Konijn.reismee.nl

Monza en Bergamo

Vanmorgen in het hotel ontbeten, simpel koud buffet maar wel roze geverfde eieren. Voordat we naar Monza gingen, eerst nog even een wandeling langs de waterkant van Lugano gemaakt. Tot de grens van Italië verliep de rit best vlotjes, bij de douane echter file wegens controles, gelukkig werden wij er niet uit gepikt.

Om de snelweg ring bij Milaan te omzeilen, reden we via een B-weg naar Monza. Dat duurde iets langer als gedacht. Bij circuit aangekomen was de toegang gratis, en mochten we doorrijden tot vlakbij de paddock. Daar waren ze aan het voorbereiden op een race weekend met onder andere Porsches. We hebben wat rond gewandeld, je mocht de baan zelf niet op, maar kon wel op veel plaatsen de tribunes op.

De hoofdtribune leek afgesloten, maar we vonden nog een open staand hekje. Ook wilden we kijken of er een plek was om op de oude baan terecht te komen, maar alle hekken daar naar toe waren dicht jammer genoeg. Na nog een klein rondje om een deel van het circuit gingen we weer weg. Wel leuk om het circuit eens zo te bekijken zonder Formule 1 drukte.

Vanaf Monza zijn we naar Bergamo gereden, daar is onze overnachtplaats. Een mooie B&B in een groot huis met hek er om heen. We moesten even wachten tot er iemand naar toe kwam om ons binnen te laten want er zit niet de hele dag iemand. De mevrouw die kwam, had een leuk klein hondje bij zich van 2 maanden oud, grappig beest. Nadat Edwin de auto achterwaarts, schuin naar beneden en met een bocht had ingeparkeerd, konden we naar binnen. We hebben echt een hele mooie kamer, zeer groot en een mega badkamer, dus we zijn zeer tevreden over deze plek.

Toen we onze spullen in de kamer hadden, zijn we naar de oude stad gaan wandelen. Bergamo is een mooie stad, zeker de oude straten. We wilden met de Funicolare, een klein bergtrammetje naar boven vanwege het grote hoogteverschil. Helaas namen we de verkeerde afslag en ging ons pad steil omhoog, zo bleken we ineens lopend de hoogte overbrugd te hebben. Dat was heel zwaar, want het ging om sommige stukken heel steil omhoog.

Eenmaal boven wel trots dat we het lopend bereikt hadden. De oude stad is erg mooi met oude gebouwen, leuke kleine winkeltjes en een mooi uitzicht op de stad beneden. Weer veel klimwerk, wat het lopen zwaar maakt, gelukkig is het al niet zo warm meer. Boven hebben we een andere Funicolare naar een kasteeltje genomen, maar dat stelde niet zoveel voor. Wel heel hoog, dus het uitzicht was de rit wel waard. We gingen terug met het trammetje en hebben een echte Italiaanse verse pizza gegeten bij een restaurantje met oudere dame die de bediening deed, en waarschijnlijk ook de eigenaresse was. Ze sprak wat gebroken Engels en was heel goed in het verkopen van de chocoladecake desserts met een bolletje ijs. Een tafeltje verder wist ze er 2 zakenmannetjes mee in te palmen, en wij gingen ook overstag. Het was wel heel lekker. Afrekenen mocht daarna ook nog, maar we moesten daar wel heeeeel lang op wachten, beetje zonde van de tijd.

Toen terug gelopen naar de onderste Funicolare, die was heel druk maar we waren zo beneden, gaat toch sneller als lopen. Onderweg naar het hotel kwamen we nog langs een soort Middeleeuws evenement met optocht, dus daar even gekeken. Morgen gaan we naar Gardaland, hopelijk is het er niet te druk en kunnen we veel attracties doen.

Chantal en Edwin