje doen op de tokkelbaan, waar hij nog bekenden tegen kwam. In een zee van duizenden mensen iemand tegen komen die je kent is wel erg apart. De tokkelbaan ging bijna helemaal goed. De 2e keer over de lijn bleef Edwin helaas een eindje van de toren hangen. Hij moest daarna met behulp van een touw zich voort trekken naar de toren. Dat trok veel bekijks vanaf de grond. Gelukkig ging het allemaal goed. Hierna was het tijd voor de kwalificatie, het was een stuk drukker op het veld. We hebben de auto's met vonken eronder vandaan voorbij zien racen. Op het grote scherm konden we verder alles goed volgen. Jammer dat Vettel zover achteraan start en dat Verstappen niet verder naar voren staat, maar hopelijk wordt het een mooie race morgen.

Terug naar het binnen terrein weer gezeur bij de controle, deze keer moest Chantal naar een apart klein hokje met een mevrouw voor een fouillering, natuurlijk mag je daarna naar binnen maar heel vervelend is het wel, moeten ze echt iets op verzinnen. We hebben nog een programmaboekje gekocht. Dat moest contant, maar we hadden niet genoeg. Staat er om de hoek een raar hokje fel verlicht die als geldautomaat dient. Je staat er wel een beetje te kijk.

Hierna zijn we weg gegaan, met de bus en auto verliep de terug weg vlot. Nog even gestopt bij een Mall voor avondeten bij de Mac. Daarna vlug naar het hotel om de foto's te bekijken. Morgen is het racedag. Circuit gaat pas om 12 uur open, dus geen vroege start. Hamilton en Rosberg komen in de Mercedes stand langs voor een interview zagen we, dus misschien dat we daar nog iets van kunnen zien. Op het podium komt Mark Webber een interview doen. Dat willen we graag zien, maar het valt tegelijk met de drivers parade, dat wordt keuzes maken jammer genoeg, slechte timing hoor.

Chantal, Edwin en Marjolein