Konijn.reismee.nl

Lech, een wildpark en Liechtenstein

Vanaf vandaag gaat de reis weer verder met het verhuizen van hotel naar hotel. Vanmorgen eerst het huisje opgeruimd en netjes gemaakt voor de volgende gasten. Toen vertrokken richting Vaduz in Liechtenstein. We weten dat daar niet zoveel te doen is, dus maken we onderweg wat stopjes.

We zien ook de gehele rit veel moois. De sneeuw en ijs op de toppen van de bergen is flink aan het smelten, dus overal watervallen en beekjes snel stromend water langs de weg. Af en toe gestopt om even te kijken. De route loopt eigenlijk via een tunnel, maar die is gesloten wegens groot onderhoud. De alternatieve weg over de pas is ook veel mooier dus omrijden is niet erg.

We komen een bordje naar Lech tegen en besluiten er een kijkje te nemen. Dat is een flinke klim ook nog door een smalle tunnel. Het eerst dorp dat we tegen komen is erg verlaten alles dicht, daarna volgt Lech ook flink verlaten. Dit zijn echt stadjes die het van de winter moeten hebben, al is er in de zomermaanden meer open als nu.

We hebben kort gewandeld langs de snel stromende rivier, en een lunch gehaald in de supermarkt. Voor de rest was er dus niet zoveel te doen. De rit ging verder over de snelweg tot we een stop maakten bij wildpark Feldkirch. Een gratis park waar ze verschillende vooral kleinere diersoorten hebben. Ook hier was het weer een flinke klim in de brandende zon, we drinken dus veel water. Het park zelf zit in een bos en heeft grote verblijven voor de dieren, maar erg zichtbaar zijn ze niet. Het zal aan de temperatuur liggen, en de goede verstopplaatsen.

We zien wek geiten, zwijnen, herten en wasberen, maar de konijnen, wolven en andere katachtigen blijven onzichtbaar. Gelukkig was het park gratis en de wandeling leuk. Op weg naar de auto kwamen langs het verblijf van het murmeldier, een grote marmot. We zagen er 1 maar vonden het vreemd dat 3 gaaspanelen weg waren en het dier dus gewoon weg kon lopen. Ook wat gaten in de grond op verschillende plekken, dus waarschijnlijk is het gewoon een wilde kolonie.

Daarna door naar Liechtenstein. Ons hotel ligt boven op een berg en we hebben vanaf het balkon mooi uitzicht op de vallei en de Rijn beneden ons. In Liechtenstein is verder helemaal niets te beleven. We hebben door Vaduz gewandeld maar er valt eigenlijk niets te zien. Wel heel veel Chinezen die voor van alles poseren voor foto's en een hoop drukte veroorzaken in de souvenirwinkel. Ze weten blijkbaar niet dat alles belachelijk duur is, want zelfs een pakje kauwgom kost € 3,50 en een simpele magneet moet minstens € 7,- kosten. Wij gaan met legen handen weg.

Het eten is ook peperduur, omdat we niet minimaal € 40,- voor onze maaltijd met drankje per persoon willen betalen, eindigen we bij een McDonalds. Ook niet goedkoop, want alles is 2 keer zo duur als normaal.

Omdat er verder niets te doen is, gaan we terug naar het hotel. Lekker in het avond zonnetje zitten, en een beetje lezen. Morgen via Zwitserland naar Rust in Duitsland. Plan is om via het Zwarte Woud te rijden. Het is 1 van de laatste echt lange ritten van deze reis, daarna rijden we van pretpark naar pretpark en daar hebben we heel veel zin in.

Chantal en Edwin